trøndermamma Skrevet 30. september 2010 #1 Skrevet 30. september 2010 Her i huset har vi nå en stor diskusjon gående angående lommepenger! Eldste er 14 år, og beste venninnen hennes får 1000 kr mnd i lommepenger. Da må hun rydde og vaske på rommet sitt, hjelpe til hvis foreldrene spør om det og passe søskene sine (de er vel rundt 9 og 8 år, så de trenger ikke mye pass) En annen venninne får 1200 kr mnd, men hun gjør ikke særlig mye hjemme. Jeg skjønner at datteren vår også vil ha så mye, men vi har rett og slett ikke råd til det! Dessuten synes jeg det blir helt feil at de skal få så mye når de gjør så lite hjemme. Derfor vurderer vi å lage en slags opplegg hvor hun får lønn etter hva hun gjør, men uansett kommer det nok ikke opp i den summen som venninnene har. Det har ikke vi økonomi til akkurat nå. Kan legge til at vi bor ute på landet, og at det ikke er så mye å bruke penger på her. 500 kr holder leeeenge her. Hva mener dere om dette? Hvor mye trenger de i penger når de er så gamle?
Villa Perlesukker Skrevet 30. september 2010 #2 Skrevet 30. september 2010 Synes det er utrolig vanskelig å fastsette. Hvor mye penger tror du at du bruker på henne ellers hver måned? Hvorfor ikke la henne styre økonomien sin selv og gi henne feks barnetrygden og si at hun skal betale telefonkort, kino etc selv? Jeg vet ikke. Vanskelig å si når jeg ikke kjenner økonomien deres men tipper du bruker langt mer enn 1000 kr på henne hver måned
___ Skrevet 30. september 2010 #3 Skrevet 30. september 2010 Jeg synes det viktigste når man skal bestemme størrelsen på lommepenger er hva det skal dekke. Det bør dere bli enige om . 1000,- kr pr mnd er lite om det skal dekke alle klær, trening, kino, bussbiletter, gaver, telefon osv. Det er derimot veldig mye om hun får alt hun trenger og det meste hun har lyst på i tillegg. Hvor mye de gjør hjemme synes jeg har mindre betydning. Jeg ville foreslå en avtale der hun for eksempel får 1000,- pr mnd uansett. Da må hun betale selv for alle sko og klær, telefon samt hobbyer. I tillegg ville jeg foreslå at hun kan få 300 pr mnd hvis hun utfører en del husarbeid. Dette vil i følge SIFO være et stramt budsjett som dere ikke vil tape på ettersom dere ikke lenger trenger betale disse utgiftene for henne.
trøndermamma Skrevet 30. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 30. september 2010 Hun får nok endel penger ja. Bare i dag har jeg betalt regninger på nesten 5000,- for fritidsaktiviteter som hun er med på.... Hun får 300,- inn på konto hver mnd, men det er på sperret konto. Det samme gjør de to mindre søsknene. Kino finnes det ikke her, mobilen har et abonnement som gjør at hun betaler veldig lite pr mnd og det betaler vi.
:::) Frøken Velferdsrett Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 kan hun ikke gå med avisen da? så får hun lært litt om at penger ikke kommer av seg selv. personlig syns jeg 1000 kr er veldig mye å få gratis til å bare bruke på tøys.
trøndermamma Skrevet 30. september 2010 Forfatter #6 Skrevet 30. september 2010 Alle disse jentene får jo de de trenger av klær, sko osv. Alle bor jo sånn til her at vi må kjøre bil eller sykle hvis de skal på fritidsaktiviteter, kino er bare bygdekino og er ikke ofte. Pengene går til godterier stort sett! Derfor synes jeg at 1000 kr er alt for mye!! Vi har snakket om at hun skal prøve å få seg en liten jobb eller noe, men slikt vokser ikke på trær her.
___ Skrevet 30. september 2010 #7 Skrevet 30. september 2010 Hvis det bare skal gå til godteri er 1000,- alt for mye etter min mening. Da ville jeg heller si 200,-. Hva de andre får synes jeg ikke dere skal bry dere om. Det kan godt hende de må betale mer selv uten at du vet det. Jeg synes imidlertid en 14 åring bør være gammel nok til å bgynne å styre litt av økonomien sin selv. Dere må sikkert hjelpe henne litt med disponeringen til å begynne med, men at hun selv får ansvaret for egne klær for eksempel, og da også penger til det, mener jeg kan væreen god idee. Hvor mye hun bør ha for å dekke hjvilke utgifter kan dere for ksempel se her: Standardbudsjett Person 1: Kvinne mellom 14 og 17 år Individspesifikke utgifter pr. måned Utgifter til mat og drikke: 2040 Utgifter til klær og sko: 830 Utgifter til helse og hygiene: 450 Utgifter til lek og fritid: 1040 Utgifter til reise (kollektivt): 285 Dette er tatt fra SIFO sitt standardbudsjett. Det vil føles stramt for de fleste.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå