Gå til innhold

flere som føler at bare man ble rik...

Anbefalte innlegg

Skrevet

.. så ville man blitt mer lykkelig?

Jeg har tre flotte barn, en flott mann som tjener ganske godt. Likevel skulle jeg så inderlig ønske vi hadde mer penger. Jeg vil ha nytt flott hus, vaskehjelp, flotte klær til meg, mann og barn, vil kunne reise på ferie.. Også vil jeg sende bilen på verksted og kjøpe det vi trenger nytt uten å måtte tenke over hvordan vi nå skal klare oss resten av mnd.

Er det flere som føler det slik eller er jeg bare overfladisk?

Ellers er jeg vanligvis ikke en overfladisk person...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke bruk for de tingene du prater om, men det kunne vært greit å alltid ha nok til de nødvendige tingene, å kunne betale alle regninger til riktig tid osv.

Skrevet

jeg tror ikke man nødvendigvis ville ha blitt så mye lykkeligere.. men det hadde gjort livet lettere! min drøm er å kunne jobbe fra ca 9.30-1430 i noen år slik at man kunne ha fått vært mere med barna, så sånn sett hadde jeg kanskje blitt lykkeligere hvis jeg var rik og kunne jobbet lite...

Skrevet

Ja jeg er helt sikker på at om jeg hadde blitt rik hadde jeg vært lykkeligere. Slippe å jobbe så mye å heller være mer sammen med barna. Ønskedrømmen min å bli rik:)

Skrevet

tenker at ting hadde vært enklere, men samtidig er det å ha tid med barna mine og det å la de slippe fulle dager i bhg det som gjør meg lykkelig nå. derfor studerer jeg, masse tid nå når de er små, jobbe vanlig med ganske god lønn når de er større

Skrevet

Den farligste trusselen mot et lykkelig liv her og nå er alt som har med "hvis bare" å gjøre. "Hvis bare" jeg var rik, pen, slank, hadde en annen jobb, en annen mann, et annet liv osv osv Fyll inn det som passer. Og HI jeg anbefaler deg om å lese litt av Søren Ventegodt, en dansk forsker på livskvalitet. De tingene du nevner gjør deg nok ikke lykkeligere, vil vel være noe annet å være misfornøyd med(og ja, jeg synes du høres overfladisk ut...)

Til deg over her,-jeg jobber lite for å være sammen med barna, UTEN å være "rik"....går helt fint det:)

Skrevet

Jeg tror nok nesten alle tenker/drømmer slik innimellom... Man er ikke overfladisk for det!

Når man har trang økonomi faller det naturlig å ønske seg det litt bedre, slippe å tenke på pengene hele tiden.

Og hvorfor er lotto og andre pengespill så populære tror du? Det er jo de færreste forunt å vinne stort i slike spill... Det er nok mange som deg og meg der ute, som ønsker og drømmer om en bedre økonomi. Også er det lov å drømme litt, man forholder seg jo til virkeligheten det meste av tiden uansett.

Skrevet

Jeg har det akkuratt slik du beskriver at du vil ha livet ditt. Jeg er sammen med en som har en supergodt betalt jobb, rike foreldre. Vi har stort flott hus, trenger ikke oppussing, alt er i orden. Jeg jobber 60%. Vi har håd til det vi vil, og trenger ikke tenke på om det er penger igjen i slutten av mnd.

Men.... vi har våre problemer uansett! Kanskje vi har det for godt? Vi trenger utfordringer...

Jeg er oppvokst i en familie uten mye penger. Jeg måtte ut å tjene mine penger fra jeg var 13 år (solgte aviser på søndager). Jeg arva alle klær fra søsteren min. Men våre foreldre og vi var lykkelige. Vi kunne ikke kjøpe oss lykke, men måtte lage den selv. Vi var myyyye sammen og var kreative. Vi hadde ikke råd til PC med dyre spill. Vi satt og spilte ludo til langt på natt noen helger. Gode minner.

Skulle ønske jeg hadde noe å strebe etter... spare til noe, være takknemlig for det vi fikk til. Barna våre skal lære å tjene egne penger. De får ikke hva de enn peker på, går med vanlige klær og smelter inn i en vanlig barnegruppe. Skiller seg ikke ut. Ikke vi heller.

Penger løser ikke alle problemer vet du! Se på hva du har, og ikke på hva du ikke har.

Lykke til :)

SiljeKathrin

Skrevet

Som alenemor er jeg lykkelig på alle andre måter bortsett fra den økonomiske. Med bare ett par tusen mer hver mnd skulle jeg klart meg bra :) Men, står på hver dag og prøver å gjøre ting bedre, og ser at etterhvert, bare jeg er litt tålmodig, så kommer de par tusen kr etterhvert, og da skal jeg virkelig kose meg :) Da kan jeg unne meg hårklipp mer enn bare til jul, jeg kan kjøpe meg en ny genser uten å måtte lete etter bare de billigste som er i butikkens salgsutvalg, og samtidig kan jeg sette av littebitt til sparing :) det blir en bra tid, når den kommer....Pr i dag prioriteres barnet, og så lenge hun er fornøyd er jeg stort sett fornøyd jeg og :)

Skrevet

Jo, jeg skal si deg hvorfor pengespill er populært. Fordi vi lever i et materialistisk forbrukssamfunn der vi så å si hele tiden blir hjernevasket med hvor lykkelige vi blir av ting og tang og penger. Derfor er det fort gjort å tenke hvis bare...og så håpe på å vinne. Det er klart det er deilig med romslig økonomi, og å slippe og bekymre seg, men LYKKE ligger ikke der! Jeg synes jo også det er deilig med lit ekstra kroner innimellom, men jeg blir ikke generelt lykkeligere av det. Hadde vært lykkelig uten også! Problemet oppstår når du har FOR LITE til å overleve på en ok måte. Det gir dårlig livskvalitet! Men det handler ikke om nytt hus og vaskehjelp!! Men penger til det du faktisk TRENGER. Kjenner fler med meget romslig økonomi, som samtidig er noen av de mest stressa og frustrerte mnsk jeg kjenner. Det er en tomhet og et savn etter noe annet, som gir følelsen av hverdagslykke:)

Skrevet

Jeg skulle ikke ønske jeg var rik, det hadde jeg ikke hatt samvittighet til å være. Å ha nok penger til å betale alle regningene, og å kunne kjøpe alle nødvendigheter hadde nok derimot kunnet gjort meg mer lykkelig, rett og slett fordi pengebekymringene våre begynner å bli uutholdelige.

Drømmen min er å tjene akkuratt passe med penger, på en jobb der jeg følte at jeg gav livet mitt mening mens jeg jobbet. Helst ved å hjelpe andre, enda mindre heldig stilte enn meg selv, til et bedre liv.

Skrevet

Selvsagt tenker jeg sånn..Men jeg vet også at vi ikke har det bedre nå med en "normal økonomi" og eget hus, mot hva vi hadde for 6 år siden, hvor vi faktisk var fattige etter offentlige standarder....

Jeg vet også at folk med romslig økonomi, som drar på flere kjæresteturer i året, samt 2-3 lengre ferier med barna i året, har nye biler som ikke stopper i tide og utide osv osv ikke nødvendigvis har det bedre, hverken med seg selv eller som familie eller kjærester. Man "skaper" seg problem uansett..De skulle gjerne hatt råd til båt stående i middelhavet, eller man skulle vært tynnere/tykkere, ha lenger hår, annen øyefarge, litt større hus, eller bare litt annerledes innredet hus, man skulle hatt ditt og datt,- osv osv..

Tror mennesket er skapt for å ha noe og "hige etter":..Selv om vi har alt og mere til så MÅ vi ha noe og jobbe mot, noe og strekke oss etter, hvis ikke har vi jo ikke noe og leve for..FOr å sette detpå spissen..Hvis vi føler vi har oppnådd det vi vil, vi eier det vi vil, vi har det som vi vil det, hva skal man da gjøre???? :o)

Det viktigste er og sette pris på det man har og ikke fokusere på det "alle andre" har, eller det naboen har.....Det er ikke dermed sagt at man skal slutte og drømme om det, og jobbe mot det og oppnå det, men man må ikke gå rundt og være misfornøyd med det man IKKE har når man kan være fornøyd med et man HAR og samtidit jobbe mot og "få tak i "det man ikke har. Livet mitt ble mye bedre etter jeg begynte og tenke slik;o) Og etterhvert så har mine tanker "smittet over" til mannen og vi jobber med at barna skal lære seg og være glad for det de har, og ikke "mase etter" det de ikke har..Og selv om vi DER har lang vei og gå, så har også de blitt mye, mye bedre :o)

Men også vi leverre inn en lotto-kupong i ny og ned og drømmer en dag om "å bli rik"....I mellomtiden så koser vi oss med at vi har det så bra som vi har det :o) I verste fall må man bruke andres nød til å greie og fokusere på sin egen velstand.......

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...