Gå til innhold

Risikosvangerskap

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor tett oppfølging får man hvis man har et såkalt risikosvangerskap?

Tenker på ekstra ultralyder, legekonsultasjoner, gynekolog, keisersnitt/vanlig fødsel...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ett slikt svangerskap. Men jeg vil tro det er forskjellig. Kommer jo ann på hva det er som utgjør DIN risiko!

Skrevet

Hei, jeg har hatt to risikosvangerskap, og er inne i mitt 3. nå.

Synes det ble veldig mange kontroller og UL etterhvert i mine svangerskap.... Når man i tillegg ikke bor i nærheten av sykehuset, der en god del av kontrollene bli gjennomført, ble det nesten litt voldsomt. Jeg var i super form hele tiden, så sånn sett gikk det jo veldig bra:)

Jeg tror det kommer an på hva som gjør det til et risikosvangerskap som bestemmer hvor mange og hvilke kontroller du skal på.

Jeg hadde ca. 6 - 7 UL, kontroller hos fødselslege, kontroller hos JM, kontroller ved nasjonalt senter for fosterdiagnostikk/medisin etc. I tillegg hadde jeg ekstra kontroller til spesialister innen ulike felt. Var ikke til gynekolog. Hadde to planlagte KS (det ene endte i haste), og skal også denne gangen ha planlagt KS.

Hadde første kontroll på sykehuset da jeg var ca 6-7 uker på vei, og kontroll hos lege ved 8-9 uker. UL i uke 10-12, JM i uke 12 osv, osv.

Skrevet

Jeg er tvillinggravid å det regnes som risikosvangerskap. Startet med ekstra oppfølging i uke 15. Har til nå hatt 5 ul (er 20 uker). Har fått satt opp kontroll fremover annenhver uker (får ul hver gang).

Snart skal jeg ha legevurdering og innvendig ul for å sjekke en tidligere rift (totalruptur grad 3) og hvordan livmorshalsen ser ut. Er enda ikke sikkert om jeg kan føde vaginalt, det må vurderes helt frem til fødselen. Får også endel samtaler med jordmor og lege utenom kontrollene.

Skrevet

Det er nok helt avhengig av hva som har skapt risikoen. Jeg har risikosvangerskap i alle svangerskap pga type 1 diabetes. Jeg har kontroller på sykehuset (jordmor og lege alle gangene) annenhver uke helt fra start, og hver uke på slutten. Jeg har UL på første kontroll (ca uke 7-8) og deretter i uke 24, 28, 32, 36 og 38 (i tillegg til den ordinære da), i tillegg til CTG i uke 34, 36 og 39. Jeg får heller ikke gå over termin, så det blir vurdert igangsettelse om ikke fødselen har startet av seg selv innen da.

Har også risikofødsel, så får da selvsagt ikke føde på noen "naturlige" avdelinger av typen ABC; Fødeloftet e.l. Det er en noe høyere andel keisersnitt, men de fleste føder heldigvis normalt (og jeg gjorde det sist). Babyen blir også undersøkt av barnelege rett etter fødselen og må overvåkes på nyfødtavdeling minst et par døgn for å se at alt er bra.

Det er slitsomt å ha risikosvangerskap, men den tette oppfølgingen betyr jo heldigvis at de fleste får friske barn og har normale svangerskap.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...