Gå til innhold

Ang å snu setet rettvendt. Tips!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi har britax multi-tec, og ønsker til å setet til gutten på 2,5 år bakovervendt så lenge som mulig. Men han klager nå på vondt i ryggen hver gang vi kjører! Bilen vår stoppet, så måtte låne svigermors bil et par dager. Den er for liten til å ha setet bakovervendt, og når han satt fremvendt klaget han ikke på ryggen.

Da vi fikk vår bil tilbake, klaget han igjen. Spurte om han hadde vondt i andre biler også. Han sa han hadde vondt i pappas bil (firmabil, hvor vi har samme setet bakovervendt), men ikke i farmors bil.

Han sitter jo anderledes med beina når han sitter bakovervendt, for da sitter han med beina bøyd. Kanskje det blir mer press på ryggen?

Så nå er jeg så i tvil! Tror ikke han tuller, for midt under en biltur har jeg opplevd at han nesten har begynt å grine fordi det gjør vondt. Samtidig er det jo så mye sikrere å sitte bakovervendt!

Noen tips? Kan jo ikke la guttungen sitte med ryggsmerter heller..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har samme sete til dattern min på 2 1/2år. Det måtte jeg snu da hun til stadighet begynte å gråte hysterisk pga smerter i bena. Jeg liker heller ikke at hun sitter fremovervendt, men følte det ikke var noen andre muligheter. Hun satt like vondt uansett hvor i bilen jeg plasserte setet.

Skrevet

Når min sønn skulle ha nytt sete, så forhørte jeg meg rundt får å få info om dette. jeg fikk beskjed om å la ungen sitte bakovervendt til han fire.

Dette synes jeg er for drøyt, fordi når han var to år så satt han med beina oppover baksete, fikk ikke blod i beina og trivdes ikke. Så jeg satte han forovervendt, og han har det kjempefint.

Jeg mener at det ikke skal gå på alder, men str. Noen er jo store 2 åringer, mens andre har like store fire åringer.

Men er helt imot de som setter ungene sine forovervendt før de fyller to år( for som oftes så er de for småe da), bare fordi ungen kjeder seg. Vi kjøpe et speil vi da, så ungen kunne se forover også.

Skrevet

Snupp er nå 93 lang og sitter helt fint bakoverlent i begge de setene vi har. (2,5 år) Hun sitter med beina litt bøyd i begge bilene.

Vi har alltid kommentert det hun kommer til å se i speilet og blir hun utålmodig, ber vi henne si fargen på bilen bak osv.

Vi har lydbok i bilen og det gjør at hun som regel sitter som et tent lys hele turen!

Et tips er å ta vekk nakkestøtta slik at utsikten bakover blir bra.

Speil festet til den andre nakkestøtta bak så hun ser sjåføren.

En annen tin jeg ser er at det ene setet nok blir for kort i løpet av det nærmeste året fordi hun vokser som ugras. (ørene over kanten).Da blir det nytt sete i den bilen og da er det vel slik at vi nok kjøper et fremoverlent sete rett og slett fordi hun blir for lang.

Skrevet

Skjønner godt at du blir i tvil, det høres jo unektelig ut som det er plagsomt for gutten din å sitte bakovervendt!

Hvor stor er han? Vi har en 3-åring på 105 cm og 18 kg som sitter bakovervendt i sin Britax Two-Way Elite. Han har beina godt bøyd, men har ikke klaget enda, så vi holder ut en stund til. Selv om setet varer til 25 kg, kommer vi til å bytte over til stol nr 3, altså 15-26 kg, når vi snur ham. For etter hva jeg har skjønt er det ekstra uheldig å snu barna forovervendt i et sete nr 2. Dette fordi 5-punktsselene ved en kollisjon vil holde igjen kroppen mens hodet fyker fremover, slik at det blir en enorm belastning på en underutviklet nakke. Hvis man derimot begynner å bruke sete nr 3 når man snur barnet, hvor barnet festes med bilens sikkerhetsbelter, vil kroppen følge med lenger frem ved en kollisjon, slik at ikke all belastningen kommer på nakken.

Men en 2,5-åring er kanskje altfor liten til å sette i et storbarnssete. Jeg tror jeg ville tatt kontakt med Trygg Trafikk hvis jeg var deg, de er jo ekspertene på dette!

Skrevet

Mente sete nr 3, 15-36 kg...

Skrevet

Problemet er ryggsmerter -ikke at han kjeder seg. Så det er litt vanskelig. En vet jo ikke sikkert hvorfor han klager på ryggen heller, men begynner å lure på om det er måten han sitter på.

Skrevet

Han er 94 cm lang, og veier kanskje 14 kg (veide 12,5 for ikke lenge siden, så i tvil om den vekta var helt rett). Tror jeg kan bruke stolens seler i britax'en vår, men det er jo fra 15 kg. Kan spørre trygg trafikk, ja -godt tips. Er opptatt av sikkerheten. Kan jo ikke ha en gutt med ryggsmerter! Så får kikke litt rundt etter det sikreste alternativet da.

Han er jo ikke så stor, så føler ikke han har vokst ut av det på noen som helst måte. Sp skjønner det ikke helt..

Skrevet

Kan det være at det vil bli mer plass i et annet sete? Vi har et BeSafe sete som vår 3 åring sitter bakvoervendt i, og han har veldig god plass (er vel ca 100 cm lang nå). Vesla på 13 mnd har make sete og er ikke en gang i nærheten av seteryggen med bena sine. Evt at det kan settes litt i liggestilling? Finnes også godkjente matter du kan bygge opp setet litt med dersom det kan hjelpe på plassen. Å sitte med bena bøyd er jo ikke unaturlig. Vi sitter jo med beina bøyd selv i bilen når vi sitter i bilen, og barna sitter jo ofte i evigheter med beina krøllet sammen under seg, men skjønner jo godt det er frustrerende dersom det virker som han får veldig vondt. Kan være at han har en låsing eller noe som blir trigget av å bøye bena slik, kanskje en kiropraktor i så fall kunne være til hjelp?

det var det jeg kom på av forslag :-)

Skrevet

Kanskje du kan justere støttefoten slik at setet får mer helling? Jenta mi på 110 cm sitter helt fint og klager ikke, i samme sete. Begynner å bli litt trangt nå, spesielt i dag da hun hadde vinterjakke på, men tror nok det skal gå en stund til. Jeg hadde ikke hatt i ro i sjela med å snu en 2.5 åring, hadde heller prøvd med andre seter eller løsninger først.

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

vi har samme setet, og har snudd henne... vi kjører mest i by og har dermed størst sjanse for å få noen i ræven på bilen enn i front, og da er det tryggere at barnet sitter forovervendt.

Skrevet

Vi har samme sete som dere. Der sitter største på nå 5 år, 110cm og 18kg, bakovervendt. Har hatt sete bakovervendt i både små og store biler, uten at hun har klaget eller at vi ikke har fått det til.

Personlig ville jeg aldri snudd et så lite barn som du har forovervendt, men om du gjør det burde du IKKE bruke Britax Multitech forovervendt. Verken som bilstol med integrete seler eller som beltestol. Den er godkjent for begge deler, i forskjellige kg grenser, men har gjort det fryktelig dårlig i sikkerhetstester forovervendt.

Når største nå snart skal snu forovervendt, har vi kjøpt et Britax Kidfix, det er en beltestol som har gjort det godt i tester. Men den er godkjent fra 15kg og oppover.

Om man skal snu barnet forovervendt, burde man iallefall vente til barnet er så stort i kg/høyde at barnet kan sitte i en beltestol. Som noen andre her skrev, å sitte i en bilbarnestol med 5 punks sele forovervendt er ikke bra. I en eventuell kollisjon vil da selve kroppen til barnet sitte fastspent uten at beltet rikker seg, og hodet/nakken vil få en altfor høy belastning. I en beltestol, hvor man da bruker bilens egne belter, gir disse litt etter i en eventuell kollisjon slik at det ikke bare er nakke/hode som tar all belastningen.

Skrevet

Ja, skulle tro han kunne sitte godt i setet lenge enda, så skjønner ikke helt hva det er. Men når han klager så på ryggen at han nesten griner innimellom, så er det ikke lett å vite hva en skal gjøre.

Jeg er vel den eneste i venninnegjengen som har valgt å gå for bakovervendt i og med at jeg har lest en del om sikkerhet, og dette er så mye sikrere. Så jeg har ikke lyst å snu ham. Da vi testet seter når vi skulle kjøpe, så satt han ikke særlig godt i Be safe. Husker ikke hvordan det var med Maxi coosi.

Ville hatt ham bakovervendt iallefall ett år til. Men kan som sagt ikke la ham sitte der og lide. Var jo rart at han ikke hadde vondt når han satt andre veien, så da tyder det på at det er noe når setet er snudd. Han tuller nok ikke, for kan peke på hvor det gjør vondt, og det er samme stedet hver gang. Prøver å passe på at genser og jakke ikke ligger i krøll, og kan ikke kjenne noen buler som skulle være ubehagelige i hverken stol eller tøy. Så må jo være noe inni ryggen, hvis dere skjønner..

Hvis vi må snu, er det best å bruke beltestol selv om han er litt for liten? Eller er det farlig for halsen i en kollisjon?

Skrevet

Du bør unngå beltestol dersom han ikke er tung nok. Men du kan jo forsøke kiropraktor eller fysioterapaut eller noe sånt først, kan være verd en time dersom det bare er en liten skjevhet eller noe i ryggen som må rettes på. Vår eldste hadde ofte litt vondt i ryggen når han satt og lekte med bena under seg på en bestemt måte, han hadde en time hos kiropraktor og så var problemet løst. Hvordan er deres gutt der? De sitter jo ofte med beina mye mer krøllet i lek enn i bilstolen.

Skrevet

vi har britax two way elite og vår 2,5 åring sitter fint i det setet bakovervendt. kanskje dere burde prøve et annet sete?

Skrevet

Jeg må si meg enig med Alva her altså.. En 2,5-åring skal ikke få vondt i ryggen av å ha bena bøyd. Da ville jeg absolutt sjekket det opp!

Det skal ikke være vondt for et barn å sitte i bilen, men jeg ville sjekket både bilstolen og barnet før jeg snudde ham. Kanskje bilstolen ikke passer ham lenger nå som han har blitt større, og at de bilstolene han ikke satt godt i før passer bedre for ham nå..?

Lykke til!

Skrevet

Syntes det virker litt rart, mener ikke at jeg ikke tror deg altså men det virker som det kan være noe rart med monteringen eller noe slikt. Det blir ikke feil vinkel på setet i bilen deres da slik at han blir sittende litt rart. Står det godt i bilen deres?

5-åringen vår er 113 cm lang og han sitter bakovervendt i både dette setet og i Britax TWE setet og vi har ingen problemer med dette. Eneste gangen han har klagd over litt vondt i rumpa var etter en 2-timers kjøretur og da kan jo alle og enhver være litt stiv.

Kjører forresten en Golf så han har ikke akkurat danseplass :)

Skrevet

Han sitter jo med beina i krøll og bøyd alle veie, og klager aldri. Så tror ikke bøyde ben er et problem i seg selv. Men ettersom han sitter med dem i seteryggen på bilen, så får han kanskje et press på ryggen han ikke får andre veien? Vet ikke..

Takk for svar!!! :o)

Skrevet

Har god plass, og fikk setet montert av de i butikken, og alt ser riktig ut. Seler og støtteben viser grønt når de står rett, og rødt når det er feil, så litt idiotsikkert..

Synes selv det er rart, kjøpte jo setet med tanke på å bruke det bakover lenge. Det er romslig og godt, og kan justeres oppover/nedover og utover/innover.

Tar nok en tur til en forhandler i morgen og ser litt på alternativene..

Takk alle sammen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...