Gå til innhold

Har gjort min ''plikt''

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på helsestasjonen her om dagen å snakket med de om en venn av mitt barn som har sagt at hun blir slått hjemme.

Syns det var en vanskelig samtale å ta, men nå er den tatt. Og de tar nå saken vidre. Har sagt jeg ønsker å være anonym og jeg håper at de finner ut av det uten at jeg må stå fram som vitne.

Hun sa de hadde rutiner på dette og at de etterhvert kom til å prate med denne jenta selv for å høre om det er tilfellet.

Men kan det skje at foreldrene til denne jenta får vite at det er jeg som har sagt i fra om dette. Håper ikke det, for vi bor veldig tett og jeg er redd for at det skal bli en ubehagelig stemning mellom oss og de.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skjønner godt at det var vanskelig, ja... Men så BRA at du gjorde det:)

*klapper på skuldra*

Skrevet

Hvis ikke helsestasjonen sendte med navnet ditt, er det vel nesten ingen sjanse for at de får vite hvem det er. Men hvis saken senere går til Fylkesnemnda, kan det bli problematisk for da har de ingen til å vitne ang bekymringsmeldingen. Men som nabo ville du kanskje da bli innkalt uansett.

Litt merkelig, for helsestasjonen bør egentlig bevitne ting selv for å sende bekymringsmelding?

Du tror kanskje bare at BV kommer til å ta en samtale med foreldrene, men det kan godt være at de starter en 3-måneders undersøkelse der foreldrene blir mistenkt for å være narkomane, osv. noe som er en så stor påkjenning at det kan ta knekken på familien. Men la oss ikke håpe det.

Skrevet

Mistenkt for å være narkomane? Er da ingen grunn til det.

Hun sa ingenting om barnevernet, ''saken'' skulle til rektor først, så kan jo hende skolen prøver å ordne opp i det først, ikke vet jeg.

Skrevet

Det er jo ikke bare rektor dette må tas opp med. Hvis det er mistanke om mishandling som ikke foregår på skolen, så har ikke rektor myndighet til å gjøre noe som helst annet enn å snakke med familien og så evnt sende saken til barnevernet. Så om det er hold i det du sier, så ender saken hos bv uansett.

Skrevet

Vold mot barn skal politianmeldes (!) etter ny lov som kom i år. Helsestasjon og skole er nødt får å sende bekymringsmelding til barnevernet ved m istanke om at barn utsettes for vold. Bra du sier fra HI!

Skrevet

Flott at du sier fra.

Alt for mange som ikke gjør noenting!!

Skrevet

Det er flott at d bryr deg, og om de ikke har noe å skjule så har de nok forståelse for at du gjorde "din plikt".

Om det viser seg å være noe i det, så har du gjort det riktige uansett hva de måtte mene om det, og da får de bare bli så sure de kan.

Skrevet

Tror dere skal være veldig forsiktig med dette.

Ene ungen vår var inne i en periode der hun fortalte de i bhg at vi slo henne og søsteren hennes.

Vi ble innkalt til møte i bhg og fikk fortalt vår side av saken + at jeg hadde sagt fra på forhånd om at hun sa dette hjemme også.

Men det var utrolig ekkelt uansett.

Det var overhode ingen hold i det hun sa.

Skrevet

Flott! Du er "den ene" som de har kampanje på for tida! Selvsagt kan det hende det ikke er hold i det barnet sa, men om man skulle tenke slik hele tida så var det mange barn som ikke ville fått hjelp.

Skrevet

Dette er ikke et barnehagebarn. Håpet at det ikke stemte, og tenkte jeg skulle vente å se det ann i tilfelle det ikke var noe i det. Men Så snakket jeg med en annen som bor her i nabolaget og fikk vite at denne jenta også hadde fortalt det til de også. Og da tenker jeg at det kanskje er et rop om hjelp.

Og måten hun sa det på var så plutselig, ''jeg blir ofte slått hjemme''. Jeg kjenner jeg blir helt dårlig i magen, og får skikkelig dårlig samvittighet over at jeg også er redd for at jeg selv må stå fram. Vil ikke miste min anonymitet, men får vel bare forberede meg på at det kan komme til det punktet.

HI

Skrevet

Så bra at dette barnet blir hørt når hun sier fra til voksne! Altfor mange barn blir ikke sett og hørt, og opplever mishandling og omsorgssvikt hele barndommen uten at noen voksne bryr seg.

Veldig bra gjort, HI!

Håper rette myndighet tar seg av saken nå når du har sagt fra.

Skrevet

Er full anomymitet over noe sånt,det kan kun bli "synsing"! Kjempe flott at noen virkelig bryr seg og at man ikke soper det under ett teppe og tenker " det er sikkert noen andre som gjør det,blir bare feil av meg/oss og bry oss om ting vi ikke har noe med",er nok av de!! Håper bare det vil gå bra med denne jenta,huff,stakkars litta,får helt vondt i magen min!

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...