Gjest ->>- Skrevet 29. september 2010 #2 Skrevet 29. september 2010 Jeg har aldri hørt det begrepet brukt om fostre, men de kan bli større enn de bør, ja. Det skjer f.eks i forbindelse med svangerskapsdiabetes hos mor.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #3 Skrevet 29. september 2010 Her har kanskje Roede-familien en nisje!?
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #4 Skrevet 29. september 2010 Ja, eller det som kalles "sukkerbarn".. Tror det kommer av kosthold, om mor får i seg mye sukker o.l.. TROR jeg..
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Så lenge mor er frisk vil ikke hennes blodsukker bli forhøyt om hun spiser mye sukker. Dersom mor har normalt blodsukker vil ikke fosteret bli større av at mor spiser for mye sukker, da det er mors høye blodsukker som kan gjøre fosteret stort.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Wow, dette kunne du lite om 22:55. Mekanismene bak dette er ikke 100 % kjent, det pågår en større studie nå, men det er sammenheng mellom mors vektøkning og størrelsen på fosteret ved fødsel, uanvhengig av om mor har svangerskapsdiabetes eller ikke. Er selv et godt eksempel. Da jeg ventet førstemann la jeg på meg mye, trente ikke og spiste ikke så sunt; Jeg veide godt over 100 kilo da jeg fødte, hun veide 4,5 kg. Ikke akkurat lett å føde. Blodsukkerbelastning 2 uker før fødsel var helt normal. Med andremann hadde lyset gått opp for meg. Jeg spiste sunt og trente. Min vektøkning var gjennomsnittslig og barnet veide 3,7 kg. (blodsukkerbelastning normal også denne gangen) Betraktelig lettere, til tross for at "alle" sier at andremann er tyngre enn første og gutter er større enn jenter...
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Høh, og eg er eit eksempel på det motsette... Med første la eg på meg 22 kg. Eg låg på sofaen og levde på ostepop og fiskebollar i 9 mnd (litt satt på spissen naturlegvis). Han var 4440 g ved fødselen. Med lille la eg på meg 9 kg. Var normalt aktiv (sprang etter ein 1 1/2-åring heile dagen), fulgte Grete Roede-prinsippet med sunn mat og begrensa sukker/feitt. Lillesøster var 4540 g då ho vart fødd. Så her la eg på meg under halvparten med andre, ho var likevel 100g tyngre enn broren sjølv om ho er jente og sjølv om ho vart fødd halvanna veke tidlegare i svangerskapet. Når mor har (svangerskaps)diabetes er det heilt klart ein fare for at babyen blir større enn den burde blitt. Når mor og barn er friske er det veldig mykje genetikk som speler inn på kor stor babyen blir. Eg har fått beskjed av legen min at eg neppe kjem til å få eit *lite* barn nokon gong, eg var sjølv knapt 4 kg ved fødselen (pappaen til ungane var nesten 5). Det er godt mulig at det er ein viss samanheng mellom vekta på babyen og mors sukkerinntak. Men eg er overbevist om at det er andre faktorar som speler minst like stor rolle.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #8 Skrevet 30. september 2010 De sier faktisk at det er lettere å føde tyngre barn fordi man da får mer hjelt fra barnets tyngde. Så det har ihvertfall ikke noe å si
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #9 Skrevet 30. september 2010 NN 2301 Akkurat samme erfaring har jeg !! La på meg nesten 40 kilo med førstemann, av samme grunn som deg. 52cm lang og 3720 gr, jente. Født 12 dager FØR termin.... Andre gang, levde helt annerledes, la på meg drøye 10 kilo, ungen 3500gr og 52 cm, gutt. Født 5 dager ETTER termin. Tror livsstil nok kan ha innvirkning på størrelsen på ungen ja,- men ikke for alle..Noen får store barn, samme hva de gjør. Har eksempler på det også..Små, spinkle, veltrente og sunne jenter....Men jeg tenker da,- hva om de hadde vært inaktive og usunne i matveien...Mulig ungene hadde blitt ENDA større???? Det skader uansett ikke og leve sundt og trene i svagnerskapet, helst bør man starte FØR man blir gravid......For det fører IKKE noe vondt med seg og leve så sundt som mulig før og under svangerskap....Å leve usundt, spise mye sukker og være inaktiv TRENGER ikke være skadelig ,- for alle, men for noen KAN det være skadelig, -så hvorfor ta sjansen? Altså, gjorde jo samme "feil" selv,- men kun første gang.......Så tok jeg det til etterretning, og gjorde ting annerledes 2.gang:o)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #10 Skrevet 30. september 2010 Bare tull. Jeg spiste delvis usunt og drakk masse cola (erstatning for røyk) i begge svangerskapene. gikk opp 40 kilo første gang - født et barn på 3200 gram gikk opp 47 kilo andre gangen - født et barn på 3070
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #11 Skrevet 30. september 2010 Jeg levde kjempe usunt begge svangerskapene...spiste masse godterier hver dag, usunn mat etc... Begge gutta var små, 3200 og 3400 gram. Med små mener jeg at de ikke var så store som mitt kosthold skulle tilsi at de ble.... To sunne og friske gutter idag som ikke bærer preg av mitt kosthold i svangerskapet....spiser sunt nå da
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #12 Skrevet 30. september 2010 Gå inn på "spør jordmødrene", der er det ei som spør om det med foster og påvirkning av vekt. Da svarer jordmoren at det er en kombinasjon av arv, mors kosthold og aktivitet i svangerskapet.
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #13 Skrevet 30. september 2010 Det er nok mye arv også ja så det kommer nok litt an på hvor stor far er også. Ikke bli for fanatisk ift dette vektgreiene. Leser om mange her inne som mener de skal gå ned i vekt mens de er gravide. Virker ofte som det er en konkurranse om hvor lite man kan gå opp i vekt mens man er gravid. Slapp av og kos deg. Tror uansett barnet har det best av det:)
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #14 Skrevet 30. september 2010 Men uansett så skader det ikke og leve sundt før og udner svangerskap? Man kan ikke forsvare et usunt liv under svangerskapet med at "gikk bra":...Hva med alle det IKKE går bra med? Hva med alle som ikke blir gravid, som mister flere gang, som får alvorlig svangerskapsdiabetes, som følge av usunn livsstil? Man KAN få slike problem OM man lever sundt også, men lever man usunt er det meget stor sjanse for at det kan skje..Hvorfor ta risikoen...Hva skjedde med "jeg gjør alt for mitt barn":...Men å leve sundt, DET gidder jeg ikke....Hva legger man da i "alt formitt barn"???? Jeg bare spør.....
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #15 Skrevet 30. september 2010 Jeg føler vel heller at det er en konkurranse om hvem som greier spise mest sjokolade og slappe mest av i svangerskap jeg. For man mååå jo "kose seg"! Ungen er det ikke så farlig med.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå