Gå til innhold

Bekymret for min lille gutt (spising)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Han er 80 cm og veier 8,2 kg, (1 år gammel). Ser knoklene hans og ribbein stikker ut. Og han vil ikke spise. Nå er han syk da.. men det jeg får i han på en dag er ca: 3 biter brød, 5 skjeer yougurt, 150 ml mme, 5 skjeer grøt.. Det er det han har spist nå i ca 10 dager.. Og vekta stuper og stuper.

Han er ikke bare under gjennomsnittet i vekt på disse skjemaene hos helsesøster, neida han er under alle strekene.. Finnes ikke strek der han er, så langt ned er han..

Frustrert!!! :/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Stakkars deg - jeg vet hva du snakker om. Jeg har fire barn, og to av de har vært sånn som sønnen din er. Jeg vil gi deg to råd:

1. Ta kontakt med helsevesenet (helsesøster eller fastlege), og forlang at de tar deg på alvor. Det finnes spesialister på flere sykehus som jobber med barn som har spiseproblemer, og de kna hjelpe deg. Dersom han ligger under kurvene på vekstskjemaet, er det all grunn til å ta tak i problemet.

2. Tenk kreativt når det gjelder mat! Prøv vam mat istedet for brød - f.eks. makaroni, fiskekaker, kjøttkaker, pølser, fiskepudding, kyllingbiter osv.osv. Mine har alltid vært begeistret for mat som smaker litt mer enn vanlig babymat - sodd og pizza gikk f.eks. ned på høykant.

I tillegg kan du prøve å gi ham f.eks. en halv brødskive som han kan holde selv, eller en banan - min erfaring er i hvertfall at barn i ettårsalderen elsker å spise mat selv, heller hele stykker enn oppdelt i biter.

Lykke til! Det er fryktelig slitsomt å ha det sånn, men jeg lover deg at det kommer til å gå over:)

Skrevet

Var hos fastlege igår, og skal tilbake med han på fredag. Han sa han håpet det skulle snu snart og at det ikke er starten på spisevegring. Så han har hvertfall tenkt tanken. Syns det er fælt og se at han blir tynnere.. Han har alltid vært lang og slank, men nå er alle valker borte.

Prøver alt mulig til han føler jeg, men ingenting han vil ha. Foreløpig. Kanskje jeg kan varme opp noen fiskekaker, har noen i frysa.Sodd var godt forslag. Det skal jeg jammen kjøpe inn ikveld.

Kunne virkelig ønske min gutt var en av de barna med masse valker overalt.. ;)

HI

Skrevet

Presiserer: Legen håpet det ikke er starten på spisevegring..

Skrevet

Du sier han er syk, hvordan syk?

Skrevet

hei kjenner det veldig godt ,har en gutt på tre og halt år.min historie er at han begynnt å gå under vektkurven da han var et år.han da veide 8,3k men normalt på lengt.det som bekymret meg var hans spising, han spiste nesten ingenting.han hadde også løse mage.men legen bare mente at den skulle gå over.så det var mye inn og ut av hos lege i hans andre leveår.de tok blodprøver og fant laktose intolerence.men den hjalp ikke .og sommeren tok de anda flereblodprøve som viste at han har cøeliaki. det er en slag gluten intolerese.Så hvis barn spiser det er kanskje at det gjør vondt i magen..(i fra min erfaring i allefall) så spør legen om han tar alle slag prøver ...

Skrevet

Altså han har hatt feber nå i 5 dager og så 5 dager med oppkast etter det. (mer oppkast pga hoste og brekninger).

Men løsner litt nå det da.. så nå får jeg i han noe mat.. fikk akkurat i han litt fiskekake med brun saus (Seier!!).,. hehe.

HI

Skrevet

Hva om han fikk oftere mme?

Kan du spørre legen om du kan gi sånne næringsdrikker de har på apoteket? De er fulldekkende "måltider". Jeg vet ikke når det kommer til 1-åringer, men mi jente fikk dette da hun ikke hadde spist på 10 dager. Hun var da 3 år. De drikkene gjorde at matlysten kom igjen.

Er der ting han liker å plukke i seg selv av mat, kjeks eller f eks rosiner? Puffet ris eller lignende?

Ett av problemene med at de ikke spiser på lenge, er at mat kan rett og slett virke kvalmende. Da er det lettere å spise ting som liksom ikke er måltider, om du skjønner :) Og da får magen mat, og en kan bygge opp igjen matlysten.

En annen ting er om han har hard mage. Da kan det hope seg opp i tarmene, og dette minsker virkelig matlyst. Har han det, så be legen om råd. Vi har i lange tider brukt flytende parafin for dette, her i huset.

Håper det ordner seg fort, for det der er ikke noe gøy.

Skrevet

Jeg hadde samme problem når datteren min var ett år, hun veide enda mindre enn din sønn- og vi fikk tilbud om kostholdsprogram på Rikshopitalet hvis ikke vekten gikk opp - men det gjorde den heldigvis.

Jeg byttet til H-melk, tilsatte fløte, olje etc i all mat (Adri lagd så fetende mat i mitt liv). Råd fra legen. Maste ikke på at hun skulle spise, for å få hjelp til å slappe av ble jeg fortalt at jeg skulle se hva hun hadde spist i løpet av en uke, og ikke i løpet av en dag, slik at jeg ikke skulle få panikk hvis hun ikke spiste den dagen. Det hjalp faktisk litt.

Hvis hun ville ha en yogurt så blandet jeg f.eks litt raspet gulrot og kokt potet i den, slik at det ble litt mer næring.

I dag er datteren min fire år, hun er slank men normalvektig - apetitten kom etterhvert.

Lykke til!

Skrevet

Tusen takk for råd alle sammen :)

Føler det har løsnet litt idag. Kanskje fått litt mer matlyst. (ikveld fikk jeg i han 150 ml mme) Uten at det kom opp igjen ;) Så jeg er fornøyd.

Blandet også smør i grøten og han fikk i seg 1/3 porsjon.. ikke verst.

I tillegg fikk jeg i han noen skjeer med fiskekaker og brun saus.

Er jo ikke nok til å gå opp, men bare han ikke går mer ned nå så er jeg fornøyd for nå.. så får jeg prøve å fete opp all mat han får framover..

HI

Skrevet

Skal og sjekke med legen om næringsdrikker på apoteket når vi skal dit på fredag.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...