Gå til innhold

Hva sier dere til at barn blir slått?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Guttungen kommer hjem fra bhg og sier at en annen gutt slo han. Han har ingen blåmerke e.l., og personalet sier dette ikke er noe de har fått med seg. Hva sier man? Hvordan snakker man med barnet om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja, unger slår jo ofte hverandre. hvis han ikke har et blåmerke så var det nok ikke så ille. Jeg hadde sagt: uffda, det er jo ikke lov å slå, da kan du si ifra til en voksen.

Skrevet

Hvor gammel er gutten din da?

Om han sier at han "ble slått", så er det jo ikke sikkert at han ble slått på "ordentlig". Kanskje en annen bare kom borti han eller noe? Gutten min på 4 har i hvert fall livlig fantasi! Om vi f.eks. ved et uhell kommer borti han eller at vi løfter han fra et sted til et annet, kan han finne på å rope ut: "Mamma, ikke slå meg!" (veldig gøy når man er ute blant folk... ;-))

Ellers hadde jeg nok sagt det samme som hun over her...

Skrevet

Hva mener du at du skal gjøre da, HI? Det er vel veldig lite å gjøre med det! Det er vel bare å si at ''uffda, det er jo ikke lov! Hva er grunnen til at han/hu slo deg da?''

Jeg sier ihvertfall det til 3åringen min hvis noen har gjort noe mot hu, og hu sier alltid etterpå at 'nei, det er ikke lov nei!!''

Skrevet

Det er nettopp det, da. Han vet ikke helt forskjellen på å bli slått og det å slå seg, og det har hendt at han har sagt "mamma slo meg", når jeg har passet på han i badekaret og han har slått seg på kanten e.l., så jeg vet jo ikke helt sikkert om det er sant en gang.. -HI

Skrevet

Skal man ikke ta vold på alvor, selv om det er mellom barn?

Skrevet

Man skal selvfølgelig ta vold på alvor. Men er jo forskjell på VOLD og å dulte borti hverandre!

Man får bare holde øynene åpne, eller i hvert fall be barnehagepersonalet holde øynene åpne!

Skrevet

Jeg mener man må si at da de må si fra til en voksen når det skjer.

Og så ville jeg nevnt det for de i barnehagen slik at de kan følge med.

Da viser man at man tar det på alvor men man får samtidig noen voksne til å sjekke opp om/ hvordan det faktisk skjer.

Skrevet

Hva skal en gjøre da? Ingen i barnehagen så det, og HI veit ikke om det er sant igang? Hvor alvorlig skal en ta denne saken da? Og som de sier i barnehagen der jenta mi går, at unger slår ofte hverandre. De minste har jo ikke så mye språk, så de klarer å formidle det de vil. De ansatte sier jo ifra hvis en unge slår en annen en. En rettesetter de jo og forteller at sånt ikke er lov! Men hva mer mener du at de skal gjøre?

Skrevet

Jeg er mest ute etter å finne ut hvordan man snakker om saken på en god måte med et barn (3år) for å ikke gjøre det hele veldig dramatisk, men samtidig vise at jeg tar det han har fortalt meg på alvor. Ingen grunn til å bli oppgitt på meg for det, vel? -HI

Skrevet

Det har jo flere her allerede sagt! En sier jo at sånt ikke er lov. Spørr hvorfor hun/han gjorde det? Prøver å finne ut om kanskje ungen din gjorde noe først? Trenger vel ikke noen store diskusjoner ut av noe sånt!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...