Gå til innhold

Dilemma ang. alkohol i svangerskapet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Venninnen min er gravid og sykmeldt, hun har kraftig bekkenløsning og kommer seg knapt nok ut av huset.

Jeg skal på besøk til henne i helgen og hun har sendt meg en melding og bedt meg ta med en flaske rødvin fordi hun har så lyst på bare et glass.

etter min oppfatning er "bare et glass" et glass for mye når man er gravid og jeg har selv vært total avholds når jeg har vært gravid.

Jeg har ikke svart henne ennå, hva skal jeg svare? Jeg gjør henne gjerne tjenester når hun er stuck hjemme på sofaen men å kjøpe vin for å gi til barnet i magen hennes gir meg en dårlig smak i munnen selv om det er hennes ansvar hva hun putter i munnen når hun er gravid.

hva ville dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sorry, men jeg kan ikke kjøpe alkohol en gravid skal drikke. Jeg kommer derfor uten alkohol, men med godt humør.

Skrevet

Da går du og kjøper en god alkoholfri vin på polet, en haug med sjokolade og karameller, og leger FEST! ;)

Skrevet

Jeg hadde glatt sagt nei.

Jeg kjøper ikke alkohol til mindreårige, gravide eller folk jeg vet er alkoholikere. Det strider mot min overbevisning, og det får folk respektere.

Skrevet

Hadde kjøpt en alkoholfri rødvin.

Det finne noen utrolig gode på markedet, og jeg ba alltid om dette da vi var ute å spiste når jeg var gravid eller ammet. Men husker dessverre ikke navn.

Hvis hun bemerker at den er alkoholfri sier du bare at "Selvfølgelig, du er jo gravid". Ser ikke dilemmaet, for å kjøpe med alkholholdig vin til en gravid gjør man bare ikke.

Skrevet

Jeg hadde også kjøpt med alkoholfri vin, og hvis hun spør hvorfor så svarer du bare som det er; jeg regnet med at det var det du mente, for du vet jo at man ikke drikker alkohol når man er gravid.................

Skrevet

Jeg ville nok ikke påtatt meg å bestemme over voksne mennesker. Man er ikke andres eiendom bare fordi man er gravid, veldig arrogant av deg å tro det HI.

Norske myndigheter sitter ikke på fasiten og det er IKKE opplest og vedtatt at et glass vin i svangerskapet er skadelig på noe vis.

Typisk bedrevitende, eiesyke dibkjærringer som blir sure om folk forsøker å gi dere råd eller herse med dere når dere selv er gravide, men selv gjerne oppfører dere som om dere eier andre kvinner når de er gravide.

Skrevet

Det er ennå ikke laget noen alkoholfri vin som smaker godt, så om du skal gjøre deg vanskelig kan du nok bare droppe hele vingreia. Ikke ta med alkoholfri hvertfall, da er det bedre med bensin eller tiss...

Skrevet

Det finnes da flere alkoholfrie som er gode, drikker heller det enn alkoholholdig mange ganger.

Så mulig du foretrekker bensin og tiss, men det sier mere om deg enn om den alkoholfrie vinen.

Skrevet

Jeg hadde likevel ikke kjøpt alkohol til noen som var gravid. Jeg bestemmer også over meg selv, og eies ikke av noen, derfor er det jeg som bestemmer hvem jeg kjøper alkohol til.

Og det forventer jeg respekt for.

Vil folk drikke alkohol når de er gravide, så får de fremskaffe det selv.

Skrevet

ville ikke ha kjøpt det...hennes sak hva hun putter i seg men du trenger ikke å bidra.

Som de sa på radioen her om dagen, det er ikke sikkert fosteret tar skade av litt alkohol, men man vet med sikkerhet at noen gjør det så hvorfor ta sjansen...ikke sikkert man ser skadevirkningen med en gang heller, den kan gjøre seg gjeldene i fx konsentrasjonsproblemer på skolen.

er man virkelig villig til å gamble med sitt barn på den måten? handler det ikke om å gi sitt barn mest mulig forutsetninger for å klare seg bra? sette barna først og ikke seg selv? drikker man alkohol i s vangerskap så setter man definitivt seg selv først

Skrevet

Jeg hadde ikke tatt med vin til ei som var gravid.

Men hadde nok sagt ifra att da blir det alkoholfritt, for jeg kjøper ikke vin som ei gravid dame skal drikke... Selv om det "bare" er ett glass... Og att om hun absolutt vil ha med alkohol ,må noen andre kjøpe den...

Helt enig i att ett glass er ett glass for mye!!

Skrevet

Jeg hadde aldri tatt med vin. Hadde blitt så forbanna og skuffa at jeg hadde kalt spade for en spade

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...