Gå til innhold

Hadde dere gått videre til skolen/foreldrene med denne saken?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min, som går i første klasse, hadde glemt jakken sin på skolens uteområde i forigårs, og kom hjem uten jakke. I går hadde han funnet den igjen, den lå der han hadde lagt den fra seg, og han ble glad, for den var helt ny, og kjøpt i Paris.

Men så hadde en annen gutt snappet jakken fra ham. Han lot ikke sønnen min får den igjen, men løp unna, før han kastet den over et kjempehøyt gjerde og ned i en elv som renner like utenfor skolegården.

Gutten som gjorde dette går i klassen hans, og jeg har overhodet ikke opplevd ham som slem eller bøllete i de ukene jeg har kjent ham. Guttene hadde lekt sammen etterpå, selv om min gutt først hadde vært sint og lei seg.

Jeg dro bort til skolen i går ettermiddag, og så jakken ligge nede i elven, og med livet som innsats klatret jeg over gjerdet og videre ned muren og ned til elven og fikk tak i jakken igjen. Så i dag er den vasket og like fin, og han har den på seg.

Jeg har egentlig ikke tenkt å gjøre noe mer ut av denne "saken" - men burde jeg egentlig det? Hva hadde dere gjort?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde sendt en mail til kontaktlærer, iallefall. Sånn at det er på papiret og at de kan ta det opp i klassen. Greit å ta opp med en gang.

Skrevet

Jeg tror du bør sette det på kontoen for litt ubetenksom lek. Så lenge det ikke er noe som hender ofte tror jeg det er slik man må regne med at forekommer. At jakken var dyr og fin betydde nok ikke noe i denne sammenhengen.

Skrevet

Jeg er lærer, og hadde syntes at det hadde vært greit å få beskjed.

Skrevet

Jeg er veldig uenig med poamin her...jeg synes ikke en bare kan si at dette bør man sette på kontoen for ubetenksom lek...dersom et barn leker på denne måten, uten å bli irettesatt vil han etterhvert få store problemer.

Hadde mine barn gjort det der, ville jeg ikke sett gjennom fingrene om det så bare var for en gang. Og hadde jeg vært moren til denne gutten, ville jeg visst det, slik at jeg kunne ha tatt en alvorsprat med ham.

Jeg synes altfor mange foreldre overbeskytter barnas oppførsel, og bagatelliserer ting de gjør. En gutt på 6 år, vet at det han der gjorde var dårlig oppførsel. Jeg lurer på hva som får enkelte barn til å gjøre slikt mot andre. Synes det er skremmende.

Gjest JuniGull2010
Skrevet

Jeg er lærer og jeg syns også det hadde vært greit å fått beskjed. Sånne små hendelser kan godt bare være "småerting" som skjer en gang blant, men det kan lett skje at denne "småertingen" går utover den samme personen flere ganger og da utvikler det seg faktisk til å bli en form for mobbing. Som kontaktlærer på en Olweusskole (antimobbingsprogram) ville jeg notert hendelsen, uten å ha gått videre med den (hvis foreldrene ikke ønsket det). Vi blir drilla til å loggføre enkelthendelser på vår skole, for da kan vi se utviklingen om det skulle vise seg å bli en mobbesak senere. Det kan jo også hende at denne gutten har kaster flere jakker i elva!

Skrevet

OK, så de fkeste mener jeg bør si et ord om det til læreren, men for øvrig la det ligge og ikke gå til foreldrene?

Ja, kanskje jeg bør gjøre det. Jeg synes det var LITT grovere enn ubetenksom lek, men tenker at det ihvertfall var et engangstilfelle.

Skrevet

greit at læreren vet. Ingen foreldresak - det får i så fall være opp til læreren.

Skrevet

...så dere mener jeg bør si HVEM som kastet jakken, går jeg ut fra? /ellers er det kanskje ikke noe poeng å si noe i det hele tatt)

Skrevet

Jeg hadde fortalt læreren episoden og hvem som gjorde det ja. En 6 åring vet, eller burde ihvertfall vite at sånn oppførsel er ikke greit.

Kjenner jeg blir sint på deres vegne, er så altfor mange barn som rett og slett ikke vet hvordan man oppfører seg.

Skrevet

Ja, og når jeg tenker etter, så spurte jeg også gutten min om noen voksne hadde sett det. Da svarte han nei, og sa at han heller ikke gadde sagt det til noen, for "de voksne på skolen pleier ikke å hjelpe oss med sånt".

At de ikke ville ha fisket opp jakken om de hadde sett det, var kanskje ikke så rart, for det er nesten umulig å komme seg ned til elven fra innsiden av skoleområdet. Men hvis han mente at de ikke hjelper til når det er sånne konflik

Skrevet

Send en mail til guttens(-enes) kontaktlærer, der du enkelt, og så objektivt som mulig gir din og din sønns versjon av saken.

Er sikker på at læreren gjerne vil vite om sånne hendelser og loggføre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...