Gå til innhold

Speidere? Hvordan er det i speideren ift religion?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har barn i speideren, og lurer litt. Fikk beskjed om at dette var nøytralt(ikke KFUMspeider), men opplever speiderbønnen som skal fremsies på alle møtene som langt fra nøytral? Hvordan er det i praksis, er det bare den ene bønnen eller ligger det mer i det? Håper det er noen med erfaring som kan fortelle meg litt!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis ikke det er speider i regi av HEF så vil det finnes kristne innslag....hvor mye kommer ann på lederne.

Skrevet

Det er vel ikke mulig for ateister å bli speidere.

Skrevet

Speiderbønn? Du mener speiderløftet? Kan ikke huske å ha sett noe religiøst i de årene jeg selv var speider. Det finnes kanskje egne speideravdelinger for religiøse da?

Skrevet

Speiderløftet? De har en sånn de avslutter med: Kjære far i høye himmel hør mitt hjertes stille bønn etc etc..

Ungen trives som bare det mange klassekompiser og så videre, så jeg vil jo at han skal fortsette. Samtidig føler jeg meg litt "lurt"? Ikke det at det er så nøye med, men jeg er ikke døpt og det er ikke ungen, heller, og som ikketroende er det litt spesielt å stå og be, synes jeg. Men jeg legger gjerne for mye i det.. Jeg tar ikke lett på tro, hverken min egen eller andres, så jeg ville gjerne vite.

HI

Skrevet

Var med i speideren siden jeg var 7 år, skjønte først som 12 åring at det er en kristen organisasjon (NSF er en kristen organisasjon). Men i den speidergruppa jeg var med i var det ekstremt lite fokus på der kristne. Da vi var små syntes vi jo liksom at det var kult å avlegge speiderløftet og synge speiderbønnen, men tror ingen av oss la noe som helst vekt på hva ordene vi sang/sa betydde...

Det kommer veldig ann på speiderledere og kanskje litt ann på hvor i landet det er. Der jeg kommer fra er det svært få personlig kristne (gudstjenester blir avlyst fordi ingen kommer)

Skrevet

Jeg har vært med i speidern i 8 år. Speidern ble grunnlagt som en kristen orgaisasjon for unge gutter, men i dag er alle NSF speidergrupper pålagt å være nøytrale i forhold til religionsutøvelse. Barna står frittt il å velge om de vil være med på å fremsi speiderbønnen. Speiderloven har også kristne trekk, men jeg vil ikke si at speidern er no mer reiligionspreget enn grunnskolen. :)

Skrevet

Tusen takk alle sammen, da føler jeg meg litt klokere. Speiderbønnen er tradisjon for det meste, altså.

HI

Skrevet

Ja, mer tradisjon enn noe annet! :) Selv medlem i Frikirkens Speiderkorps, og jeg ahr aldri følt religionstvang. :) Bare lært meg å være åpenm for andres tro og livsyn. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...