Gå til innhold

Flere som har turnusjobb/ukurante arbeidstider?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har akkurat fått vite at jeg må jobbe både julaften og nyttårsaften. (samt hele romjula bortsett fra en dag)

Er dette vanlig rundt i landet? Trodde man jobbet annet hvertår med jul og nyttår.

Dette er et nytt arbeidssted. Jeg har fast -full stilling.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Må jobbe seinvakt ulaften, tidlig første dag og seint andre dag. Jobber tidlig nyttårsaften samt litt i romjula..

Skrevet

Hvis vakta faller på julaften, så må man jobbe julaften. Som hvilken som helst annen dag. Samme med alle andre dager.

Skrevet

I loven står det at du skal ikke jobbe mer enn halvparten av de røde dagene i løpet av året. At arbeidstaker plasserer de fleste i julen er dårlig gjort men ikke ulovlig.

De fleste kommuner har en gyllen regel på annet hvert år jul og nyttår ja, men det står ikke lovfestet noen plass. Ei jeg jobber med har nå jobbet 17.mai 6 år på rad til tross for at hun har små barn som går i toget, det er urettferdig men ikke noe å gjøre med det.

Skrevet

Hvis dine vakter kommer på både julaften og nyttårsaften er det vanlig at arbeidsgiver prøver å få en av vaktene dag og en kveld hvis du går turnus som har både dag og kveld, på den måten vil du få en av kveldene fri. Dette er selvfølgelig ikke lovpålagt, men vanlig praksis de fleste plasser.

Skrevet

Men du har fast vaktliste, antar jeg? Så det kan jo ikke komme som et stort sjokk, mener jeg? Julaften kommer jo på maks "uheldig" dag i år, en fredag. Så det blir jo ikke noen ekstra fridager. Romjula er vanlige ukedager, ferdig med det, for alle arbeidstakere.

Skrevet

22.00

Sant det du sier om røde dager og F3 dager... men julaften og nyttårsaften er ikke røde dager. Du får helligdagstillegg etter kl 15 på de fleste steder.

Men de fleste arbeidsgivere pleier jo å være litt imøtekommende og setter gjerne opp en egen hjelpeturnus ved høytider.

Skrevet

Beklager, var jeg som sa de var røde dager...for meg er de det ;-) Jeg går på jobb klokken 22.00 på kvelden (jobber natt) så når jeg går på jobb julaften og nyttårsaften er det røde dager.

Det er desverre slik når man jobber i 100% stilling at man kommer ikke bort fra alle disse "kjekke fridagene" som alle andre har. De fleste slutter 12.00 på jul- nyttår- og påske- aften, mens vi i helsevesenet arbeider døgnet rundt.

Det du HAR krav på er like mange fridager i turnusperioden i julen som ellers. Har du 3 ukers turnus og normalt 6 fridager i den perioden skal ha også ha det når det er juleturnus. Det er dumt når arbeidsgivere setter opp en turnus arbiedstakerne er misfornøyde med, ta det opp med nærmeste leder for å f.eks få byttet til dagvakt en av dagene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...