Gå til innhold

Er det greit å amme offentlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva syns dere?

Leste nylig gjennom en brosjyre om amming som jeg fikk på helsestasjonen, og forstår det som om de første ukene så skal babyen ha mat ganske ofte - mange babyer er sultne annen hver time(!).

Innså da at jeg som får baby i november, enten må holde meg inne hele dagen, eller faktisk amme blant folk.

Men er dette greit? Jeg personlig har aldri blitt brydd eller støtt av å se en ammende mor på feks kafe, men har hørt at mange synes dette er upassende.

Det kommer vel an på hvor man ammer, noen som evt har noen synspunkter på hvilke typer steder man kan amme, og hvilke type steder det ikke passer seg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ikke hørt om at det er no problem og amme på ulike steder blandt folk eller ikke. Eneste jeg er i mot personli, er når folk skifter bleier inne på cafe/resturant! det er ekkelt. Det bør man da ta på toalett/skifterom.

Skrevet

Jeg synes det er helt greit å amme offentlig! Som ei venninne av meg sa da vi satt på cafe: Hvis noen blir tent eller støtt av å se puppen min offentlig nå så er det deres problem! Den er omtrent like sexy som en melkekartong...

Uansett, hvis du er redd for at folk skal føle seg støtt kan du slenge et helseteppe eller en gulpeklut over skulderen og armen, så får ikke uvedkomne fritt innsyn :)

Amming i offentlighet er en personlig greie, dvs det er opp til hver enkelt hva de føler seg komfortable med. Andre folk har ingenting med det, det er mange andre veier å se!

Skrevet

Tror ikke dette er noe problem noe sted i Norge, Jeg har ihvertfall ikke følt det sånn. Men man kan jo prøve å "dekke seg litt til" trenger jo ikke flashe heller liksom.

I utlandet derimot får man fryktelig mange stygge blikk.

Dette er ihvertfall min erfaring

Skrevet

Selvfølgelig er det greit å amme offentlig!! det er sånn flesteparten av babyer får i seg mat og man viser ikke hele brystpartiet selv om man ammer! Det er mer nakenhet i et vanlig VG eller Se og Hør enn når en mamma gir barnet sitt mat! At folk reagerer på offentlig amming er utenfor min forstand!

Det er min mening!

Skrevet

Jeg er veldig for amming, men har delte meninger om akkurat dette.

Helt greit å amme på kafe, det gjør jeg selv, men en trenger liksom ikke vifte med brystene i været så alle kan se heller da. Det kan gjøres litt diskret, snu seg litt bort eller lignende akkurat i det en henter brystet frem liksom.

Har sett flere som bare drar opp genseren og nermest blotter store bryster over bordet, og da får jeg litt nok.

En annen ting jeg opplevde en gang var at ei dame la ungen på kafebordet og skiftet skitbelie på bordet!!!! Da holdt jeg på å spy altså. Det er da bakterier i babydrit også!!

Skrevet

Det er helt greit! Men kan jo gjøre det diskre. Sette seg litt i et hjørne når man er på café, og bruke ammetopp og sånt, så man ikke blotter alt. Synes det er helt fint at folk gjør det jeg, men jeg hadde problemer med det selv. Jeg måtte amme minst hver time og babyen lå på en time. Så ammet mer enn jeg ikke ammet. Så ble veldig stress ute blant folk. I begynnelsen er det greit å klemme ut noen dråper melk før babyen begynner å suge, min ville iallefall ikke ha brystet uten at han kjente at det var melk der. Og sånt er jo litt upraktisk å drive med ute blandt folk. Men når man er mer dreven med amminga er det jo helt greit! Jeg måtte gi opp amminga da, så kom aldri til den biten at jeg ble komfortabel med det ute blant folk..

Når det gjelder steder synes jeg det er greit overalt jeg! Folk ammer på bussen, café, restaurant. Er bare flott synes jeg. Men som sagt trenger man jo ikke å blotte seg:)

Skrevet

Jeg har personlig aldri opplevd at du noen har direkte kommet til meg og saget at det enten er upassende eller støtende på noe som helst måte.

Jeg ammet sønnen min ute på cafe, på parkbenker osv osv hele tiden da han ble mye ammet.

Jeg ville nok ikke satt meg tett oppi et fremmet menneske og slengt ut puppen. Men tror de aller aller fleste bares syntes det er flott og se på. Jeg hadde iallefall den oppfattningen selv før jeg ble mor selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...