Gå til innhold

sykepleier??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg har lyst til og bli jormor. vet at jeg må ta sykepleie utdannelsen først. Hvor lang tid tar den utdannelsen? og er det en veldig vanskelig utdannelse? noen som også vet noe om jormor utdannelse?

blir veldig glad for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

sykepleien er 3 år fulltid, men den går an å ta på deltid.

jordmor vet jeg ikke, men tror det er 2 år til.

Skrevet

Sykepleie utdannelsen er 3 år, så må du jobbe minst 1 år som sykepleier, så er jordmor utdannelsen 2 år etter det. Så altså 6 år tilsammen, med 5 år skole og 1 år jobb.

Men som en annen skriver her så er det mulig å ta sykepleierutdannelsen på deltid så kan man jobbe litt i tillegg, men er ikke alltid det er så enkelt i praksisperiodene da.

Skrevet

Jeg er sykepleier og jordmorstudent. Du må gå sykepleien ja (tre år fulltid), og så jobbe et år fulltid for å kunne søke jordmorstudiet. Men det er et ganske populært studium, så du må nok jobbe i alle fall to år fulltid og ha rimelig gode karakterer fra sykepleien for å komme inn så tidlig. Man får i tillegg ekstrapoeng for relevant arbeidserfaring som gyn, barnesykepleie, barselavd, nyfødt-intensiv o.l. Det kommer litt an på hvor man søker også, da de noen steder tar inn studenter hvert år, mens andre bare annen hvert år. Det er utdanning i Tromsø, Trondheim, Bergen, Akershus og Tønsberg (deltid). Lykke til, det er knallkjekt å være jordmorstudent!

Skrevet

Jordmortudiet er forresten to år fulltid, ja (120 studiepoeng) hvorav halve er praksisperioder.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...