Gå til innhold

Amming i offentligheten


Anonym bruker

Anbefalte innlegg

La meg først si at jeg alltid har vært helt for at mammaer skal få lov å amme hvor de har lyst til det! Babyen trenger mat akkurat som oss andre, og det er nå en gang ikke alltid man er hjemme når den lille er sulten.

 

Kanskje er det nettopp derfor jeg er litt overrasket over de tankene og følelsene jeg har hatt rundt temaet i det siste, for jeg står nå for første gang overfor situasjonen selv. Allerede tidlig i graviditeten sa jeg at jeg ville ha en god stol til å amme i inne på soverommet, sånn at det var kort vei om jeg måtte opp om natta. Etter hvert har jeg også tenkt at det kan jo være greit å slippe å bære frem og tilbake til stua på dagtid. Og jo mer jeg tenker på det så føler jeg at jeg har lyst til å gjøre all amming der inne på soverommet. Jeg har ikke lyst til å dele den stunda med slekt og venner som kommer innom, det er min tid med babyen, noe jeg bare vil dele med ham og pappaen.

 

En stund da disse tankene dukket opp lurte jeg på om dette var en slag uventet sjenanse som var kommet over meg, at jeg ikke ville vifte rundt med puppen foran hvem som helst. Men for det første så er det jo ikke noe problem å gjøre det hele ganske så diskret, og for det andre så er jeg jo splitter pine naken med struttende mage i garderoben, og i bare liten badedrakt i badebassenget to ganger i uka uten at det plager meg det minste, så det gir liksom ikke mening.

 

Nå innser jo jeg også at det å skulle sitte helt for seg selv å amme bestandig kommer til å by på en del praktiske problemer – som jeg nevnte over så er man jo ikke hjemme hos seg selv hele tida, og ungen blir sulten uavhengig av hvor vi befinner oss. Dessuten er jeg litt usikker på hvordan for eksempel de kommende bestemødre vil reagere på at jeg ikke vil dele dette med dem, jeg antar at dette er noe de gjerne vil oppleve. Eller hvordan det vil bli oppfattet i en barselgruppe om jeg er den eneste som ikke mater ungen foran alle andre.

 

Måtte bare få noen av disse tankene ned i ord, det er mer enn nok som surrer rundt oppe i hodet på en førstegangsfødende… Noen reaksjoner?

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

For min del skal all amming, så langt det lar seg gjøre, foregå helt privat. Har vi besøk kommer jeg til å gå på soverommet. Derav kommer vi til å begrense besøk en del til å begynne med, når det er ganske hyppig amming, så jeg slipper å måtte "gjemme meg" i mitt eget hjem hver gang.

 

Jeg syns at amminga skal være en kosestund mellom meg og babyen, ikke noe "alle" skal få se på. Det er langt innenfor min intimsone å la andre få se på. De eneste jeg kommer til å være komfortabel med å ha i nærheten er søstra mi og samboeren.

 

Selvfølgelig kommer det til å bli situasjoner hvor man ikke kommer utenom at andre er der, men da foretrekker jeg fremmede framfor besteforeldre faktisk. Og da isåfall innerst i kaféen eller hvor det er - og med ryggen til resten av rommet.

 

En setter sine egne grenser ut ifra hva man føler seg komfortabel med. Det har ingen andre noen rett til å reagere på. Mine grenser for hvem jeg vil amme foran er veldig strikte, og det får folk bare rette seg etter :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte på samme måte som dere før jeg fødte min første, men fant fort ut at det ikke lot seg gjøre i praksis å alltid amme privat for oss:)

 

Var veldig unaturlig i begynnelsen å amme selv foran foreldrene mine, men løste det med ett tynt pledd/klut som jeg bare skjulte puppen og hodet til babyen med når jeg ammet.

 

Kommer nok til å skjule det litt denne gangen og, særlig siden det er to jeg skal amme, og da vil det bli unaturlig for meg å skulle sitte med begge puppene framme..hehe..

 

Dette løser seg nok bra enten man ikke bryr seg og vifter med puppene, eller om man ammer privat i ett annet rom. Amming er utrolig kosestund, så gled dere masse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med førstemann syns jeg at jeg fløy rundt med de puppene hele tiden i begynnelsen. Når det ikke skulle ammes så var det smøring og lufttørking av brystvortene og så var det tid for å amme igjen. Men jeg syns ikke det var noe problem å dekke meg til under ammingen hvis vi hadde besøk eller var på besøk/ ute. Brukte som regel en gulpeklut eller noe og bare la over. Jeg tror til og med at det finnes egne ammesjal som man legger babyen oppi og som gjør at man er dekket til.

 

Jeg tenkte aldri på ammingen som noe privat, men ammestunden er det bare mor og barn som deler uansett om det er 100 mennesker rundt. Det er veldig flott og spesielt:)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er helt enig i det dere sier...jeg er heller ingen person som liker andre tett innpå privatlivet og kommer også til og gå på soverommet når gjester kommer!synes ikke det er noe deilig og ha svigers hengene over puppen min og sier : gu kor herliiig,bla bla bla..kommer og bli suuuper stressa! MEN, i sommer så var jeg i spania,sent på dag,PÅ et kjøpesenter hvor man skal ha klær på seg..samboeren til søstera mi hadde ikke på seg t-sjorte og fikk beskjed av vaktene om og gå utenfor..hun gikk selvsagt inn og kjøpte en til han =) OGSÅ ser jeg...en dame som GÅR med ungen sin hengene på brystet og drikker!! inni alle butikkene og alt...ungen var stor nok til og bli distrahert og snu hodet sitt,og jeg,gravide lille meg så på henne med rart blikk og fikk spye i halsen..det var ekkelt...da synes jeg heller samboeren til søstra mi kunne fått gått uten t-sjorte altså! hehehe...fin historie ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...