Gå til innhold

Pass bedre på barna deres eller hold dem inne!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Søstra mi fortalte at hun og samboer var ute å gikk her en kveld når det var mørkt. Så traff de på tre gutter rundt 12 år. De fant først en stor kjegle å legge midt i veien så bilene skulle kjøre på.

MEN så tok han ene gutten å gikk inn i skogen og filmet det som skjedde videre. De to andre guttene la seg på tvers over veien så hele veibanen ble dekt når det kom BIL IMOT de. Heldigvis var sjåføren oppmerksom nok til å se de men hadde han set bort i et sekund der hadde de garantert ligget i kister i dag.

Har dere i det hele tatt peiling på hva barna deres gjør ute om kvelden??

Sjåføren stoppet og ble sint på de men egentlig skulle han ringt politiet og fått de til å henta guttene, kjørt de hjem og tatt en skikkelig alvorsprat med foreldra og guttene.

Skjønner ikke at det er mulig å ikke lære barna sine å respektere biler og sjåfører. Det er ikke alltid en bil klarer å stoppe. Og selvfølgelig så hadde sjåføren blitt siktet for uaktsomt drap.

Håper jeg ikke får sånne unger!!

Kanskje på tide å ta en prat med barna dine eller faktisk ta de med ut og vise hvor farlig bilkjøring kan være? De har tydeligvis ikke skjønt det så.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har tydeligvis ikke så store barn selv. Noen ganger finner de på faenskap uansett hva foreldrene har lært dem. HVis denne fyren ikke ringte polit, evt kontaktet foreldrene selv, er det han det er noe galt med...(og hvis man kjører på noe som ligger stille i veien er man ikke særlig oppmerksom heller...Det skal man faktisk være når man kjører.)

Skrevet

Helt utrolig at 12-åringer ikke forstår at de kan bli alvorlig kvesta eller i verste fall dø av å bli overkjørt!

Min 7-åring har vokst opp i byen, og fikk det "banka inn i skallen" nesten før han kunne gå; "DU må passe deg for bilene, for bilene passer seg ikke alltid for deg!"

Selvsagt kan barn glemme og løpe ut i gata uten å se seg for når de blir ivrige o.s.v., men at tolvåringer legger seg ned på gata om kvelden synes jeg høres helt absurd ut.

Dere burde ringt politiet, dere som var vitner til det hele - når bilføreren tydeligvis fikk så sjokk at han ikke gjorde det.

Skremmende....!

Skrevet

Får håpe det ga bilistene en lærepenge, så de lærer å se seg for.

Skrevet

Bilistene?? det er jo faen ikke de som skal flytte seg!

Poenget er jo at det er foreldrene sitt ansvar å lære barn om trafikken. Jeg syns det er foreldra som har sviktet noe grusomt her.

Skrevet

Jo, det er nettopp bilene som flytter på seg. Og bilistene må til enhver tid passe på at banen er klar. Det er deres ansvar, enten det dreier seg om pent dresserte damer som spaserer i et fotgjengerfelt, eller noen ungdommer som plasserer kjegler eller legger seg i veibanen som et impulsivt innslag.

For øvrig: man passer 3-4-åringer, men man passer faktisk ikke 12-åringer. Men du har sikkert altfor små barn ennå til å skjønne forskjellen.

Skrevet

SELVSAGT er det bilistene. Man legger ikke ansvar over på barn!!!!

Skrevet

Det er helt vanvittig hva unger kan finne på uansett hvor god oppdragelse man forsøker å gi dem. Man kan dessuten ikke sitte på dem og sperre dem inne i all evighet heller. Min eldste blir snart 8 år, og jeg føler vi er gode foreldre som snakker mye med barna og bruker tid på å lære dem å respektere andre og andres eiendom, tenke seg om før de handler osv. Likevel er det ikke lenge siden jeg helt tilfeldig tok sønnen min i å stå på en bro og kaste steiner ned på bilveien under! (dette i dagslys, og en 8 åring må faktisk kunne være ute uten tilsyn hele tiden) Når jeg snakket med ham skjønte han godt at det kunne være farlig, men likevel gjorde han det. Vi ble selvsagt ganske forbanna, snakket lenge og grundig med ham og gav ham en passende straff siden vi mente dette var veldig alvorlig. Jeg tror ikke han vil gjøre dette igjen, men det skulle ikke forundre meg om han kan være med på noe annet galt en gang. Jeg har i hvertfall sluttet å være så naiv at jeg tror mine barn aldri gjør noe galt bare fordi jeg mener vi gir dem en god oppdragelse hjemme. Jeg har også selv gjort noe lignende som 12-13 åring, da med å kaste snøballer på biler. Nesten alle i klassen gjorde det, og vi fikk mengder med kjeft etterpå. Velfortjent. Var nesten det eneste virkelig gale jeg gjorde som barn, men jeg gjorde det likevel, og vil si mamma er en god mor.

Det disse guttene gjorde var jo selvsagt livsfarlig, og jeg vil tro de har fått seg noe å tenke på. Jeg håper aldri mine barn finner på noe så livsfarlig, men sikker kan man vel aldri være. Ei heller sperre barna inne for evig og alltid sånn i tilfelle. Man må jo bare fortsette så godt man kan med å gjøre sitt beste og håpe grunnlaget man gir dem i det minste kan få dem til å stort sett ta fornuftige valg.

Skrevet

12-åringer er store nok til å kunne ta ansvar. De fleste 12-åringer vet at man ikke skal leke i trafikken, balansere på kanten, drikke klorin og legge handa på kokeplatene. Det er noe en 12-åring vet og/eller burde vite!

Og selvsagt skal en 12-åring ta ansvar. Å gi en 12-åring fripass og total ansvarsfraskrivelse er ingen god idè for å få et ansvarsfult og selvstendig barn.

Skrevet

Du kan ikke skrive deg bort fra at ansvaret hos en bilfører uansett er der, enten fotgjengeren oppfører seg etter reglene eller ikke. Punktum (så får heller du moralisere så mye du vil anklage de "ansvarsløse" foreldrene som ikke har holdt Power Point-foredrag om farene ved å legge kjegler i veien for bilistene).

Skrevet

JA, bilisten har ansvar for å passe på at veien er klar, MEN 12åringer er også gamle nok til å skulle skjønne at de ikke har noe ut i veien å gjøre !!

(...og jeg har selv en baby, en 8åring, en 12åring og en 16åring)

Barn/ungdommer finner dessverre på MASSE dumt !! Nå siste årene er det blitt kjempepopulært med jackass-stunt og div andre stunt. Mange av dem er livsfarlige!! Ungdommene filmer det og poster det på youtube... Dessverre superpopulært !!

Norge er nok i den pure begynnelsen av dette fenomenet, men merk mine ord; dette er noe vi vil se MYE av i årene som kommer... *sukk*

Skrevet

De guttene der er faktisk ikke de eneste i den alderen som gjør slike dumme og farlige stunts....

Etter hvert når barna vokser til, så blir det slik at de er ute uten tilsyn. Det er en del av sunn utvikling. Dette gjør at foreldre ikke har øynene på barna til enhver tid. Derfor er det viktig at "nabokjerringa" sier fra, om de oppdager at podene holder på med slikt som kan sette livet deres i fare.

Ungene kommer dessverre ikke hjem og forteller det selv.....

Og en ting er hva du lærer dine barn, en annen er påvirkningen av venner i tenårene. Da glemmer de fort hva "dinosaurene" hjemme har sagt, for det vennene sier er så mye mer spennende....

Og tenåringer/eldre barn tror de er udødelige, noe som bare ligger i deres natur. Skikkelig risikotenkning kommer først senere, og da oftest pga at en er noen erfaringer rikere.

Så det nytter ikke å bare skylde på foreldre her. Ungene selv bør få den støyten. Jeg tror neppe foreldrene til disse guttene har sagt til dem at å leke død på bilveien er en morsom ting......

Det er bare det at i noen tilfeller så klarer en ikke som foreldre å forutse hva ungene kan finne på(som dette eksempelet), og da blir det litt vanskelig å tenke ut hva en skal advare mot å gjøre. Tror de færreste foreldre kommer på at de må advare ungen mot å legge seg i veibanen. Det vanlige er å si at de må passe seg for bilene når de skal over veien, eller når de skal gå et stykke langs veien. Men for barn så er ofte det som konkret er sagt, det som gjelder. Det er ikke sikkert de forstår HVORFOR de må passe seg når de går over veien, at det kan være farlig.... Bilene stopper jo sånn erfaringsmessig, så hva er egentlig farlig?

Slik kunnskap kommer etterhvert som en får eldre barn. Da ser en at det ikke alltid er like enkelt å ha kontroll til enhver tid.

Skrevet

Jeg moraliserer ikke over ansvarsløse foreldre. Jeg bare påpekte at 12-åringer er store nok til å ta ansvar for egne handlinger

13:22

Skrevet

Når barna passerer en viss alder, har ikke foreldrene lenger stort å si for hvordan de utvikler seg. Da er det faktisk vennekretsen som betyr atskillig mer. Og det kan være litt tilfeldig hvem de havner sammen med. Foreldre kan ikke (og bør heller ikke) styre alt.

Gjest Antarctica
Skrevet

Jeg "passer" ikke på 12-åringen min, og jeg holder ham ikke inne om kveldene heller. I Norge er dette ett av de få privilegier barn fortsatt har; i alle fall noen steder; at de vokser opp med å kunne leke ute i høstmørket.

Barns radius (i kilometer) er blitt mye større de siste 30 år; min 12-åring har bl a vært i Egypt på ferie, noe som var helt utopisk for meg i barndommen, men barnas HANDLEFRIHET og territorier er blitt redusert til et minimum. Fordi det "skal" være bilveier overalt. Ikke et samfunn tilpasset barn, akkurat. Og denne hovedinnleggeren forteller også i klare ord hvordan hun vil ha det: det er barna som skal tilpasse seg.

Fett nok. Men det er synd. Vi hadde det HELT annerledes da vi var små...og våre foreldre visste at livet var farlig. Man kan dø av det. Som Ronjas far Mattis sier, faller du i elva så svøm, men faller du i Helvetesjuvet er det ikke noe å gjøre!

Skrevet

Selvfølgelig skal barna tilpasse seg! Men det er foreldrene sitt ansvar å følge opp. Jeg skjønner meg seriøst ikke på dere som sier at man ikke kan passe på en 12-åring. Hadde det kommet bil begge veier eller guttene hadde lagt seg i en mørkestrekning så hadde de ikke levd nå før da hadde de vært umulig å se.

Det er DERES ansvar å lære barn hva som er rett og galt ikke bilisten som kjører i veien.

Skrevet

Ikke rart det er mange ufordraglige drittunger rundt omkring når foreldrene ikke mener de har ansvar for de lengre. Dra opp ungene deres og lær dem rett og galt. Ser ofte barn som er umulige., frekke og mobber. Ser man på foreldren skjønner man fort hvorfor barna er sånn.

Ikke noe galt med ungen min osv... Sjerp dere. Skjønner man kan ha barn med problemer selv om man er oppegående også altså, men tror mange ganger det er foreldrenes skyld.

Skrevet

Vi kan snakkes igjen når du har hatt en 12 åring selv :)

Skrevet

Søstera di og samboeren sto bare å så på de da, som to andre stokkdumme idioter???????

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...