Gå til innhold

Ny madrass til lillesøster?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

har sett det er en del madrass-snakk inne på anonymforumet, og har derfor begynt å fundere over dette selv. I utg.pkt tenkte jeg at lillesøster skulle arve madrassen som storebror har brukt, men er litt i tvil....

det er en fin Dry Kid - madrass....men ja....han har både kastet opp og tisset igjennom noen ganger.....

de første 5-6 mnd sov gutten min stort sett sammen med meg/oss i dobbeltsenga, eller i hardbagen sin eller i vugga. Og han fikk ny seng da han var ca 1,5 år.....så madrassen er egentlig bare brukt i ca 1 år, selv om den er 2 år gammel.

Hva ville dere gjort? Kjøpt ny?

Hva med madrassen i hardbagen? Kjøper man den også ny? Og madrassen i vugga?

Blir glad for svar:-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Regner med at dere har rengjort madrassen etter uhellene?

Sett de ut i sola så du får drept ev. festligheter....

Har du muligheter for å putte den en tur i fryseren, så er det også en mulighet.

Hadde ikke kjøpt ny, men anbefaler jo å ha tisselaken i senga (også ved hodeenden).....

Skrevet

Takk for svar:-)

Ja, har rengjort så godt det lar seg gjøre, ja!

Ah...vært så dårlig på tisselaken altså. Jeg kjøpte det, men følte det bare krøllet seg under lakenet....men har heldigvis ikke vært så ofte det har gått igjennom!

men lufte madrassene ute...det var lurt!!!

vurderer også å evt kjøpe bare en ny overmadrass til madrassen i sprinkelsengen....men får se... på en måte synes jeg det virker litt undødvendig også..

Skrevet

Sett den ut i sola! Det tar knekken på mye faktisk!

Skrevet

Vi kjøpte ny selv om storesøster kun hadde hatt ett lite uhell.

Ville ikke tatt den sjansen.

Det er anbefalt å kjøpe ny om ungene har tisset eller gulpet direkte på madrassen siden det da blir forhøyet risiko for krybbedød.

Skrevet

Her er de "offentlige" anbefalingene fra LUB;

http://www.lub.no/id/72D871C0D89A308FC1257689005046DD

Selv valgte vi likevel å kjøpe ny madrass til lillesøster, for å være på den sikre siden (kjøper uansett bare billige IKEA-madrasser, så er liksom ikke snakk om de store summene heller)

Skrevet

Takk for link:-)

jeg tenkte akkurat på det.......kjøper jo masse dyre klær f.eks....så det er jo tull å ikke spandere på seg ny madrass...hvis det finnes en risiko der. Ikea var jo smart....er de like gode som de på barneutstyrsbutikkene?

men hva med madrasser i vugger, vogn osv......bytter dere ut disse også?? eller holder det å lufte de i sola??

Skrevet

Madrassene i vogn og vugge er så små at de kan du vaske i maskinen på 60 grader.

Skrevet

Jeg har lest flere steder at billige skumgummi-madrasser er like gode for babyer som dyrere typer, fordi babyene uansett er så lette at de bare ligger på "toppen" av madrassen. Jeg har ihvertfall vært godt fornøyd m Ikea-madrassene våre, så jeg så ingen grunn til å kjøpe noe dyrere til lillesøster.

I vugge og vogn har jeg uansett skinn oppå madrassen, så der har jeg ikke giddet å kjøpe ny.

Skrevet

Vi kommer til å kjøpe ny madrass til lillebrøster. Storebror har aldri kastet opp i sengen, men det har vel lekket litt tiss fra bleia innimellom. Madrassen er selvsagt rengjort og godt utluftet etter slike uhell, men jeg synes ikke noe om å arve madrasser likevel. Jeg kjøper heller ikke skumgummi til babyer. Noen sier det er like bra, andre sier det motsatte. Jeg ville ikke ligget på skumgummi selv og velger å kjøpe en skikkelig madrass så er jeg helt sikker på at babyen ligger godt. Synes det blir litt rart å bruke tusenvis av kroner på fancy vogn og kommoden full av babyklær men ikke bry seg om madrassen som babyen skal sove på halve døgnet.

Skrevet

Ser det var snakk om at tisselakenet krøllet seg, så da ble det ikke brukt. Man får kjøpt laken med intregert tisselaken i, anbefalles på det sterkeste ;)

Skrevet

I jungelen av seriøse og mindre seriøse aktører velger jeg å forholde meg til rådene fra landsforeningen for krybbedød, LUB, og de påpeker følgende

Landsforeningen uventet barnedød har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt.

Mye humbug og useriøs "forskning" ute og går når det gjelder akkurat dette tror jeg, og har forresten også lest tester av madrasser for voksne, der billige Ikea skumgummi-madrasser faktisk har kommet bedre ut enn dyrere "merkemadrasser" både når d gjelder komfort og slitestyrke.

Skrevet

å det visste jeg ikke! Takk for tips:-) skal kjøpe!

Skrevet

Takker for svar alle sammen! Det er så mye man skal tenke på altså! Og mange som mener og tror forskjellige ting...... men jeg er litt enig med deg som skriver at det blir litt rart å bruke tusenvis av kroner på vogn og klær og ting og tang.....og ikke bruke penger på ny madrass.... så jeg tror jeg har bestemt meg for å kjøpe ny madrass! Om jeg skal kjøpe denne på ikea eller baby shop....det har jeg ikke bestemt meg for enda, men tviler på at det er så mange hundrelapper som skiller de....og jeg tror nok babyen sover like godt (eller dårlig)...:-)

Hva gjør dere med de gamle madrassene da? (den ser jo nesten ny ut....) bare kaster den i søpla? eller har den som reserve?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...