n74 Skrevet 28. september 2010 #1 Skrevet 28. september 2010 I går leste jeg et innlegg her inne, hvor noen ville ha råd rundt det å melde sin bekymring til barnevernet. Hun så ofte at nabobarna går tynt kledd når det i utgangspunktet er svært kaldt. Noen seriøse svar fikk vel denne damen, men de fleste svarene minnet mer om hets. Og det stoppet ikke bare med hennes innlegg, senere innlegg hvor noen ba om råd ble svart med "du skal være glad naboen ikke melder deg til barnevernet", "ha ha, dette skulle barnevernet visst" osv. En ting er at jeg ikke liker hetsingen som til stadighet oppstår her inne (utrolig hva noen klarer å lire av seg når de kan skjule seg bak et nick). Men det som skremmer meg mest er konsekvensen det kan ha for utsatte barn at man skal se gjennom fingrene på alt ( sikter til holdningen "for mine barn har da gått tynnkledd de også, betyr ikke at det er noe for barnevernet"). At samfunnet så sterkt mener at man skal passe sine egne saker, gjør at enkelte barn ikke får den hjelpen de skal ha. Den mest kjente og ekstreme saken i Norge er vel Christoffer-saken. http://www.dagbladet.no/2009/04/29/nyheter/innenriks/mishandling/5978736/ Men det er ikke bare ekstrem vold som er omsorgssvikt. Hvis et barn til stadighet går tynnkledd så kan det faktisk være grunn til bekymring. Det betyr ikke at barnevernet henter dette barnet ut av hjemmet asap, men de er pliktige til å undersøke. Er det ikke noe galt i hjemmet, så legges saken bort. Men det kan også være at dette ene barnet faktisk trenger hjelp, og da har det krav på at vi alle bryr oss. Puls på NRK hadde viet hele sin sending i går (27.sept) til det å bry seg. Verdt å se på nett-tv hvis du gikk glipp av det. Eller lese litt på nettsidene deres. http://www.nrk.no/helse-forbruk-og-livsstil/1.7305379 Og til deg som var bekymret for nabobarna. Jeg leste et annet innlegg hvor du var skuffet over reaksjonene du hadde fått, forståelig nok. Dessverre hadde du kommet til den konklusjonen at du ikke skulle ringe barnevernet. Jeg håper du forandrer mening, leter frem motet i deg og gjør det. Det kan faktisk gjøre en forskjell for disse barna. Og viser det seg å være en ubegrunnet bekymring, så kan du likevel ha god samvittighet for at du bryr deg.
Mor til en godgutt + en spire Skrevet 28. september 2010 #2 Skrevet 28. september 2010 Kjempebra innlegg! Er så enig! Her inne hetses folk for de vanligste spørsmål.. Synd at det skal være sånn! Og jeg mener at terskelen for å kontakte barnevernet bør være mindre hos folk.. Det er alt for mange barn som ikke har det bra og vi "naboer" ser ofte bare noen få tegn.. Det er ofte slik at skolen eller barnehagen ser noen tegn, naboene ser andre tegn, bekjente kjenner til noen få situasjoner osv... Til sammen kan det være mange tegn, men ett enkelt menneske vet ikke om alle... Og ingen tar kontakt, for de fleste tenker at det sikkert bare er et engangstilfelle, eller det er jo bare den ene tingen jeg reagerer på... Det er viktig å bry seg! og jeg håper også at hun som hetses bør melde fra.. Det kan være noe, eller ikke.. Det finner ingen ut før det blir sjekket opp av fagfolk!
Hjertelyd & Knøtteline Skrevet 28. september 2010 #3 Skrevet 28. september 2010 n74: Jeg er så enig med deg. Jeg ble skremt av noen av svarene hvor det ble hetset OG ikke minst de som skrev: "aner du hvor vanskelig det er å bli kvitt barnevernet når de først oppretter en sak" ?????? Det er vel BRA? V har alt for mange stygge saker som viser at det har vært for LETT å bli kvitt barnevernet. Jeg synes det er en viktig og verdifull debatt å ta om når man skal si i fra eller varsle. Utrolig trist at man ikke kan ta den her inne på forumet uten å bli utsatt for sjikane. Det kan man vel gjøre på krangleforumet?
Anja83 Skrevet 28. september 2010 #4 Skrevet 28. september 2010 Jeg er så enig, så enig. Det er en skremmende tendens når det blir slik at "alle" tenker at man ikke skal bry seg med andre. Selv om det ikke trenger å være noe alvorlig omsorgssvikt akkurat i dette tilfellet, er det mye bedre å forhøre seg med barneverntjenesten enn å tenke "neida, det er sikkert ikke noe alvorlig". Nettopp fordi man ikke er sikker, og man har fått en litt dårlig magefølelse. Det er også viktig å vite at barnevernet faktisk er en hjelpeinstans for å hjelpe barna. Jeg jobber selv innenfor barnevernet, og vi er absolutt ikke ute etter å ta foreldrene. I de fleste tilfeller, hjelper vi bare til med tips og råd, samtaler og samarbeid med foreldrene og kanskje tilbyr vi avlastning for noen som kunne trenge det. Og det er så mange årsaker til ting. At man i perioder ikke klarer å ivareta barna så bra som man ønsker, kan skyldes så mangt. Det betyr ikke at man er dårlig skikket i forelderrollen. Og at små barn går ute tynnkledd i kaldt vær til stadighet, er jo ikke helt bra? Det er selvfølgelig ingen krise, og betyr heller ikke at foreldrene er dårlige, men de kunne kanskje trengt en samtale eller et råd.. Og det er jo viktig å kunne utelukke andre mer alvorlige ting også. Så si ifra til noen hvis du har en dårlig magefølelse ang barn. Kanskje gjør du livet bedre for et uskyldig lite barn. Det er altfor mange tilfeller der folk har vegret seg for å melde ifra, og barna har vært skadelidende i årevis.
Verbena Skrevet 28. september 2010 #5 Skrevet 28. september 2010 Til opplysning så er ikke denne fleipete tonen om barnevernet her inne noe som kom etter dette innlegget om de tynnklede barna i går. Jeg har vært her inne i snart 6år og det har iløpet av den tiden vært utallige merkelige spørsmål om hva man skal melde til barnevernet og ironiske innlegg ala mitt i går kveld. Er man virkelig bekymret for noens ve og vel, barn eller voksne, så ringer man FAGPERSONER å spør f.eks. barnevernet (eller barne og familietjenesten som det nå heter så pent). Dette er utdannete personer som kan svare på om dette er noe å være bekrymret for fra et faglig ståsted. Spør man her inne får man svar fra butikkdamen, vaskedamen eller den med en master i ikt, med andre ord ikke noen som kan gi et velvurdert svar fra et faglig ståsted. Jeg personlig bruker værtfall å ringe legen om jeg føler meg dårlig eller barna er dårlig og ikke spøre han i kassa på Bunnprisen borti gata her. Og jeg går faktisk ut fra at om noen virkelig er bekymret for et barn så ringer de noen som kan det og ikke går å spør samme mannen på bunnprisen!
Gjest Skrevet 28. september 2010 #6 Skrevet 28. september 2010 Jeg er enig og uenig i dette. Er helt enig at det er viktig å bry seg! Absolutt! Jeg tenker at bv har så mange saker og hvis vi skal ringe inn alle saker hvor vi ikke vet noe mer enn at barna er lenge oppe og går tynnkledd så hadde dette gått ut over kvaliteten til bv. Hvis du oppriktig er bekymret så kan vi vel bruke litt tid på å bli kjent med naboene. Min svigerfamilie er utenlandske og der er barna oppe lenge, sånn er det bare, de tror jeg er GAL som MÅ legge barna mine senest kl. 20 på kvelden, stakar barn får jo ikke lekt sammen med de andre og vært med på morroa! "Overtrett" er ikke et bregrep som eksisterer hos dem, og jeg har faktisk aldri sett at barna har virket overtrett. De sover lengre på morgenen og har en helt annen døgnrytme, kanskje sover lengre og sent på ettermiddagen for dem som har små barn. Men når det kommer til påkledning så forstår jeg den, ser også barn her som har på seg altfor lite, og ble ganske sjokkert her en dag. Men dersom dette gjentok seg og det var naboene mine så ville jeg nok kanskje sørget for å møte på foreldrene "tilfeldig". Selv om det er forskjellig alder på vokse og barn så er jo alltid "barneting" et felles tema. Begynne å si hei, velkommen, hvor gamle er barna dine blitt nå?, ja det må være uvant å komme fra Australia hvor det er varm og godt til kalde norge, hva syns de om det... etc. "ja, jeg må nok handle litt varme klær etterhvert nå når vinteren kommer".. spørre om hva de skal handle.. Kanskje bare en slik samtale som skal til? Da har du jo brydd deg. Dersom de er avvisende og ikke vil snkke og du ikke får noe ut av samtalen SÅ vurdere å ringe, snakk med en annen nabo om de har reagert eller om de kjenner denne naboen bedre. Det er mange måter å bry seg på!
n74 Skrevet 28. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 28. september 2010 Jeg tror neppe det er avgjørende om man jobber på Bunnpris eller i et departement i denne sammenhengen. Evnen til å bry seg mener jeg sitter et helt annet sted enn i hvilken status eller utdannelse en har. Jeg mener det må være mulig å spørre om råd her uten at hetsen skal komme i de dimensjoner som det gjorde i dette tilfelle. Ingen tvil om at fagpersoner kan gi gode svar, men noen ganger trenger man å lufte litt hvor grensene går. Man trenger ikke hetse vedkommende av den grunn, og jeg synes ikke det er en unnskyldning "at sånn har det alltid vært her inne". Jeg mener fortsatt at vedkommende som skrev det opprinnelige innlegget bør ringe barnevernet. Der vil du bli tatt seriøst og saken får den dimensjonen den skal ha..
Gjest Skrevet 28. september 2010 #8 Skrevet 28. september 2010 Hei. I det hovedinnleggetinnlegget i går (eller i forgårs kanskje..) skrev hi at hun hadde sett de barbeint i gresset dagen før, noe som er VELDIG normalt på denne tiden! Det var først etter hvert hun begynte å nevne andre ting. Når hun da svarer så frekt som hun gjorde, får hun frekke svar tilbake. Sånn er det bare. Å melde folk til barnevernet fordi de går barbeint i september ER HELT BAK MÅL! Men; når hun seiner forklarer at det alltid er "kleine" forholde der nede, stiller saken seg selvsagt anderledels. Men man gidder ikke diskutere med folk som sier jeg er klikk i hodet ol. Det er nok av andre litt hyggeligere damer å prate med her inne! Her inne på skravle er det veldig få som skriver frekt om man er saklig. (På anonym derimot, er det helt bak mål ofte.....)
Hot Midget ! Skrevet 28. september 2010 #9 Skrevet 28. september 2010 Bullshit, Oh my god liksom! Les under her, det var det FØRSTE jeg skrev: "tingen er...hver gang jeg ser dem er de utrolig dårlig kledd, i forhold til vær, temperatur osv. senest i går så jeg sønnen gå rundt barbeint i hagen og datteren i t sjorte, der var kaldt!! min sønn hadde dress og lue liksom. og slik er det hver gang jeg ser dem, alltid for lite klær!" HVER gang sto der...Ikke kun at jeg hadde sett dem barbeint en gang. Les tråden på ny fra toppen du, så skal du få se hvem av oss to som startet med å provosere. Mitt innlegg var saklig og fint, så kommer du og KLIKKER i svaret ditt. Og det provoserte du meg med. Men samma det. Jeg er ferdig med saken, ihvertfall her inne.Hva jeg kommer til å gjøre/ikke gjøre, skal jeg ikke blande dere med mer ihvertfall kjenner jeg. Men takk til deg hovedinnlegger i denne tråden, og til alle andre som kom med fornuftige synspunkt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå