Gå til innhold

Er datteren min veldig sent ute? Litt bekymret nå :(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hun blir 10 mnd nå om noen dager.. Er en mnd for tidlig født, så skulle bare vært 9 mnd..

Hun krabber ikke, setter seg ikke opp selv, reiser seg ikke opp, åler seg ikke fremover..

Når jeg legger henne på magen, så virker det som om hun prøver, men hun får det ikke til.. Av og til løfter hun på rumpa, men det er ikke mange sekund.. Og hun ligger på magen i max 5 minutter før hun ikke vil mer.

Jeg bruker å sette henne ned på gulvet for å leke, ( hun sitter selv ), og av og til så virker det som om hun prøver å krabbe.. Eller hvertfall komme seg opp i krabbestilling, men det virker rett og slett som om hun ikke får det til..

Jeg las ett bekymringsinnlegg på Småtroll 0-1 år isted.. Der var det en dame som spurte om datteren hennes var treg, for hun krabbet ikke.. Hun var like gammel som min datter.. Mange av de som svarte skrev at barna deres krabber ikke, men de gjør alt annet..

Men datteren min gjør ikke noe.. Setter jeg henne fra meg, så sitter hun der når jeg kommer tilbake også.. Er dette normalt når hun snart er 10 mnd? ( Skulle vært 9 )... For noen mnd siden tok jeg henne til kiropraktor, for jeg hadde mistanke om noe låsninger.. Fikk da beskjed om at hun hadde skjevhet i bekkenet, kan dette ha noe med saken å gjøre?

Kjenner jeg er litt bekymret nå..

Hun følger utviklingen sin helt normalt ellers.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er ikke greit å si. Synes du skal spørre om du kan få en time hos helsestasjon fysio. Har en gutt på 10 mnd som den siste månden har begynt å krype, sette seg opp og krabbe. Før han var 9 mnd gjorde han ingen av de tingene. Jeg har aldri tenkt annet enn at han er normal.

Skrevet

Hei!

Jeg har tvillinger på ett år, tre uker for tidlig født.

Gutten satt, reiste seg og krabbet da han var 8 mnd.

Jenta kunne ikke noe av det før hun var over 10 mnd, begge er normale.

Når hun først begynte å sitte, kom resten fort etter.

Skrevet

Søsteren min var sånn som du beskriver datteren din, hun satt på samme sted som hun ble satt ned, men hun var fornøyd med det, hun krabbet ikke, gikk da hun var 15 mnd, nå er hun 14 år og er på akkuratt samme motoriske nivå som sine jevnaldrene, en aktiv og flink jente!

Så barn er forskjellige, noen har bare ikke interesse av å krabbe..

Skrevet

Trur du berre skal ta det med ro:) Alle kjem i sitt tempo:)

Klart det kan vere på grunn av bekkenet at ho har tatt det litt meir med ro.

Kunne han gjere noko med skeivheita?

Har du snakka med helsesøster?

Skrevet

Ja, snakket med helsesøster på siste kontroll. Hun kunne garantere meg at dersom jeg la datteren min på magen, så kom hun til å krype fort. Men jeg har ingen interesse av å legge henne på magen når hun selv ikke liker det. Har ikke noe stort behov for at hun skal gjøre ting heller, bare greit å vite om hun er sent ute eller ikke.

Takk for svar :)

Skrevet

Ja, har snakket med henne :) Måtte berre forhøre meg her inne også, bare for å vite om hun er sent ute eller ikke :)

Takk for svar :)

Skrevet

Jeg har en som var tidlig og en som var treg. Den trege gikk da hun var 13 måneder, og den tidlige da han var 10 måneder.

Begge deler helt normalt, og selv om de hadde ulike tider de gjorde ting på, så er de like langt i dag ;)

Skrevet

Er det samme barnet som sliter med soving på dagtid?

Skrevet

Mange barn er "sene" uten at det er noe galt. Her virker det ofte som om alle er tidligst ute med alt;)

Ville bekymret meg litt over skjevheten i bekkenet jeg da, og da bør hun hvertfall ikke settes opp på gulvet før en barnefysioterapeut har sett på henne. Hun blir nok sittende veldig statisk, og det er absolutt ikke veldig bra. Og du, å gjøre ting hun ikke liker, det er litt av greia med å være mor det;) De små må faktisk gjennom en del ting de ikke kommer til å like:p

Mageleie fremmer utviklingen best. Jeg har selv hatt et kiss-barn som var skjev fra nakken og ned i bekkenet, og jeg skal love deg han hylte i mageleie. Men trene på det skulle han, bedre for han å bli bra på lang sikt:p Må bare ta det i korte intervaller i starten. Her bør du nok ta helsesøsters råd, men hør gjerne med en barnefysioterapeut. Lykke til!

Skrevet

De skal ligge på magen, det er slik de bygger opp muskler til å klare noe. Hvis hun fort blir lei og sliten av å ligge på magen, er det oftest fordi hun er svak i muskulaturen. Man skal begynne å legge babyer på magen helt fra fødselen av, og en baby på 10 mnd. burde kunne ligge lenge på magen uten problemer.

Slik jeg skjønner det kan hun ikke sette seg opp selv? Hvis det medfører riktighet, skal ikke du sette henne på rumpa så hun sitter. Å sitte oppreist krever styrke i ryggen, noe de får ved å lære seg å bevege seg og sitte.

Nå er nok datteren din innenfor normalen, men er du usikker så ta kontakt med helsestasjonen. Jeg vil allikevel anbefale deg at du lar henne ligge mer på magen. Alle mine barn har tilbragt til sammen flere timer på magen (etterhvert med kryping og krabbing) hver dag da de var 10 mnd og tidligere,

Skrevet

Jeg kjenner en gutt som er snart 11 mnd. Han kunne heller ingen ting før han var 10 mnd, men da kom alt plutselig i rakettfart. Det skjer ofte at babyene tar det litt med ro i utviklingen, for plutselig å lære mange nye ting på en gang. Skjevheten i bekkenet kan absolutt ha noe med det å gjøre. Ta kontakt med helsestasjonen for fysio hvis du er veldig bekymret :)

Skrevet

Det er vel ingenting som er tregt med å gå når man er 13 mnd da...gjennomsnittet er 15 mnd!

Skrevet

Trur du bør motivere henne til å ligge meir på magen, for det er derifrå at utviklinga skjer med å åling og krabbing. Småen her var lite glad i å ligge på magen og litt treg i utviklinga. Han var til manuellterapeut pga kiss, og me fekk beskjed om å trene han med å ligge på magen eit par gonger kvar dag. Eg måtte underhalde han litt for å få han til å ville det. Å legge han på magen framfor Tv en var ganske effektivt. Det var einaste dei gongene han såg på tv, så han vart ganske interessert. Då det først løsna, så skjedde utviklinga ganske raskt, og han både åla, krabba og gjekk før han var 12 mnd.

Synes heller ikkje du bør setje henne så mykje på rumpa før ho klarar å setje seg opp og komme seg ned att når ho er sliten sjølv. Det vil i tillegg vere ganske passiviserande.

Skrevet

dattera mi rørte knapt på seg før hun var 9,5 mndr (født 1,5 mndr for tidlig)

Da begynte hun plutselig å åle seg på magen. 2 uker senere krøp hun og 1 mnd etter det gikk hun.. Da 11 mndr gammel..

Lillebror begynte å krype ved 7 mndr, men gikk ikke før han var 12-13 mndr.

Men som flere sier her.. De må trene opp musklene for å ha styrke til å bruke dem. Og det å bli sint er ikke farlig. I frustrasjon kan man utrette store ting! =)

Skrevet

Hun er ikke unormalt sen, men litt senere enn snittet. Er enig med de som skriver at du må legge henne mer på magen. Hun er sikkert ganske svak i muskelen og trenger å trene dem opp. Nå blir hun sur fordi det er tungt for henne å komme seg noen vei, hun får det ikke til fordi hun verken er sterk nok eller har funnet teknikkene. Skal hun klare dette, MÅ hun ligge masse, masse på magen for å trene. Legg deg ned med henne og "tving" henne til å ligge lenger enn 5 minutter selv om hun sutrer. Gi henne små pauser og ned igjen på magen. Å sette henne opp er å gjøre henne en stor bjørnetjeneste. Klart hun heller vil sitte enn ligge på magen, men når hun da ikke får dette til selv, så blir jo frustrasjonen dobbel for henne når hun da blir lagt ned. Unngå å sette henne opp flere ganger på gulvet, hun må rett og slett lære seg å klare dette selv nå.

Skrevet

Min eldste datter ble født 3 uker før termin, men krabbet aldri, hun akte seg rundt på rumpa. Greit med en godt polstret bleierumpe da ja:) Krabbing begynte hun med først etter at hun hadde begynt å reise seg opp og gå litt (13 mndr).

Mageleie er veldig viktig trening, så dette MÅ du følge opp! Og få jenta di til behandling for bekkenskjevheten da dette kan forårsake ytterligere feilbelastninger.

Om barnet er unormalt "sen" er ikke et spørsmål for et slikt forum; det finnes like mange normaliteter som tilfeller her! Ingen er like, og takk og pris for det.

Skrevet

Hm.. Jeg ville tatt henne med på helsestasjonen for en undersøkelse. Barn er så forskjellige :) Gutten min var veldig tidlig ute, så jeg var bekymret "andre veien". Han begynte å krype og reise seg da han var 5 og 6 månder.. Rullet begge veier allerede på barsell... Har forresten en lillesøster som verken krøp eller reiste seg, da hun var godt over et år reiste hun seg plutselig opp og gikk stødig som bare det ;) Liker å tro at hun gadd ikke å øve seg før hun visste at hun klarte det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...