Gå til innhold

Herregud, for en gjeng!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

"Håper ikke du blir min nabo" BLABLABLA!

Sykt mange talentløse svar jeg får kun fordi jeg spør om ett spørsmål!!! Jeg spurte fordi jeg var usikker, greit?? Får være måte på hvor jævli sinte folk skal bli kun fordi jeg er bekjymra for noe og lurer!

Kommer IKKE til å ringe barnevernet, ungene får bare gå rundt å være blåfrosne for min del. Er ikke mine barn!! Er det SLIK jeg skal tenke??

Takk til dere som har kommet med synspunkt, på en grei og normal måte/tone. Skal altså ikke kontakte barnevernet. Skolen får heller ta kontakt de, om ungene løper rundt i sommerklær når de er der.

Og til dere som er så enormt despo: OM jeg hadde ringt bv, og fortalt det jeg har skrevet her, troooor dere ikke bv hadde hatt hjerne selv til å tenke om det var noe de ville bry seg med eller ei???

Jeg vet ikke hvordan det er å ha barn på 8-10 år, mine barn er bare 1 og 5, og jeg er vant til at både dem, og deres venner er godt kledd, hvis min 5 åring kler av seg får hu BESKJED om å kle seg.

Dette var heller ikke snakk om ett engangstillfelle, det er hver gang jeg ser dem, håret deres er dessuten også alltid rufsete og jævlig.

Jeg syns det er en ting om en 16 åring løper rundt jakkeløs, men en 8 åring???

Men samma faen....skal ikke bry meg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du fikk en del snodige svar der.

Jeg er forsåvidt enig i at det du beskriver ikke høres ut som en bekymringssak, men: Jeg vil tusen ganger heller at folk undres og vurderer en telefon til barnevernet enn at de tenker "ikke min business" hver gang de lurer på omsorgssituasjonen til et barn. Det er virkelig ikke et problem innen barnevern at man får for mange bekymringsmeldinger fra privatpersoner.

...og dersom du fortsatt sitter med en litt guffen følelse angående disse ungene, uten at du helt klarer å sette fingeren på hva det er, så ring for all del barneverntjenesten der du bor og luft saken med dem.

Skrevet

Nå har du vel kansje provosert litt selv også med tanke på hvordan du har svart enkelte, jeg har selv holdt meg saklig i det minste, så regner med at du ikke sikter til mitt svar i tråden.

Synes det er helt ok å observere og gjøre seg tanker om hvordan barn i nabolaget har det, også helt ok å bekymre seg for andres barn, men man skal tenke nøye igjennom før man eventuelt melder fra til barnevernet.

Når det gjelder 8åringer som løper rundt jakkeløs så er det slett ikke uvanlig, barn i den alderen kler seg selv og har sin egen vilje, har selv en jeg tok på fersken i å slenge fra seg jakka utenfor her etter jeg selv hadde påsett at han tok den på, har også jobbet på skole i sfo og inn i klasser som assistent og vet av erfaring at det slett ikke er uvanlig at barn i den alderen stikker ut alt for tynnkledd etter min smak i hvertfall, mulig de er såpass aktive at de ikke fryser nevneverdig også.

Når du snakker om hår forresten så skulle du sett guttungen min, ser faen meg ut som en brukt dasskost på huet, men de skal vist være sånn, ser "kult ut". Han dusjer hver morra og hiver i en masse klin og håret står til alle kanter og ser direkte ekkelt ut i mine øyne, men er vist sånn han vil ha det og ser de andre gutta også ser like jævlig ut på huet...han ser det vel selv en dag, gjett om han skal få se bilder når han blir større!

Skrevet

"Håret alltid rufeste og jævli"?????????!!!!!!!!!!!!

HAHAHAHAHAHAH ler seriøst så jeg dauer her...

Hørt om alternativ barneoppdragelse? Noen mennesker lar faktisk barna få lov til å ta selvstendige valg om hvordan de vil se ut på håret...

PS: Det er ikke alle som ler et vanlig A4 liv...det betyr ikke at barnevernet bør kobles inn avd en grunn..

Du høres også frytelig umoden og ung ut i innleggene dine...du har nok levd et beskyttet liv hele livet ditt..

Skrevet

"Jeg vil tusen ganger heller at folk undres og vurderer en telefon til barnevernet enn at de tenker "ikke min business" hver gang de lurer på omsorgssituasjonen til et barn. Det er virkelig ikke et problem innen barnevern at man får for mange bekymringsmeldinger fra privatpersoner."

AKKURAT dette er min mening også...Men jeg kan heller slå av en lengre prat med ungene, en dag på lekeplassen. Snakke litt om alt og ingenting, finner vel straks ut om der er mer grunn for min bekjymring..

Ugl@: hehe...ler meg ihjel:) ser for meg sønnen din på hodet;) unger er nok mer og mer stae og trassige med alderen ja. Tror jeg bare skal la mine være 1 og 5 for alltid;)

Skrevet

kitty litter: Du ler så du dauer, pga den setningen? Haha..Sier vel litt mer om din humor enn meg og mitt "overbeskyttede liv".

Er helt for at barn skal få fikse sitt eget hår. Men en haug med floker, knuter osv, ser ikke mye reint ut. Men hvorfor henger du deg oppi DEN kommentaren? Det var jo bare en liten filleting, i forhold til det andre!!

Hva slags liv jeg har levd, hva jeg har opplevd osv, vet du fint lite om. Ikke har det noe med saken her å gjøre heller.

Men jeg har ett stort hjerte, for alle barn. Men alt er feil her på dette forumet.

Skrevet

Hvis du har så jævla stort hjerte for alle barn så hvorfor er du ikke i afrika hos barana som sulter, blir utsatt for overgrep osv????

Eller faktisk får deg en utdannelse og jobb som gjør at du får en riktig KOMPETANSE på området???

Skrevet

Du er bare helt utrolig usaklig.

Er overhode ikke interresert å svare deg, når du kommer med slike kommentarer og spørsmål. Du har sikkert en dårlig dag.

Skrevet

Dårlig dag fordi jeg ber deg skaffe kompetanse på området...???

hehe da skal du se meg på en VIRKELIG DÅRLIG DAG....

Skrevet

Det er viktig å bry seg om andre, selvom man ikke er pedagog eller ansatt av leger uten grenser...

Skrevet

Enig i det altså..MEN det er faktisk måte på HVOR mye man skal bry seg..

Guttungen min på 6 år gikk i t- skjorte ute i går....det var dritkaldt, han fikk selvsagt ikke lov til det, men storma bare ut døra uten å ta på seg mer...

det jeg mener er at det ikke nødvendigvis er omsorgssvikt fordi han har litt alternative oppdragelesesmetoder...

Skrevet

Kanskje du burde løpt ut etter 6 åringen med jakken da? Sagt at enten måtte han ha den på, eller komme inn?

Skrevet

Jeg synes HI har et interessant poeng, nemlig når skal man varsle eller si i fra? Det er ikke lett. OG man har sett noen virkelig tragiske saker de siste årene hvor samtlige av naboer, lærere etc har unnlatt å følge opp vanskjøttede barn.

En del av svarene i denne tråden er virkelig krasse og i min mening passer de kanskje bedre på krangleforumet... Jeg foretrekker en konstruktiv tone foran å hoppe i strupen på den som kommer med et spørsmål, man kommer ingen vei med å være kjip og brutal, synes jeg. Men for all del, hver sin smak.

Jeg har de siste ukene opplevd to situasjoner hvor jeg har lurt på om jeg burde ha sagt noe (ikke til BV riktignok, men til foreldrene). Den ene situasjonen var på en kafe hvor en sportsvogn var parkert i solveggen (barnet sittende mot solen). Det var 15 grader ute og virkelig varmt i solsteiken. Vognen var dekket (og da mener jeg hermetisk lukket) av et fleecepledd! Herre min, barnet der inne i vognen må jo ha vært døden nær av varmesjokk og oksygenmangel. men den pysa som jeg er torde ikke å si noe til moren som satt og drakk kaffe ved siden av.

Den andre situasjonen var i dag, da var det ca 10 grader ute og en skikkelig sur trekk i skyggen. Jeg gikk med jakke og skjerf. Møtte en dame som trillet en baby, vil tro den var ca 1-2 mnd i en åpen bagvogn (Emmaljunga) - babyen hadde bare inneklær på seg og heller ingen lue. Var så vidt tullet et rosa helseteppe rundt den. Det så fryktelig kaldt ut! Håper de ikke skulle langt, jeg turde ikke si noe denne gangen heller.

For hvordan kan man si til en mor at det de gjør er galt?

Jeg synes at folk som sier i fra er modige. Skulle ønske jeg hadde litt mer guts, særlig i den situasjonen med vognen i sola. Er det ikke bedre at man fornærmer 10 damer enn at 1 barn blir skadet?

Som HI skriver: BV hadde vel hatt vett til å henlegge hvis hennes bekymring var grunnløs. Og hvem vet, kanskje de har fått inn andre meldinger fra lærere e.l. slik at det faktisk er grunnlag for reell bekymring?

Det handler jo ikke om å være en angiver, det handler om å bry seg. HI kunne godt vært min nabo.

Skrevet

jeg har ikke svart deg i den andre tråden,for jeg ble provosert av svarene dine.

godt du ikke skal gå til bv med dette, og jeg mistenker deg at du ikke har peiling på hva slags påkjenning det er for en familie å gå igjenom prossessen til bv.Og det er sikkert mye verre for utlendinger ville jeg tro.

god og varm velkomst du vil gi de...not!!

men om du skal bry deg, hvorfor ikke bli kjent med de? for de er over 40?? nå må du rulle inn og bli voksen, den kommentaren provoserte meg ja...

stopper her jeg..

Skrevet

Jeg synes det er litt rart at folk svarer så stygt her inne, men det er dib i et nøtteskall. Det vet du, det vet jeg og alle de andre også. Det visste du allerede da du postet innlegget ditt, så jeg blir litt forbauset over at du er så spydig og anklagende. Når det kommer til selve innlegget ditt, tenker jeg vel at det ikke er den store greia å hisse seg opp over, men for all del, hvis du virkelig er bekymret må du jo gjøre noe med det! Og gjør noe konstruktivt istedet for å sitte på dib og klage!

I stedet for å klage her kunne du snakket med ungene det gjelder! Mine unger er murmeldyr og legger seg alltid tidlig, naboens er ute sent om kvelden. Sånn er det bare. Mine unger gjør som mammaen og går gjerne barbent året rundt, nabogutten prøvde seg fordi jeg gjør det men fikk grei beskjed om å kle seg igjen av sin mor. Vi er forskjellige!

Hvis du virkelig er bekymret må du for all del gå videre med det. Er du bare ute etter støtte for et lite privat korstog, ja da må du tåle kritikk. Det er dib!

Skrevet

Har ikke lest innleggene her ordentlig, eller det opprinnelige innlegget, men det var en sak på Puls på NRK her om dagen, moren til Stine Sofie som snakket. Hun driver jo Stine Sofies stiftelse. De har en kampanje som går på at man alltid skal bry seg, og nevnte faktisk det å alltid ha lite klær som en bekymring.. man skal ringe inn med både små ting og store ting. Det går kanskje på at dersom de får flere bekymringsmeldinger om en familie, så undersøker de det?

http://forbarnasbeste.no/

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...