Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Jeg er så irritert!!!! Barna er hos BF inatt og han har sagt til eldstemann at han kan kjøpe gullfisk i bolle til ham hvis jeg sier ja... Ille kjekt å sette seg selv i flott lys og legge avgjørelsen til meg... Han har ikke engang satt seg inn i hva det vil si å ha gullfisk i bolle. Jeg og min nye samboer har snakket her nå og vi mener at vannet må skiftes ofte, hver dag evt? En fisk er en fisk, men like fullt et liv og det er ansvar å ha dyr, selv en fisk. Mener vi. Sier jeg nei pga dette blir jeg fæl, BF blir den snille, dilemma, men det står jeg for. Jeg har ingen tro på at min eldste sønn på 10 orker skifte vann til en fisk hver dag, ei heller kan en fisk være noe givende annet enn som pynt. Noen som faktisk har peilig på fisk???? hehe
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Trenger ikke skifte vann hver dag. Mat hver dag og vannskift ca. en gang i uka. Og du bytter ikke ut vannet - fisker skal aldri ha helt rent vann - men omlag 80% av vannet i bollen.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Jeg har hatt fisk i 10 år. Å en 10 åring gidder ikke alt det ansvaret.. MYE jobb. Jo mindre akvariummet er, dess mer jobb er det!!
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 Kan ikke bf ha gullfisken hjemme hos seg da?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 Ut fra det lille du skriver her, kan det høres ut som at bf skal kjøpe fisk til å hjemme hos seg? Eller er jeg på bærtur? Du er ikke slem hvis du sier nei. Mest sannsynlig ender dere opp med å ta vare på fisken, og det er nå en ærlig sak om man ikke orker det. Vannet til fisken skal IKKE skiftes hver dag. En gang hver 2. uke er bedre. Husk at fisken skal leve oppi der også.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 BF kjøper denne fisken så ungene kan ha den her, de er kun hos BF annenhver helg. Han kjøper barna og det irriterer meg. Fremstår som superpappa som kjøper alt. GRRRR Tenkte at vannet ble "stillestående" jeg... derfor skifte ofte... Er det noe mer en bør tenke på ang gullfisk i bolle??
Adele Ƹ̵̡Ӝ̵̨̄Ʒ Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Det brukes vel en pumpe nedi der, så blir ikke vannet stillestående. Ikke verdt å kjøpe faenskapen, la bf kjøpe og ha hjemme hos seg selv. Stinker gjør det også.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 Ta deg en prat med bf, det der er jo helt over stokk og stein! Snakk med dyrebutikken, der får du nok mange gode tips. www.akvarieklubb.org er også fin (jeg googlet)
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #9 Skrevet 27. september 2010 Vannet er ikke stillestående uansett, når fisken svømmer i det
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #10 Skrevet 27. september 2010 Det er ikke mye jobb med en gullfisk i en bolle. Kanskje du tom synes det er litt kos? Vi har et pittelite akvarium på kjøkkenet, ikke noe pes med de, må skifte vann og slikt 1 gang i mnd, ellers er det jo bare å gi de litt mat. Men dritdårlig gjort av barnefar.. Klyse..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #11 Skrevet 27. september 2010 takk for svar og at jeg får bekreftet at jeg ikke er helt teit og vanskelig! Ja, lukta tenker vi på også! Skal ringe BF så snart The Bachelorette er over HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #12 Skrevet 27. september 2010 Ja, det er mye vann med gullfisk i bolle.. Faktisk mindre jobb med akvarium.. Jo mindre akvariumet er, jo mere jobb er det med et.. Ikke gi ungene dine noen slags hus "dyr" om DU ikke tar fulle å hele ansvaret for det..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #13 Skrevet 27. september 2010 BF klarer vel å ta denne avgjørelsen selv! Fisken blir vel ståendes hos han, så hva er problemet?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #14 Skrevet 27. september 2010 Ikke glem at gulfisker BØR være to.. Fisker blir deprimerte av å være alene. De er sosiale dyr! Også må du for all del ha stor nok plass til de. Forferdelig å se folk ha fisker i kjempesmå boller...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #15 Skrevet 27. september 2010 21.42: NEI, meningen er liksom at fisken skal bo her hos oss!!! Det er det som er poenget med tråden her... HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #16 Skrevet 27. september 2010 Og ja, det er tanken på dyret jeg også tenker på, OG barnas oppfatning av det å ha dyr. BF har alltid vært sånn, kjøpe dyr, kjøpe dyr, kjøpe dyr - utne å tenke på at de skal trives også!!! Det har alltid endt med at jeg har sittet med ansvaret og også omplassert kanina, fuglen OG skilpaddene - alt som BF har kjøpt... Ungene kan jo ikke lære at man bare kan kjøpe dyr i hytt og pine sånn... HI
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #17 Skrevet 27. september 2010 Sett ned foten. La BF ha den selv. Så får han se at det innebærer ansvar og arbeid. For å ikke glemme lukta..
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #18 Skrevet 27. september 2010 Her var det mange rare oppfatninger om gullfisk... 1. Gullfiskboller egner seg bare til potetgull, og iallefall ikke til fisk! Gullfisken som oftest blir puttet i boller, er egentlig kaldtvannsfisker som trenger masse plass å svømme på, 2-300 liter. Det er dyreplageri på høyt plan å putte dem i en liten bolle. For ikke å snakke om alle de fremavlede fiskene som nesten ikke kan svømme, har utstående øyne osv... Mutasjoner som blir avlet på som egentlig ikke skulle ha levd i det hele tatt, og som går et vondt og smertefullt liv i møte (om de overlever særlig lenge da)... 2. I en bolle er det ikke rom for pumpe, da må man ha akvarium. 3. Vannet må skiftes hver dag. Ikke alt, men ca halparten. Dette er fordi gammelt vann ikke inneholder oksygen. Husk også at vannet bør ha romtemperatur, fisken tåler dårlig kuldesjokk... Og IKKE vann fra varmtvannskrana, det inneholder skadelige stoffer som fisken ikke tåler så godt. 4. Vanlig gullfisk kan faktisk bli utgammel om den får riktig stell... Jeg skulle like å se den ungen som greier/ har tålmodighet til å ta seg av samme fisken i 15-20 år. Etter min mening burde ungen heller fått et akvarium med pumpe, mye lettere å holde rent og så har man flere valgmuligheter når det gjelder fisk. Bare ikke det er for lite! Vil anbefale minst 50-60 liter, ellers er det vanskelig å holde rent osv. Sjekk http://akvaforum.no/ her er det masse god info.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #19 Skrevet 27. september 2010 Ille med boller uansett str synes jeg for det er omtrent umulig å ha pumpe oppi der... :S bedre med et akvarium av en viss str da, helst minimum 60 L ellers blir det masse jobb. Det skal ikke llukte vondt av et akvarium... da er det ikke som det skal nedi der... Gullfisk blir forresten SVÆRE!!!! kjøp heller en enslig kampfisk! Men ærlig talt: BF kan da ikke kjøpe gullfisk og plassere den hos deg? Om han vil at sønnen skal ha gullfisk så får han da passe den i sitt eget hjem ikke pålegge deg å gjøre det... det der er urettferdig synes jeg... Du blir den stygge ulven om du ikke vil ha noe han ikke har tenkt å ha hjemme hos seg, men som han har lovet ungen???? Skikkelig , i beste fall, ubetenktsomt, i verste fall slemt!!!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #20 Skrevet 27. september 2010 22.18 og 22.20: Amen og takk!!! ))))) HI
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå