Gå til innhold

Lillepus plages med elveblest.....

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har hatt utbrudd jevnt og trutt siden torsdag nå, synes så synd på henne! Vet det er fryktelig irriterende og klør fælt.... Var på helsestasjonen på fredag og viste det frem der. Da var hele ansiktet dekt, føttene og mens vi satt der kom det oppover hendene også. Vet hun reagerer på kanel, holder henne derfor borte fra alt med kanel i. Vet hun også reagerer på jordbær, men prøvde henne med boysenbær-syltetøy i går. Kom vabler i ansiktet med en gang! Men det kommer også selv om hun ikke har spist på en stund. Ringte og bestilte legetime i dag, og får ikke komme til fastlegen før neste onsdag. Sa jeg ville ta allergitester av henne... Noen flere med barn som reagerer på samme viset?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Godt at du får henne allergitestet. Men vær klar over at man ofte ikke finner ut hva elveblest kommer av.. Men er hun allergisk mot kanel reagerer hun antageligvis på alle "jule"krydderne (nellik, muskatt, allehånde, ingefær osv). Dette er det mye av i halvfabrikata.

Vi har heldigvis kun hatt ett elveblest anfall her på allergigutten vår. aner ikke hva det kom av. Hadde ikke spist eller vært i kontakt med noe annet enn vanlig. Han skrek og klødde som besatt og vi fikk lindret det med phenamin og elocon. Da ga kløen seg nesten umiddelbart.

Lykke til, håper dere finner ut hva det kommer av!

Skrevet

Og hvis det fortsatt er vedvarende hver dag så ring legen og be om henvisning til allergilege med en gang slik at dere slipper å vente til neste onsdag. Evt. ring en annen lege, man må ikke bruke fastlege.

Skrevet

Kanskje hun er allergisk mot sitrus-frukter også? siden hun reagerte på syltetøyet. Det er jo sitronsyre i det så. Jenta mi er allergisk mot sitrus og vanilje. Men ekte vanilje tåler hun heldigvis.

Syns så synd på barn med allergi. Har det selv også men det er helt sinnsykt da. Allergisk mot alt. Vært det i maaange år. Tar kortere tid å ramse opp det jeg KAN spise. hehe

Skrevet

Også vær obs på at blodprøver ikke alltid viser hva man er allergisk mot. Jeg måtte ta sånn lappe-test på ryggen for blodprøvene viste ingenting.

Skrevet

Elveblest er noe skikkelig herk, særlig siden det ofte er utrolig vanskelig å finne ut av. Siden det er huden som reagerer trenger det ikke vises på blodprøver..

Datteren min hadde et skikkelig utbrudd og vi måtte på legevakten, jeg ringte egentlig for å spørre om jeg kunne gi henne en halv allergitablett (hun er 1,5 år), men de ville ha henne inn først siden hun var helt dekket. Det flytter seg jo litt rundt på kroppen og vablene kom og gikk i noen dager.. På det værste var det nesten ikke hudfarge å se mellom vabler og rød hud. Måtte være obs på vabler i og rundt munn og hals, hovner de opp i halsen kan de få problemer med å puste :(

Hun har bare hatt det ene utbruddet så da tester de henne ikke noe, men blir det flere anfall setter de igang. Håper det blir med det ene utbruddet.

Men vi kunne bare gi allergitablett da, og det hjalp litt.

Jeg sliter med elveblest selv, men jeg reagerer på tempraturforandringer. Så jeg får elveblest av å dusje i varmt vann, trene så jeg blir svett osv. Allergimedisiner demper det.

Har tatt blodprøver og utvidet test utover hele ryggen, men det eneste jeg slår ut på er ull (atopisk hud).

Masse medfølelse til den lille, og håper dere finner ut hva allergiene er så dere kan holde dere borte fra det. Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...