Gå til innhold

Madrasser i arv??

Anbefalte innlegg

Skrevet

F.eks brukt et par år i sprinkelsenga?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gigantisk NEI! Kan bare ikke få sakt det høyt nok! NEEEEI!!!! Søk på brukte madrasser og krybbedød, så forstår du hvorfor.

Skrevet

Gigantisk NEI! Kan bare ikke få sakt det høyt nok! NEEEEI!!!! Søk på brukte madrasser og krybbedød, så forstår du hvorfor.

Skrevet

min sønn har en madrass som er tissesikker :P alt renner igjenom madrassen, pustesikker, kan puste igjenom madrassen om man blir liggende på magen med ansikte ned i madrassen, og flammesikker, den brenner ikke :)

denne var dyr!!! den kan vaskes. og blir garantert brukt til den kommende babyen :)

Skrevet

Har også brukt en madrass til 2 babyer. Bruker soveskinn oppå madrassen:)

Skrevet

Jeg sover ikke på madrass som er arvet og jeg holder samme standard for mine barn som jeg holder for meg selv

Skrevet

-Og jeg har arvet madrass, og sovet på den så godt som bare det. Vet ikke hvor stor prosentandel av verdens befolkning som ikke har madrass engang...?

Skrevet

Du som postet linken her, leste du hele innlegget på linken???

Skrevet

Tviler på at jeg kommer til å slutte å kjøpe madrasser og sove på madrass selv om det fins mennesker som ikke har madrass. Jeg kommer heller ikke til å slutte å kjøpe klær og bruke klær selv om det fins mennesker som ikke har klær. Jeg kommer ikke til å slutte å handle mat og spise mat selv om det er mennesker som ikke har mat.

Jeg bidrar med penger, klær og mat til de som har lite og ingenting. Men jeg kommer ikke til å slutte å spise, kle på meg og sove godt på natta. Det blir for dumt!

Du trives sikkert på din arvede madrass. Jeg synes det er ekkelt.

Folk er forskjellige...

19:54

Skrevet

Jeg svarte nei på at jeg har latt mine barn arve madrasser, men her kan man selv lese og velge. Dersom madrassen er fra en annen familie anbefales det ny madrass f.eks. Folk må velge selv.

Skrevet

kjøper ikke madrass brukt, men den vi har kjøpt ny og jeg vet hva som har skjedd oppi kan jeg la gå videre til barn 2 om det kommer

Skrevet

Siterer krybbedødforeningen: (Tar du alikevel sjansen må DU leve med det etterpå. Er ikke barnet ditt verdt mer for deg enn hva en ny madrass koster? 150 kr på jysk...)

"Madrassen til spedbarnet bør ikke være slitt, gammel eller myk. Vi anbefaler at madrassen er ren, eventuelt ny og at den er relativt hard slik at barnet ikke kan risikere å få nesen gravd langt ned i madrassen dersom barnet snur seg over på magen.

Grunnen til at vi ikke anbefaler brukte madrasser, er at rester fra gammel babyoppkast e.l. kan gi en bakterieflora som barnet kan puste inn hvis det ligger på magen. Innpustede bakterier kan gi immunstimulering i luftveiene med feberstigning og forstyrrelser i åndedrettsreguleringen. Død kan da bli et mulig resultat. En skumgummimadrass uten vanntett trekk er altså ikke bra med hensyn til at gulp, urin og avføring gir gode vekstvilkår for bakterier. Hvis man imidlertid har en brukt madrass kan et vanntett, vaskbart trekk eller overflate forebygge muligheten for bakterievekst.

En studie fra Skottland viser at krybbedød-risikoen er 3 - doblet dersom barnet bruker en brukt madrass, eller 8-doblet dersom barnet har fått en brukt madrass fra en annen familie.

Vi har ikke gått ut med anbefalinger som retter seg mot en spesiell type madrasser; vi har ikke grunnlag for å hevde at fjærmadrasser er bedre enn skumgummi eller omvendt."

Skrevet

Her er det jo mye kan være og muligens da! De sier jo også nyvasket, EVENTUELT ny. Og snakker om bakterier i skumgummimadrasser uten trekk. En madrass som er brukt av ett eget barn er hverken gammel, slitt eller myk.

Skrevet

Ja selvfølgelig... hvorfor være føre var? Nei man skal ikke være forsiktig med babyen sin før det står sort på hvitt at det garanteres at døden er 100% sikkert det eneste utfall. Det er vel slik mange her inne tenker. En madrass til 150kr på jysk, eller sjanse på en brukt madrass som øker krybbedødrisikoen med en tredjedel.... hmmmm... vanskelig valg du..?

Og det er enda høyere risiko om det er andre faktorer i huset i tillegg, som samsoving eller at noen er røykere og har med seg røykpartikler inn med tøyet.... Jeg vet hva jeg vil gjøre, så får dere andre leve med det om dere kunne gjort noe for å ungå det og det skjer noe med deres barn!

Skrevet

Ja, tenk på alle de tingene som KAN være farlig? -Og værst var alle de bekymringene det aldri ble noe av:) Så du mener samsoving KAN være en risiko også? Og kanskje husdyr? Og gjester som har røyka på trappa, soveskinn osvosv At det øker med en tredjedel sier jo egentlig ingenting,-det er jo helt avhengig av hvor stor risiko det er i utg pkt. Noen ganger skjer det forferdelige ting til tross for at en har gjort sitt aller beste, forferdelig å gå rundt med skyldfølelse i tillegg. Det jeg prøver å si er at det er umulig å sikre seg mot alt!

Nei, valget er ikke vanskelig.....

Skrevet

Etter å ha kjøpt skikkelige madrasser med trekk på (svane?), ser jeg ikke noe problem med å la barna mine arve madrasser av hverandre. Hadde ikke falt meg inn å skulle kjøpe ny madrass til 800 kr når vi har en, så god som ny liggende!! Ingen av våre barn har noensinne tatt skade av å arve madrasser av hverandre i alle fall.

Jeg hadde derimot ikke villet brukt en madrass kjøpt brukt, men det er nok pga jeg i utgangspunktet har litt problem med å kjøpe brukte ting. Jeg kunne feks ikke selv tenkt meg å gått med arvede klær fra ukjente, derfor går ikke barna mine med klær arvet fra fremmede heller..

Ang. krybbedød og oppvekst av bakterier etc.. for å sette det på spissen bør jo heller ikke barna arve klær, soveposer, vippestol eller noe da, for ikke å snakke om bag!! De kan jo være uheldig å sette nesa i den også, å få i seg noen bakterier..

Nei, synes vi må bruke sunn fornuft. En madrass vi kjenner historikken til, som er av god kvalitet, ren og med trekk, bør ikke være noe problem å bruke; i alle fall ikke for meg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...