Gå til innhold

Fjerne livmora i en alder av 33 år?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos gynekologen i dag pga mye småblødninger i syklusen min, og store smerter når jeg har mensen. Fikk vel mer eller mindre tilbud om å fjerne livmora, men er ikke det litt drastisk? Noen som har gjort det her? Kommer man i overgangsalderen da? *blond* Skal ikke ha flere barn, så sånn sett er det jo greit.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kommer ikke i overgangsalderen av å bare fjerne livmoren, da hormonproduksjonen sitter i eggstokkene og har ingenting med livmoren sånn sett å gjøre :)

Du har sikkert "muskelknuter" i livmorveggene, noe som kan gi slike symptomer du beskriver.

Var jeg deg, ville jeg tatt imot tilbudet. Spesielt siden du er ferdig med å få barn :) Så slipper du både mensen og prevensjon ;)

Skrevet

Han tok innvendig UL og nevnte sånne knuter, men kunne ikke se at jeg hadde det. Alt så helt fint og normalt ut der inne.

Takk for svar. :)

Skrevet

Man kommer ikke i overgangsalderen fordi om man fjerner livmoren.

Jeg har forresten ei venninne som hadde de samme problemene, og som også fikk tilbud om å fjerne livmoren. Hun valgte hormonspiral isteden, og ble helt fin igjen

Skrevet

Hormonspiral ble også nevnt, men det har jeg prøvd og da blødde jeg konstant i 4 mnd og så hver mnd, ganske mye hver gang. Lurer på om jeg skal driste meg på å prøve den en gang til, kanskje det går bedre denne gang. Samtidig er mannen min sterilisert, så det føles så dumt og unødvendig å begynne med hormonprevasjon når jeg strengt tatt ikke trenger det.

Skrevet

Så lenge du er sånn minst 110% sikker på at du aldri vil ønske flere egenfødte barn, er det ikke et veldig dramatisk inngrep. All den tid eggstokkene beholdes vil du ikke komme i overgangsalderen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...