Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Noen som har noen gode tips til mat jeg kan lage meg? Jeg har dårlig matlyst, så er ikke glad i å stå lenge over maten for å lage den. Hvilke pålegg kan man spise? Jeg har daglig drukket flere latte, noe som sikkert har økt mitt kolesterol. Kan det hjelpe meg lett istednfor helmelk, eller er det bare å kutte helt ut melk?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Hei. Jeg har noe som kalles familiær hyperkolesterolemi. Det vil si at det er en mutasjon i genene mine som er arvelig. Det fører til forhøyet kolesterol, og kjør at jeg må passe kostholdet mitt hele livet og i tillegg bruke medisiner. Når det gjelder kostholde kan man spise normal mat, forutsatt at man bruker magre produkter. Skummet melk kan du fint drikke. Av kjøtt er det kylling/kalkun og svin som er best for kolesterolet. Velg magre melkeprodukter og spis mye grønnsaker. Man har to typer kolesterol, et bra oeg et dårlig, og ved å spise mye grønnsaker kan du hjelpe kroppen med å få mer av det gode kolesterolet. Fisk er gunstig, særlig fete fisker, som inneholder mye av de gode fettet (altså ikke mettet fett). Makrell, laks og all slags fisk kan du spise. Bruk olje i stedet for smør/margarin til steking og baking. Bruk karbonadedeig i stedet for kjøttdeig, eller kjøttdeig av svin og kylling. Unngå mettet fett. Mettet fett er hardt fett. En god huskeregel er at når det stivner og blir hardt i kjøleskap er det mye usundt fett i det, men dersom det holder seg flytende/mykt i kjøleskap inneholder det mye sundt fett. Unngå farsemat og medister. Gode middagstips: *Laksefilet og finkuttede grønnsaker (gulerot, blomkål, potet f.eks) sitronskive og litt olivenolje og krydder pakket i aluminiumsfolie og bakt i ovn. *Kyllingfilet med ris, salat og oljedressing. Eksempler på magert pålegg: *Kalkun/kylling filet fra prior. Røkt eller naturell. *Magerost. (Smøreost med skinke eller naturell) *Makrell i tomat Husk at det er hverdagskosten som teller, og det kjør absolutt ingenting å skeie ut med biff og fete sauser og frityr en gang i ny og ne.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Vit at du får høyt kolesterol av å være gravid. Mitt har økt noe så voldsomt,og jeg spiser ikke usunt. Går nok ned igjen etterpå.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå