Gå til innhold

Den vanskelige ytringsfriheten.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg så en dokumentar om Dixie Chicks her om dagen. Dere har sikkert hørt om dette, men den handlet om den episoden (og følgende av den) hvor Natalie Maines uttalte at hun skammet seg over Bush. Jeg ble sjokkert og provosert på hennes vegne. Blablabla og alt det der.

Men så kom jeg til å tenke på min egen sensur opp igjennom og jeg vet ikke om jeg er så mye bedre. Jeg har vokst opp med nynazister rundt ørene og har pga det en svært lav toleranse for alt som heter rasisme o.l. Men de har jo like mye rett til å uttale seg, har de ikke? Det er en ubehagelig og kvalmende holdning de uttrykker, men burde jeg egentlig holde kjeft og la dem si det?

Sånn generelt; er dere bevisst på folks rett til ytring uansett hva det er de måtte komme med?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er da ingenting i ytringsfriheten som skulle hindre deg i å fortelle nynazister at meningen deres er idiotisk. Så lenge du ikke fysisk hindrer dem i å snakke, praktiserer du ytringsfrihet. Selv om du aktivt demonstrerer mot meningene.

Ja, jeg er bevisst ytringsfriheten. Derfor er jeg helt for både mohammedkarikaturer og Ludvig Nessas idiotiske abortdemonstrasjoner, og motstander av den såkalte rasismeparagrafen.

Skrevet

Nei, men det er jo en form for sensur når jeg helst vil at de skal holde kjeft til evig tid. Jeg synes ikke de har noe å komme med i det hele tatt og meningene deres har ingen form for nytte, hverken for meg eller noen andre. Så hva er det?

Og hva med han fyren som uttalte at alle homofile burde drepes? Jeg synes det er så vanskelig! De har rett til å mene det og rett til å si det, men jeg har jo mest lyst til å slå dem.

Skrevet

Det er ikke sensur å ville noe, bare å tvinge andre til å følge viljen din.

Skrevet

Ytringsfriheten innebærer plikten til å tåle andres ytringer, men dumme ytringer er like dumme selv om de er forsvart av ytringsfriheten

Skrevet

Ja, la dem bare si det de vil komme med. Men du må gjerne rope ut om det du og har på hjertet og la dem høre det. Ytringsfriheten går begge veier.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...