Gå til innhold

Dockboots - ok for vinteren?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjøpte dockboots til minien på 2, var tilbud på de på Coop Obs.

Og kjøpte de pga de var reklamert med at de holder varmen ned i -15 grader.

Lurer på om jeg bare kan ha disse skoene gjennom vinteren til mini i barnehagen.

Eller MÅ jeg kjøpe ecco/viking/ "normale" vintersko?

kan jo heller kjøpe noen fine vintersko som kan brukes når vi skla på butikken/besøk etc, som uggs eller flotte støvletter :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg tenker det er greit å ha to par vintersko. Det kan jo hende det ene paret blir vått. Har absolutt tenkt til at det skal være to par sko når snupp er i barnehagen. Vil ikke at utelek skal bli hindret i av at hun ikke har tørre sko!

har sorel kjøpt midtvinters i fjor som passer fremdeles og har også kjøpt dock boots.

Skrevet

fant denne info på nett, til info :

DOCKBOOT: SPØRSMÅL OG SVAR.

1. HVA ER DET SOM ER SÅ BRA MED DOCKBOOTS?

Dock Boot er spesiell ved å være vanntett og ved å holde seg varm på bena, tørr og beskyttet fra røffe værforhold og søle.

Hemmeligheten ved Dock Boot ligger i en selvisolerende vanntett neopren (5mm eller 7mm CR skum) i støvle konstruksjonen. Neoprenen i støvelen ligger som et "nøytralt medium" mellom temperaturen på utsiden og innsiden. På grunn av dette holdes føttene beskyttet mot kulde og fuktighet utenfra. Neopren materialet har også lav egenvekt, stor oppdrift (flyter i vann) og er veldig mykt og konfortabelt.

Dock Boot er også levert med en 6mm tykk EVA innersåle som gir ekstra komfort. Noen har erfart at denne kan byttes ut med en ullsåle, som ekstra beskyttelse mot fotsvette og kondens siden neopren materialet ikke trekker til seg fuktighet. I tillegg skal det nevnes at man med fordel kan brette ned skaftet på støvlene for å ventilere ut fuktig "overskuddsvarme." Folk flest foretrekker å bruke bomullsstømper og det kan man også bruke i Dock Boot, men husk at bomull holder på fuktigheten og gjør at man kan føle seg våt og kald etter en stund når man ikke er i bevegelse. (Noe svert mange har erfart på skitur om vinteren.) Så regelen om å bruke sunn fornuft gjelder her.

Ekte gummi dekker nedre del av Dock Boot støvelen som et beskyttende lag mot slitasje på neoprenstøvelen, og den er også forsterket i tå og hæl partiet. Yttersålen er produsert i ekte slitesterk gummi som vil være bøyelig og ikke sprekke i kulde som støvler lagd av PVC og TPR materialer. Alle støvlene er testet med trykkluft under vann før de sendes ut på markedet.

(NB:Neopren (CR-SKUM) er et materiale som brukes i tørrdrakter til dykkere, vadebukser til laksefiskere, og i overlevningsdrakter til maritimt bruk. Materialet har vist seg å være spesielt effektivt som beskyttelse mot kulde, fuktighet og ved bruk i sølete arbeidsforhold)

2. Bør man bruke tykke sokker i Dock Boots?

Det er ikke nødvendig å bruke tykke sokker i Dock Boots, med mindre man er ute i ekstremt kaldt vær eller skal oppholde seg svert lenge i kulde. Et par vanlige tennissokker er vanligvis nok. Dock Boot er tøyelig og dersom temperaturforholdene tilsier det kan man gjerne bruke et par ullsokker og også en ullsåle hvis man ønsker det. Her gjelder regelen som ved all bekledning ellers: Bruk sunn fornuft og tilpass strømper etter utendørstemperatur og individuelt behov!

Selv om Dock Boots gjerne kan brukes ved minus 25 grader Celsius så er det ikke dermed sagt at det er forsvarlig å sende barne ut og leke i flere timer ved slike temperaturer. Husk også at utendørs aktiviteter som medfører lite bevegelse gjør at man fryser tidligere enn ved aktivitet som medfører fysisk aktivitet. I tillegg er det et faktum at noen fryser mens andre føler seg varme ved samme temperatur, fordi kulde og varme toleransen er forskjellig fra menneske til menneske.

3. Vil jeg svette på føttene i Dock Boot?

Til forskjell fra andre støvler med pelsfor så har Dock Boot ikke noe pelsfor på innsiden fordi neoprenen i seg selv har den varmeisolerende egenskapen. Støvler med pelsfor har en tendens til å lukte vondt og kan også forårsake hudirritasjoner ved langvarig bruk.

Dock Boot har et fuktighetskontrollerende materiale på innsiden som leder vekk fukt og svette. Dersom det allikvel blir en opphopning av fuktighet på innsiden så kan skaftet på støvlene brettes ned for å ventilere ut fuktigheten.

4. Hvordan rengjør man Dock Boot?

Dock Boot støvlene kan enkelt spyles rene under rennende vann. Ved behov kan de også vaskes ved 30 grader med et mildt syntetisk flytende vaskemiddel (bruk en stor vaskekum). Etter vask kan støvlene blåses tørre innvendig i løpet av noen sekunder med hårtørrer.

http://www.google.com/imgres?imgurl=http://www.123hjemmeside.no/picture.aspx%3Ftid%3D26323429&imgrefurl=http://www.123hjemmeside.no/skoschei/16274799&usg=__DxkL6xb5CioEuh3pUA9EGljBm4w=&h=90&w=120&sz=4&hl=no&start=18&zoom=1&um=1&itbs=1&tbnid=plHuIS7heGAf8M:&tbnh=66&tbnw=88&prev=/images%3Fq%3Ddockboots%26um%3D1%26hl%3Dno%26sa%3DN%26rls%3Dcom.microsoft:*:IE-SearchBox%26tbs%3Disch:1

Skrevet

Noen som vet hvor jeg finner Coop Obs i Oslo? Gjerne i en bydel litt utenfor sentrum med parkering rett utenfor døra! Må få kjøpt disse dockbootsene:-)

smart club, er det coop? er det ikke? hm...

men jeg trenger superfit sko også....selges de også på Obs?

Annet smart å kjøpe hvis jeg først kommer meg på en Obsbutikk? er det der de selger janusull som så mange her inne snakker så varmt om?

Skrevet

http://kart.coop.no/

Obs fører Janus ja, men aner ikke med SuperFit. Men har selv kjøpt Reima GoreTex der iår til 399,- og 499,-

Skrevet

Takk for svar:-) var å tittet på hjemmesiden hvor det var buikker...men ble litt forvirret over alle de ulike coop-butikkene...er vel bare obs som har tilbudet eller?hm....

(uff, jeg er alt for lat...handler alt for ofte på de nærmeste og enkleste butikkene.....men skal se om jeg finner en obs nå!)

Da skal jeg plukke med meg litt janus også:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...