Gå til innhold

Gravid og tisser på meg:-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Huff, jeg er bare 16 uker på vei og har allerede begynt å miste kontroll over blæra mi. På morgenen når jeg måtte veldig på do, så hostet/brakk jeg meg, og da kom det en liten skvett i trusa. På kvelden når jeg og samboer prøvde oss på sex, så fikk jeg orgasme (heldigvis i det han var utenfor). Da skjedde det samme igjen, jeg presset for hardt og det kom en liten skvett. Jeg ble temmelig fortvilet...

Er det normalt å "miste" kontroll over blæra så tidlig i svangerskapet? Er det bare å begynne å venne seg til det eller finnes det noe man kan gjøre mot det? Den siste tingen jeg lurer på er om en fødsel kan være med på å påvirke blæra, slik at en får mindre kontroll over den i etterkant?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, det er ganske normalt og vanlig å få litt trøbbel med å holde på "vannet" under svangerskapet, både hormoner og økt press mot blæra er med på å skape problemet. Jeg vet ikke om du har født før? Men særlig kan det være problemer hvis man har gått igjennom svangerskap og fødsel tidligere, men det kan også oppstå allerede tidlig i første svangerskap.

Det kan være lurt å bruke et truseinnlegg eller bind hvis det er småskvetter som kommer, er det mer så bør man bruke Tena eller lignende.

Før sex anbefaler jeg at du tømmer blæra først, det kan hjelpe på, eventuelt legge et håndkle under hvis man er redd for at det skal komme noe, skjønner sånt kan begrense lysta litt.

Men det aller viktigste du kan gjøre nå er å trene bekkenmuskulaturen din med daglig bekkenbunnstrening og knipeøvelser, en jordmor kan sikkert gi deg noe info om dette, det finnes også på nett hvis du søker opp bekkenbunns trening, skal også finnes info i info brosjyrer for svangerskap og nybakte mødre :-)

Uansett, du er ikke alene og dette er helt vanlig å slite med.

Skrevet

Må smile litt her jeg sitter. Har hatt det akkurat som deg, men er nå mye lenger på vei. Jeg har forsøkt litt med klemmeøvelser, men det hjelper ikke så veldig mye. Det er rett og slett bare å mote seg opp og gå og kjøpe tena lady. Det måtte jeg gjøre, og jeg angrer ikke. Mye bedre enn vanlig truseinnlegg. Har forresten begynt å legge merke til hvor mange som egentlig kjøper det. Ikke flaut i det hele tatt! :)

Det vil visstnok være litt lekasjer etter fødselen også, men da skal det hjelpe med klemmeøvelser. :)

Skrevet

Tror det er veldig vanlig! Jeg er lengre på vei, og sliter også litt.....spesielt når jeg skal hoste eller nyse!! Utrolig kjedelig....men vi må vel bare knipe i vei.....og håpe at det gir seg når bebissen er ute!!

knip, knip, knip:-)

Skrevet

Takker for svar og gode råd:-) Godt det er fler enn meg i samme situasjon. Går på trening som er spesielt rettet for de med bekkenløsning/bekkenplager, så skal fortsette med det.:-)'

Foreløpig så går det greit i hverdagen, om jeg passer på å gå på toalettet i tide. Men blir det verre, så blir det nok anskaffelse av truseinnlegg:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...