Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Jeg har fått et jobb intervju, til noe jeg veldig vil... jeg er 11 uker på vei. mamma sier jeg MÅÅÅ si ifra på intervjuet, men da kan jeg nok glemme jobben..... frykter jeg.. denne jobben kan redde alt økonomisk for meg og familien min... men føler meg samtidig slem hvis jeg skjuler det kanskje.... hjelp!!!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Så lene dt er en f stilling trenger du ikke opplyse om det. Er det derimot et vikariat eller et prosjekt som har begrenset tid du skal være der, og du blir i permisjon mesteparten av prosjektet/vikariatets levetid plikter du å opplyse om det. Her går det jo an å følge loven, det er jo akkurat slike ting den er ment til å dekke. Her sier jo lovgiver og rettsvesen klart i fra om hva samfunnet mener er det etisk riktige å gjøre i slike situasjoner. At man ikke plikter å si fra, så lenge man ikke er borte mesteparten av tida. For det SKAL ikke diskrimineres mot arbeidstakere i denne situasjonen.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 ser at noen har svart, men det går ikke ann å se hva det står...ææh... for noe rare greier dette var da...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #4 Skrevet 27. september 2010 IKKE SI NOE!!!!!!!!!!! Du er "bare" 11 uker, og da er det faktisk ikke vanlig å fortelle det til så mange!!! De har ikke krav på å vite det, og du har ikke krav på å fortelle det! Når man ansetter kvinner er graviditeter og barn noe som henger med =) Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #5 Skrevet 27. september 2010 ser at noen har svart, men det går ikke ann å se hva det står...ææh... for noe rare greier dette var da...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #6 Skrevet 27. september 2010 Skjønner at du sliter nå ja... Sett fra en arb.givers ståsted så er det jo dumt å ansette en som snart må ha vikar.. På den annen side er det jo noe som skjer ofte når man ansetter damer i fruktbar alder.. ) Så det kan svinge bege veier! Arb. giver har ikke lov å spørre... Ærlighet varer lengst.... Vel, dette var jo ikke til nytte i d hele tatt... hehe.. Lykke til !!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #7 Skrevet 27. september 2010 Er helt enig med moren din! Du må si fra! Du er nesten 3 mnd på vei...og det er er bare kunn kort tid til det syns på deg. Du vil ikke få noe tillit av din arbeidsgiver om du kommer om 2-3 uker å sier du er gravid så langt på vei. Er selv personalansvarlig og vet jeg hadde blitt temmelig skuffet om en av mine nyansatte hadde gjort det. Og vil sjefen være skikkelig drittsekk så har du neppe jobb når prøvtiden din er over.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 nå klarte jeg å se svarene gitt. dette er et veldig mannsdominert yrke, og også kanskje derfor jeg ikke ønsker å si noe nå. jeg jobbet med dette i et annet selskap, og de ville ikke ha meg tilbake etter permisjon. håper det er annerledes hos dette selskapet. dette er 100% fast stilling. mamma så på meg som skikkelig OND når jeg sa at jeg ikke skulle si noe. jeg er NESTEN helt sikker på at jeg ikke blir ansatt hvis jeg sier noe...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #9 Skrevet 27. september 2010 Jeg hadde ikke sagt fra. Vel er det mest forsvarlige etisk sett å si ifra, men når det gjelder mitt barns økonomiske fremtid, så blir jeg fryktelig egoistisk. Så da holder jeg heller kjeft.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #10 Skrevet 27. september 2010 huff, ja altså jeg har jo dårli samvittighet hvis jeg ikke sier noe, for jeg er en veldi åpen person.. men samtidig så kan denne jobben redde det økonomisk for meg, og får jeg ikke denne jobben, da blir jeg gående uten noe penger...igjen..... men jeg er selvfølgelig enig med at jeg burde si noe, men hvordan skal jeg klare, OG risikere å ikke få den i det hele tatt.. du som personansvarlig, kunne du ansatt en som var gravid...? de fleste tenker vel "nei herregud, da kan vi finne noen andre..."
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #11 Skrevet 27. september 2010 altså vi SLITER økonomisk, og det er vel bare en underdrivelse..... men jeg forstår også det at arbeidsgiver synes jeg er DRITTSEKK som da forteller det noen uker senere... men skal jeg si det til noen framover, i jobbsammenheng, så kan jeg vel regne med å ikke få noe jobb da?
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #12 Skrevet 27. september 2010 Skjønner at du trenger det pga økonomien. Og det er et dilemma. Vet ikke hvilken type jobb det er, men kan jo være at din arbeidsgiver syns du er verdt å satse på selv om du er gravid. Flinke og ærlige folk vokser ikke på trær, så som peronalansvarlig hadde jeg nok vurdert ut i fra det.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #13 Skrevet 27. september 2010 jeg har jobbet ganske hardt, for å klare å jobbe med dette. med tanke på at jeg er ei ung jente,også veldi lav, i et manns yrke.hehe. ikke no fancy jobb, men noe jeg trives med... men jeg føler jeg kaster sjansen min ut av vinduet, hvis jeg sier det, samtidig som jeg hadde fått skikkeli skyldfølelse hvis jeg ikke sa noe. på forrige selskap, ble jeg gravid AKKURAT samtidig som jeg startet å jobbe.... tok jo en tid før jeg sa noe,men det var helt jævlig.... nå skal det sies at jeg ble sykemeldt hele forrige svangerskap, men denne gang er alt på topp!
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #14 Skrevet 27. september 2010 Jeg hadde ikke sagt noe! Det er sikkert moralsk riktig å gi beskjed, men du er ikke forpliktet til det - og det er jo en kjennsgjerning at gravide damer blir diskriminert, så jeg hadde ikke tatt sjansen. Det er jo NAV som må betale foreldrepengene, så det eneste arbeidsgiver må gjøre er å finne en vikar den tiden du er borte.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #15 Skrevet 27. september 2010 dette er skikkelig vanskelig synes jeg... jeg vil jo ikke bli "hatet"fordi de KUNNE valgt noen andre enn meg!! Jeg liker jo å ha en god tone med de jeg jobber med, sæærlig sjefen osv. og det får jeg vel kanskje ikke da. men i teorien, så hadde ikke jeg trengt å vite engang, at jeg er gravid nå...heh.. føler jeg ror og ror nå ja...
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #16 Skrevet 27. september 2010 Du har ikke plikt til å si ifra og bør ikke gjør det. De har ikke lov til å ekskludere deg fordi du er gravid, men finner nok en annen grunn. Så hold det for deg selv så lenge du kan.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #17 Skrevet 27. september 2010 Ikke si det. Du er ikke pålagt å oppgi dette. Du kommer aldri til å få jobben dersom du sier det. Arb.giver kan ikke bli sur etterpå iom at du ikke er forpliktet å fortelle det.
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #18 Skrevet 27. september 2010 så du mener at jeg burde vente LENGE med å si det? blir det ikke da mer stress, og verre for dem å finne en evt. vikar? :/ tenkte iallfall å vente en mnd.... hvis jeg kalrer å ikke si noe. jeg vet vel at jeg ikke får jobben hvis jeg sier det...faktisk...
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #19 Skrevet 28. september 2010 æsj jeg får ærlig talt ikke bestemt meg..... det er imorgen tidlig, og alle mulige løsninger,problemer og tanker rundt det, surrer rundt i hodet mitt :/
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #20 Skrevet 28. september 2010 ARBEIDSGIVER HAR INGEN RETT TIL Å VITE ELLER TIL Å DET HELE TATT SPØRRE OM GRAVIDITET! IKKE SI NOE! de har ikke krav på det!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #21 Skrevet 28. september 2010 Du har som du vet to alternativer. 1. Si at du er gravid, og gå fra intervjuet med god samvittighet. Du får mest sansynlig ikke jobben. Barnet ditt blir født med foreldre som har dårlig økonomi, og som mangler den tryggheten det fortjener. Du går gjennom en graviditet med masse bekymringer for det økonomiske, som kanskje undergraver gleden en gravididtet bør føre emd seg. Du kommer mest sansynlig ikke til å få en annen jobb som du har like lyst på som denne. 2. Du sier ingen ting om graviditeten under intervjuet. Du kan fortsatt ha god samvittighet, for dette er ikke noe arbeidsgiver har krav på å vite. Du får muligens en jobb du trives godt i. Du kan slappe av og vite at du er økonomisk trygg. Du får orden på økonomien og kan gi barnet ditt alt det trenger materielt sett. Mitt råd er å gå for alternativ nr. 2 LYKKE til! Håper du oppdaterer oss!
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #22 Skrevet 28. september 2010 Ikke si noe. hva er vitsen med det? Du skal jo jobbe i mange mnd framover, du skal jo ha permisjon, men da får arbeidsgiver dekket utgiftene i den forbindelsen. etter permisjonen skal du jo fortsette å jobbe i årevis.. Du har ingen plikt til å fortelle noe som helst, og jeg regner med at du er i stand til å jobbe selv om du er gravid?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #23 Skrevet 28. september 2010 takk for svar.... Dere har rett, jeg får bare droppe å si noe. og heller håpe at det ikke blir dårlige toner når jeg sier noe om noen uker. dette er en.. kjørejobb, så sitter bak rattet, så det er ikke no problem sånn sett, å være gravid i den jobben. (er bare ikke så vanlig kanskje.)hehe.. men da lurer jeg på, hvordan skal jeg si det, og når...? jeg kan jo ikke drøye det så veeeldig heller. har jo uniform osv.ehe... kan dere hjelpe meg llitt med HVORDAN jeg da sier det?
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #24 Skrevet 28. september 2010 Den tid, den sorg;-) Lykke til på intervju! La oss høre hvordan det gikk,da..
Anonym bruker Skrevet 28. september 2010 #25 Skrevet 28. september 2010 Vent til etter ordinær UL du, det er legetimt å ikke si noe før etter det. Så sier du bare at du ønsket ikke fortelle om svangerskapet før det fordi du ville vite at alt var i orden med babyen før de spredde nyheten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå