Gå til innhold

Sykmelding fastlege/sykehus

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var hos en vikar for fastlegen for litt siden - fikk sykmelding ut den uken. Dagen etter ble jeg innlagt på sykehuset, for behandling i én uke for noe som denne vikaren burde sjekket meg for. Jeg ble skrevet ut av sykehuset med en ukes ny sykmelding. Den gikk ut forrigeuke, så jeg skulle i utgangspunket tilbake i jobb idag. Da jeg fortsatt ikke er i form i jobb ringte jeg legesenteret for å få forlenget sykmelding og fikk beskjed om at jeg da måtte inn til time, da jeg ikke har fått sykmelding av dem for det jeg lider av. Skulle jeg egentlig ringt avdelingen på sykehuset jeg lå på, eller må jeg gjennom fastlegen (den vikaren) igjen??

For forlenging av sykmelding må man jo vanligvis bare ringe, slipper time.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal du slippe time for å forlenge en sykemelding? Som regel vil gjerne legen at du skal prøve deg tilbake i jobb dersom det er mulig, og det er lettere å be om en forlengelse av sykemelding pr. tlf enn når man må møte opp. Derfor må du ha time.

Skrevet

På legesenteret mitt kan man få forlenget sykmelding per telefon bare hvis legen har skrevet i journalen at det er greit. Jeg har for eksempel fått det ved kraftig svangerskapskvalme. Hvis det ikke står i journalen, så må man på time, noe jeg synes er helt rimelig. Det er jo legen som skal vurdere om man skal sykmeldes eller ikke, ikke pasienten eller sekretæren.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...