Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #1 Skrevet 27. september 2010 Vi skal døpe datteren vår, og har valgt faddere vi synes er bra mennesker, og som vi vet vil bry seg om henne. Problemet har blitt at to av fadderne er tanter til samboeren min. Begge foreldrene hans har gått bort, derfor ville vi ha to fra den siden som faddere, så datteren vår har noen som hun er ekstra nær på den siden også. På min side er det mormor, morfar og onkel. Ingen av de er spurt, ettersom de allerede er noe til dåpsbarnet. ( tantene og oldeforeldrene til dåpsbarnet på farsiden er heller ikke spurt) Nå har mine foreldre og min bror bestemt seg for at de ikke kommer i dåpen, ettersom ingen av de er spurt om å være faddere. Jeg har prøvd å forklare at de er besteforeldre og onkel, og det er de som bor nærmest, så de har med kontakt med henne enn noen av de andre, men det hjelper ikke. Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan jo ikke trekke tilbake en fadderforespørsel heller....
plass'n Skrevet 27. september 2010 #2 Skrevet 27. september 2010 Hvis det kan hjelpe, så for all del skriv disse surpompene inn som faddere sammen med de andre, det spiller jo ingen rolle siden dere allerede ser dem som delaktig i det fadderne blir bedt om. Det gjør ikke noe om en har mange faddere, så langt jeg kan regne, skulle det bli 10 faddere, det er rikitg så kongelig, og jeg tror de som skal skrive dem inn i kirkeboka klarer å få plass til dem alle sammen. Hvis det blir et problem, så avtal med kirkekontoret at de 7 dere allerede har valgt, blir skrevet inn, men at dine foreldre og din bror også kan få en fadderhilsen fra kirken slik som de andre. Håper dette kan skape fred i leiren, det er helt greit syns jeg å velge en slik løsning hvis samholdet i fanmilien kan bli bra igjen etter disse (dumme) tumultene
Anonym bruker Skrevet 27. september 2010 #3 Skrevet 27. september 2010 Takk for svar. : ) Jeg har foreslått å skrive en eller flere av de som faddere, og fikk til svar at det ble ikke snakk om å være "ekstrafadder" når de ikke ble spurt til å begynne med... Synes det er så trist at dagen til den lille babyen skal bli ødelagt fordi voksne mennesker ikke klarer å oppføre seg. I følge min mor er jeg et ondt menneske pga dette, og i tillegg har de lagt samboeren min for hat. Topp stemning...
Gjest Skrevet 28. september 2010 #4 Skrevet 28. september 2010 Uff, dette var trist. Etter min mening er det å være besteforeldre en stor nok oppgave for besteforeldrene! De trenger vel ikke være faddere i tillegg? Synes det er smålig av foreldrene dine å ikke ville komme i dåpen til barnebarnet sitt. Hva tror de fadderoppgaven innebærer egentlig??? fadrene skal: 'be for barnet, lære han/ho sjølv å be, og hjelpa han/ho til å bruka Guds ord, Herrens nattverd'... (ja, det spørs jo om dere skal ha barnedåp eller navnefest så klart.) Så klart er det stas å få være fadder, men jeg kommer aldri til å velge noen av barnets besteforeldre til fadder. Det betyr jo at det ene barnet 'betyr litt ekstra' for besteforeldrene... Det synes jeg blir urettferdig for de andre barna. Det er jo veldig fint å gjøre litt stas på fadderbarnet sitt. Markere dåpsdagen, gi en litt større julepresang osv. Nære venner og tanter og onkler får fadderoppgavene her i gården. Folk jeg vet tar oppgaven seriøst. Så kommer ufordringen å vlege ca 50/50 fra begge slektene... Synes det er kjempefint at dere har valgt tantene til samboeren din! Jeg håper det ordner seg for dere! Kanskje dere kunne ha snakket med presten om det? Husk det er deres og babyen sin dag!
Annette B Skrevet 30. september 2010 #5 Skrevet 30. september 2010 "Vet ikke hva jeg skal gjøre, kan jo ikke trekke tilbake en fadderforespørsel heller...." Vi skal ha en nokså uformell navnefest, da vi ikke er troende, men ønsker likevel faddere. Vi har valgt en fra hver våres side, og bare hørt om de kunne tenke seg det. Vi har ikke signert noen kontrakter elno ennå. Så nylig trakk jeg faktisk forespørselen tilbake på min side da det viste seg at denne personen jeg tenkte så høyt om har visst seg å være et stort troll av ei venninne og søster. Mine foreldre syns helt klart det er dumt at jeg har trukket tilbake, fordi de er så opptatt av hva naboen mener osv., men jeg anser det å få være fadder som en ære og tillitserklæring og da får en også gjøre seg fortjent til det!?
Anonym bruker Skrevet 30. september 2010 #6 Skrevet 30. september 2010 Dette blir virkelig en tragisk historie, at en mor kan kalle sin datter et onde menneske, er for meg ubegripelig. Nå virker det som om dere bør fortelle presten som skal ha dåpen hele historien, og be om hjelp til å gå imellom. Jeg har vært borti mye familietrøbbel, men dette er noe av det tristeste. Håper inderlig dere kan få hjelp til å skape godt forhold igjen.Håper det er mange som vil be for det
Anonym bruker Skrevet 1. oktober 2010 #7 Skrevet 1. oktober 2010 Takk for svar! : ) Det har roet seg litt de siste dagene, jeg har sagt fra til de at sånn blir det denne gangen, og hvis de lager mer bråk nå, kommer de til å ødelegge forholdet til sitt eneste barnebarn. Så mine foreldre har sagt at de skal komme i dåpen likevel. Min bror kommer sannsynligvis ikke, men det får bare være.... "Heldigvis" får ikke alle fadderne til å komme i barnedåpen, så det blir bare den ene tanten som kommer fra samboeren min sin side. Så får det bli litt "out of sight, out of mind". Så enkelt får det bare bli. De som ikke får til å komme, blir jo skrevet inn som faddere likevel. Jeg hverkan kan eller vil trekke tilbake noen av fadderforespørslene, alle vi har valgt er bra mennesker. : ) Håper at dagen kan bli fin likevel, selv om jeg nok kommer til å gå rundt med en klump i magen og være redd for at noen skal si eller gjøre noe som kan utløse et nytt vulkanutbrudd. Heldigvis er dåpsbarnet lykkelig uvitende om all dramatikken, hun er bare glad og fornøyd med livet. : )
Baby Bliss Skrevet 1. oktober 2010 #8 Skrevet 1. oktober 2010 Lykke til!! Håper det blir en kjempefin dag for hele familien!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå