Gå til innhold

Blodtyper igjen:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ser det er noen her med litt peil så jeg prøver meg på et lite spørsmål jeg også.

Jeg fikk påvist blodtype AB+ da jeg var gravid. Legen foreslo at jeg burde bli blodgiver siden blodtypen er såpass sjelden. Men etter hva jeg har forstått så er det kun de med samme blodtype som meg som kan motta AB, men de med AB kan motta A, B, O og AB. Så da bør det vel ikke være så behov for mitt blod? Noen som vet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så langt som mulig vil de bruke eksakt blodtype, så de trenger alle typer blod!

Skrevet

De trenger alt blod de kan få.

Jeg skjønte ikke helt spørsmålet ditt... mener du at du er minus?

AB- kan bli gitt til alle bortsett fra de med O (+ eller -) så det er en bra blodtype å gi. Er selv O- som er de som absolutt burde gi blod i.o.m at alle kan få den ved blodoverføring.

Skrevet

Jeg er +. Jeg trodde motsatt av hva du skriver. At AB kun kan gis til de med AB, men at de med AB kan få alt annet. Da har jeg muligens misforstått.

Takk for svar:)

Skrevet

Jeg er også AB+. Husker ikke prosenten nå, men det er en av de sjeldnere blodtypene. AB- er vel den mest sjeldne.

Jeg har også blitt bedt om å gi blod og var blodgiver tildigere.

Det stemmer at vi med AB kan få både A, B , AB og O, men de vil alltid foretrekke å gi oss EKSAKT blodtype dersom det er behov for blodoverføring. Og siden vi har en sjelden blodtype så er det som regel mangel denne. Også fordi endel tenker at det er ikke nødvendig å gi blod siden vi kan bruke de andre blodtypene.

I alle fall dette jeg ble forklart da jeg selv var blodgiver.

Jeg syntes det var topp å være blodgiver, skulle gjerne fortsatt, men nå trenger jeg det jeg har av blod selv.

Skrevet

Jeg tok feil... du kan kun gi til AB, så du hadde rett fra begynnelsen :-)

Heldige du som kan få fra alle!! Jeg kan kun få fra O-...

Skrevet

Synes å huske at AB er en veldig vanlig blodtype hos asiater. Med all internasjonalisering som foregår er det nok større behov for AB i dag enn det var på 60-tallet (for å ta et eksempel).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...