Gå til innhold

Munnskold hos små barn...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Lillegutt har sutret og vært sjaber i noen dager nå. Oppdaget i dag at han har minst 3 blemmer på tunga, slike som jeg kaller munnskold. Og de er jo vonde, ikke rart at han ikke spiser!!

Men er det noen som har noen gode tips for å bli kvitt de? Jeg får jo ikke sett så mye inn i munnen på han, men har aller nådigst fått lov til å smøre på Dentinox. Har brukt det selv når jeg har hatt slike, og syns det lindrer litt.

Og det er tydelig at det lindrer, men ikke nok til at han vil spise noe...

Så er det noen som har noen andre vidundermiddel?

Han er bare 2 1/2 år, så er jo ikke alle kjerringråd som er så lett å gjennomføre men alle tips tas imot med takk :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg bruker en spray som heter Afta Med, den bedøver iallefall litt

God bedring til lillegutt

Skrevet

Hånd-fot-munnsyken sikkert.... min sønn har hatt det tre dager nå og klarer verken spise eller drikke :(

Skrevet

Hm, kanskje det rett og slett er det. Lillebror hadde jo lett feber og var mistilpass noen dager i forrige uke. Ikke matlyst han heller, og det er uvanlig til å være han. Men vi trodde det enten var tenner (som han holder på å få) eller pga forkjølelse. Han er i mye bedre form, men fortsatt vil han ikke spise noe. Og nå har altså storebror fått dette.

Vet ikke om lillebror har hatt noen blemmer i munnen, han gaper ikke akkurat så villig når vi vil kikke for å si det sånn :) Men jeg så i kveld at han hadde litt svakt utslett på rygg og mage.

Men ingen av de har noen blemmer i hendene eller under beina da...

Heldigvis så drikker storebror bra, så smoothie er kosten her i helga :)

Skal forøvrig prøve den aftamed uansett, kan jo ikke skade. Skal også ringe barnehagen i morgen, og høre om det er andre som har rapportert om noe lignende.

Takk for råd!

Skrevet

Kan også "bare" være after.

Er mange som skriker ut om denne munn hånd og fotsyken, har møtt flere leger som sier at det ikke er så normalt og at det som regel er en afteinfeksjon som vil utarte seg som mhf-syken :)

God bedring til dine små:)

Skrevet

Ikke alle får noe i hendene eller føttene. Min toåring har en blemme (veldig liten) på i ene hånden. Så har han noen prikker i bleieområdet og det kan visst også forekomme.

Skrevet

Bruk zendium tannkrem, mange tåler ikke vanlig tannkrem. Jeg får after av det

Skrevet

Mange som har hatt det i barnehagen hos oss nå i hvert fall. Først i naboavdelingen og så har minsten vår fått det nå. Ikke mye i tvil jeg i hvert fall. Sår, blemmer i munnen. Litt prikker på stumpen og lite utslett i hendene.

Skrevet

Bytt til Zendium ja, den inneholder ikke såpestoff som de fleste får after av.

Både jeg og guttungen får det av vanlig tannkrem. Sinnsykt vondt =(

Skrevet

Ja, han bruker kun Zendium, det har han alltid gjort.

Formen er tydelig bedre i dag. Ser fortsatt i alle fall to blemmer på tunga, men de ser litt mindre ut og han har i alle fall spist litt og ikke klaget så mye på smerter.

Barnehagen hadde forøvrig ikke fått rapportert om noen andre barn med blemmer i munnen, så da satser vi på at det "bare" er after/munnskold.

Takk for råd og meninger :)

Skrevet

Ja bytt til zendium. Også burde du prøve corsodyl munnskyll eller gel. Har sliti mye med sånne sår selv, men jeg er født med dem. Ulike meninger hs legene, men mangler et stoff i kroppen/har for lite av det. Corsodyl var min beste venn i mange år

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...