Mimmi84 Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 mannen min mener at dette har blitt tatt bort i de nye reglene som kom i sommer? det kan vel ikke stemme? er jo ganske avhengig av litt hjelp den første tiden etter fødsel???
NostraStoria Skrevet 26. september 2010 #2 Skrevet 26. september 2010 Høres veldig merkelig ut. De har nok rett på de to ukene, men å få betalt er en helt annen sak.
Dotten Skrevet 26. september 2010 #3 Skrevet 26. september 2010 Far har vel aldri hatt rett på 2 uker pappaperm med lønn de to første ukene etter at babyen er født. Dette er helt opp til arbeidsgiver. Men det er nok sjelden arbeidsgiver ikke innvilger dette, enten med eller uten lønn. Hvordan reglene har blitt nå, skal ikke jeg si for sikkert, men den nye permen blir vel på 16 uker eller så, og dette er fra 1. juli 2011 om jeg ikke husker feil......! Det er vel opp til mor og far hvordan man fordeler disse ukene, sammenhengende, jevn fordelt, eller litt i begynnelsen og noe på slutten!
Gjest ->>- Skrevet 26. september 2010 #4 Skrevet 26. september 2010 Joda. Far har rett på to uker fri i forbindelse med fødsel. Om den er lønnet eller ikke er opp til arbeidsgiver (evt tariffavtale).
engajente Skrevet 26. september 2010 #5 Skrevet 26. september 2010 Her står det noe http://www.lovdata.no/all/tl-20050617-062-012.html#12-3
Trultemora er presseklar!! Skrevet 26. september 2010 #6 Skrevet 26. september 2010 Fedre har krav på 2 ukers pappaperm etter fødselen, men det er helt opp til bedriften om det er betalt eller ikke... De som jobber i statlig sektor har vel krav på 2 uker betalt... var ihvertfall det i -08.. Der gubber jobba så fikk han ikke fri med lønn den dagen jeg fødte engang!!!
ano`num *17.03.10* Skrevet 26. september 2010 #7 Skrevet 26. september 2010 Han har fortsatt krav på fri/permisjon i 14 dager etter fødsel. En velger fortsatt om de 14 dagene skal starte ved fødsel eller hjemkomst fra barsel. Betalingen er valgfritt for arb.giver; da må evt de betale. Men de kan ikke nekte en arb.taker å være hjemme!! Mannen får ikke betaling. Så når storesøster ble født skulle ikke han ha permisjon. Han dro på jobb "når fødselen var over". Han fikk faktisk betalt både når vi dro til føden for falsk alarm, og den dagen jeg fødte. (Mulig fordi sjefen selv måtte sparke han ut døra med ordene 2hun kommer til å føde før du kommer frem" når han skulle bare først. Min kar slår Albert Aaberg altså!!) Et par dager etter hjemkomst ble jeg syk grunnet fødselen. Komplikasjoner. Da måtte han være hjemme for å ta seg av barnet - og meg. Han var hjemme mye av tiden, mens han fikk moren sin til å komme hit en del av den. Han fikk faktisk betalt for å være hjemme. Satt opp som sykedager. Eller sykt barn dager heter de kanskje. De gjelder jo også når barnepasser er syk selv om det er barnets mor.
Tilde mai -09 + spire okt -10 Skrevet 27. september 2010 #8 Skrevet 27. september 2010 De har rett på to uker permisjon, men arbeidsgiver bestemmer om det er med lønn eller ikke. De får ikke igjen fra NAV disse to ukene, og pappaen kan ikke bruke av de 10 ukene han har krav på pappaperm, da du er i fødselspermisjon og dere ikke kan ha fødselspermisjon samtidig.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå