Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #1 Skrevet 26. september 2010 Jeg fikk vite i svangerskapet av jeg var A-, noe som kan føre til komplikasjoner. Min mor ante ikke at jeg var rh negativ. Og dette burde hun fått vite slik at jeg fikk vite det. Pga komplikasjonen med rh neg og flere svangerskap. Heldigvis har jeg kun vært gravid en gang og født ett barn som også ble rh negativ, Men det jeg ikke skjønner er at min mor er A-+mens min far er B+. Går dette ann da? Jeg leste at begge foreldrene må være minus for at barnet skal bli det. Og kan jeg få blodtype A når kun min mor er A, mens min far er B? Skulle ikke jeg blitt AB da? Skulle jo nesten ikke tro at min far er min far da, men jeg ligner veldig på han da så jeg tar det jo med slående ro. Men stusset litt da vi diskuterte dette i helgen.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #2 Skrevet 26. september 2010 Det går fint. Er litt vanskelig å forklare men.. Om din mor er AO og din far er BO og du har arvet A en fra din mor og Oen fra din far blir du AO dvs, A siden det er dominant. Selv om begge dine foreldre er rhesus positiv så kan du være rhesus negativ. (stor D er positiv og liten d er negativ, positiv er dominant) Da må begge dine foreldre ha kombinasjonen Dd (som er positiv) du har fått kombinasjonen dd, en fra hver av dine foreldre. Dvs negativ. Er supervanskelig å forklare, men men. Håper du fikk svaret du ønsket deg
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #3 Skrevet 26. september 2010 Jeg visste heller ikke at jeg var Rh- før jeg ble gravid. Visste bare at jeg hadde type O.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #4 Skrevet 26. september 2010 Oki dumt spørsmål men hva betyr O en etter A og B? Så det betyr at min far er min far? Haha....godt å vite
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #5 Skrevet 26. september 2010 Ganske skummelt egentlig. For hadde jeg f.eks hatt en spontanabort og så blitt gravid på nytt som ble i magen..hehe.. så kunne jeg jo begynt å danne antistoffer mot barnet dersom det barnet var rh pos. For etter en spontanabort så er det jo ikke alle som går til legen, spesielt ikke hvis man ikke vet at man har vært gravid engang. Kan jo derfor være greit å vite at man er rh negativ så man har dette i bakhodet. Jeg kommer hvertfall til å opplyse min datter om dette når hun nærmer seg seksuell alder. For når jeg fødte henne ville jeg vite blodtypen hennes og om hun var rh pos eller neg men de skjønte ikke hvorfor. Men når jeg forklarte de dette så sa de bare: åja det har vi ikke tenkt over.. Hmm selv mener jeg at dette er en veldig viktig info å vite om seg selv. Hvertfall kvinner som skal få barn. H.I
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #6 Skrevet 26. september 2010 hehe:) Som sagt vanskelig å forklare. Ganske innviklet Kanskje dette gir litt mening? Klippet ut fra en side på nettet Sukkeret i ABO-systemet finnes i variantene A, B og O. Man arver evnen til å lage dette sukkeret både fra sin mor og sin far, og de mulige kombinasjonene blir dermed OO, AO, BO, AA, BB, og AB. Om man arver egenskapene AO eller AA er man i begge tilfeller blodtype A. På samme måte blir både BO og BB til blodtype B. I praksis regner man derfor med blodtypene O, A, B og AB. Hyppigheten i den norske befolkningen er: O: 40%, A: 48%, B: 8%, AB: 4%. Uansett - faren din kan være faren din.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #7 Skrevet 26. september 2010 Når det gjelder SA, så er dette ikke noe problem før etter 8 ukers svangerskap, og da vet de fleste om det. Er vel 15-20% av alle gravide som er RH negative, så det er såpass vanlig at leger og jordmødre passer på slike ting
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #8 Skrevet 26. september 2010 Fikk samme beskjeden ved fœrste svangerskapstest og forsto ingenting iom at alle andre i familen er pluss. Sånn som jeg har forstått det er det alltid to komponenter som i eksempelet her: http://www.nordlandssykehuset.no/blodtyper/category3592.html Og det samme gjelder for rhesusfaktoren. Faren min er O+ og det samme er mamma Det betyr egentlig at Pappa er OO+- og Mamma er OO+- Begge gir de en O til meg og begge har de gitt meg sitt - . Så jeg er OO - - (som i denne sammenheng ikke blir + ;-))
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #9 Skrevet 26. september 2010 Jeg er Rhesus negativ, og fikk en datter som er Rhesus positiv. Det er fordi faren er Rhesus positiv. Men hvis to gener for negativ hadde møttes, kunne min datter blitt Rhesus negativ.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #10 Skrevet 26. september 2010 Jeg er 0+, mannen min er A- og vår eldste datter er A+ ) De andre barna vet jeg ikke... Førstemann ble testet fordi noen så "skjevt" på journalen min, og trodde jeg var negativ, og derfor testet babyen. Greit det ! )
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #11 Skrevet 26. september 2010 Men både min mor og min far er rh pos, og jeg ble rh neg. Min samboer er pos og jeg er neg, og vår datter er neg. Så det trengs da vel ikke at begge foreldrene er neg for at barnet skal bli det? H.I
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #12 Skrevet 26. september 2010 Oki for mor og foster deler ikke blod før etter 8 uker eller? For det vel da mor kan begynne å lage antistoffer, og da går disse antistoffene til barnet og det kan være skadelig. Jeg ble passet på under graviditeten, men det jeg reagerte på var at jeg ikke visste at jeg var neg.(før jeg ble skjekket for dette med noen blodprøver litt uti svangerskapet) for OM jeg hadde hatt en spontanabort i uke 10 f.eks og barnet var pos. så måtte jeg for sikkerhetsskyld tatt en sprøyte, slik at det ikke skulle påvirke neste barn, dersom det også var pos. Men når man ikke vet om dette, så kan jo folk få en spontanabort uten å få denne sprøyta de burde får, slik at ikke barn nr. 2 kan bli skadet. H.I
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #13 Skrevet 26. september 2010 21:47 her... tror ikke du leste innlegget mitt? Din mor er A (med skjult O alele), din far er B (med skjult O alele) (eller var det omvendt far A og mor B?) Begge er + (med et skjult - alele). Din mor har gitt deg A en sin og faren din O en sin, iom at A er sterkere enn O blir du A. Begge har gitt deg sitt skjulte - derfor er du minus. Du kunne blitt AB+, A+, B+, AB- og B-
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #14 Skrevet 26. september 2010 21:47 igjen Du er da A (med skjult O) og - (med -) Din datter har fått - fra deg (du har jo ikke noe annet å gi). Mannen din er + (med skjult -) og har gitt det skjulte - videre til datteren deres. - fra deg og - fra far gjør at hun er - (med skjult -)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #15 Skrevet 26. september 2010 Obs så plutselig at jeg skrev at moren din er A med skjult O alele... det kan jeg ikke vite... hun kan også ha A skjult. Bare for å ha det på det rene :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #16 Skrevet 26. september 2010 Hei. Beklager jeg ble så opphengt i hun som skrev at begge foreldrene måtte være neg for at barnet skal bli det. Men det stemmer jo ikke i tilfellet med verken meg eller min datter. Min mor er A+ og min far er B+.. Da har jeg skjønt hva skult O alele er..hihi.. hadde ikke hørt om det før, så skjønte ikke så mye av det..hehe.. H.I
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #17 Skrevet 26. september 2010 Oki hehe eneste jeg vet er at min mor er A+ og min far er B+. Jeg ble da A- Jeg er da A- og min samboer B+ og vår datter er A-(samme som meg) Hehe ikke lett dette her gitt..hihi H.I
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #18 Skrevet 26. september 2010 21:47 igjen. Jeg er ekstremt interessert i gener og leste masse etter at jeg fant ut at jeg var rhesus - :-) Var helt opphengt i øyenfarge også, men der er det 3 skjulte aleler og unntak osv. så jeg ble helt forvirret :-)
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #19 Skrevet 26. september 2010 Kan jeg spørre om dette er vanlig? Jeg og mann er A+ Ett barn er A+ To barn er O+
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #20 Skrevet 26. september 2010 Ja jeg burde virkelig få dette inn i hodet, for neste uke begynner vi med blodet og immunforsvaret i anatomien. Men det er jo veldig komplisert før man skjønner det. Men jeg synes jo sånne ting er interessant da, så håper at det glir inn lett. Tusen takk for svar forresten, nå skjønte jeg mye mer enn jeg gjorde før jeg skrev innlegget. Da var jeg nesten bekymret for at min far ikke var min far..hahahah H.I
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #21 Skrevet 26. september 2010 Du er A (med skjult O), Mannen din er A (med s O) Du er da A med skjult O og det samme er mannen din. Den ene datteren din har fått en A av deg eller din mann (eller av begge) og en O av en av dere og er AA eller AO Den andre har fått en O av deg og en O av mannen din og er OO O er den "svakeste blodgruppen og blir alltid trumfet av de andre. derfor er du og din mann A og ditt ene barn A.
Anonym bruker Skrevet 26. september 2010 #22 Skrevet 26. september 2010 Takk for svar, ville bare vite at det gikk ann. I dette tilfelle har de ikke A`er eller O`er etter meg da jeg fikk donoregg på to av barna.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå