Gå til innhold

Hva tenker eller synes dere?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fra når bør barn bidra for å være med på ferie med familien selv? Vi har en gutt som blir 18 nå, en på 8 og en på 5. Vi tenker å reise på utenlandsferie neste sommer, men jeg mener at 18 åringen bør kunne bidra noe selv nå. Hva er vanlig? Han bor hjemme, vil ikke jobbe og har derfor aldri tjent noe selv (selv om dette er noe vi maser på at han må begynne med) han er ferdig på skole til sommer'n etter to år på vgs så da må han begynne å jobbe.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Familieferie er det naturlig at alle får være med på uansett alder, det syns hvertfall jeg. Så lenge de to andre barna blir betalt for, bør også han bli betalt for.

Sånn i det daglige hadde han ikke fått noen penger av meg i det hele tatt så lenge han ikke er interesert i å tjene penger selv, så da måtte han klart seg uten penger til å kjøpe klær, godteri, snus/røyk, gå på byen osv osv. Hvis han hadde jobbet litt selv også, så hadde det vært noe annet og jeg kunne sikkert sponset litt klær ol så lenge han går på skolen.

Skrevet

Hadde jeg hatt en 18 åring boende hjemme, hadde jeg satt det som et kav at han skulle jobbe.

Både sambo og jeg har hatt faste feriejobber og deltidsjobber siden vi var 14-15 år, og mener at barn har ekstremt godt av det.

Skrevet

Synes nok han bør betales for, ja.. Vil han være med da? Ikke sikkert han vil bli med hvis han må betale selv. Personlig ville jeg nok heller valgt å reise på ferie med gutta isåfall.

Det at han ikke har jobb ved siden av studiene er det jo mange som ikke har. Men mener du at han ikke jobber i ferier eller noe?? Ikke for dere engang? Det virker litt sløvt av ham, ja. Dere får holde igjen penger som går til klær og annet "gøy", så kanskje han tar seg litt sammen snart :)

Skrevet

Vi har mast og mast, og skrevet søknader og kjørt han rundt på intervjuer. Men han er bare ikke intressert. Derfor vil jeg egentlig sette litt hardt mot hardt, om at han må sponse noe selv for å være med. ville bare lufte litt å høre hva som er vanlig.

Skrevet

Jeg måtte betale en liten sum for å bo hjemme fra jeg var 18år. Minne foreldre hadde ikke mye penger på den tiden og mente samtidig at jeg hadde godt av å lære meg at det koster å leve. Det var ikke mye da, men nok til at jeg faktisk måtte begynne å tenke på hvordan jeg skulle ordne meg her i livet siden jeg måtte ordne opp selv. Lærte noe der.

Så jeg tenker at å måtte hjelpe til med noen kroner for å være med på ferie burde være helt ok. Mine barn kommer nok til å bli forespeilet at det vil bli slik iallfall.

Skrevet

Jeg ser poenget med å bidra litt, men jeg hadde aldri nektet mitt barn å være med på ferie hvis han/hun ikke betalte noe selv, når jeg likevel betalte for de andre barna. Alle er jo barna mine selv når de er 40.

Skrevet

Nei han har aldri jobbet, og gjør minst mulig hjemme. Vi betaler trening på treningssenter, fotball og kontant kort hver måned. Vi betaler minst mulig av festligheter, kun hvis det er av regi av skolen så betaler vi.

Skrevet

enig med monajenten. Men jeg ville ikke betalt treningsstudio eller kontantkort eller noe som helst utenom det absolutt nødvendigste av klær og sko (og mat, selvsagt) dersom han ikke hadde bidratt hjemme. Jeg gjorde alt av husarbeidet hjemme fra jeg var 16 år og fikk ukelønn dertil. Ingen arbeid-ingen penger-ingen kontantkort. Han lærer nok fort dersom dere strammer inn på alt unødvendig.

Skrevet

Hva med å betale turen også får han heller betale telefon, trening og slike ting hjemme selv?

Er jo litt trist hvis dere utelater ham fra turen.

Jeg måtte betale hjemme for meg da jeg begynte å jobbe. Var ca.18 år.

Samboeren min måtte sette en del av det han tjente inn på sin egen sparekonto. Og de pengene skulle gå til noe fornuftig.

Skrevet

Takk for svar. Jeg ser poengene deres. Her er mye prøvd, vi får se hva som skjer. Enda lenge igjen til neste sommer.

Skrevet

VIL ikke jobbe? *grrr* Håper dere får ham igang likevel :o)

....men det du spør om aner jeg ikke svaret på ;o)

Skrevet

Jeg er IKKE enig i at dere bør betale for han fordi dere betaler for de to små. Han er jo faktisk VOKSEN og bør snarest lære seg at man må jobbe for å oppnå noe her i verden. Selvsagt trenger han ikke å betale hele summen selv, men han bør kunne bidra noe synes jeg. Det kan jo kanskje være en motivasjon for han til å komme seg i arbeid? Skjønner jo godt at han ikke gidder å jobbe så lenge han lever gratis og attpåtil får ferieturer utenlands. Hadde ikke giddet å anstrenge meg så mye jeg heller da gitt....

Skrevet

Hadde det vært oss TROR jeg at jeg ville betalt billetten men at han måtte ha med endel lommepenger selv enten ved å finne seg jobb eller gjøre husarbeid. Jeg synes en på 18 som bor hjemme burde skaffe seg en jobb og delta litt i det økonomiske og av gjøremål hjemme. Det hjelper dem å forstå hvordan verden fungerer og gjør overgangen til egen bolig og eget liv litt enklere.

Skrevet

en 18 åring burde betale turen selv, også kan dere heller betale mat og sånt når dere er der.

vil han ikke betale så kan han være hjemme.

vi hadde det sånn fra vi var 14 :)

Skrevet

Måtte du betale for å få være med på ferie fra du var 14?? Det syns jeg er gale.

Skrevet

Jeg synes det blir for drøyt å ikke la ham være med, men han bør opparbeide seg lommepenger selv ved å jobbe.

Jeg og søsters var på vår siste familieferie med mamma og pappa da jeg var 24 - alt betalt (shopping betalte jeg selvsagt selv)

Men sånn generelt hadde ikke en 18 åring fått lommepenger/treningskort/kontantkort osv hvis ikke han hadde bidratt hjemme og skaffet seg en ekstrajobb. Jeg betalte 1000 i mnd for å bo hjemme etter ferdig vgs. Har hatt sommerjobber siden jeg var 14 og deltidsjobb siden jeg var 18.

Gjest ronja røverdatter
Skrevet

En 18 åring bør absolutt bidra selv for å få være med på ferier, synes jeg. I mine omgivelser er det bare unntaksvis at barn som er 18 år eller mer får dekt ferier av foreldrene. Da er de myndige og det er på tide at de begynner å klare seg selv og bidra om de bor hjemme - enten økonomisk eller på andre måter.

Så om sønnen din ikke vil jobbe, får han være hjemme, i alle fall så lenge han har mulighet for å få jobb.

Skrevet

Jeg ville bedt han skaffe seg en deltids/helge jobb for å få være med på turen og fordi han må finansiere sine egne aktiviteter på fritiden. Du betaler ikke kun for livets lyse side, det kreves hardt arbeid å komme seg dit, og sydenturer er langt fra gratis.

Jobber han så kan du sponse flybilett og overnatting, han forsørger seg selv med mat +++. Men for meg er det litt rart at en attenåring vil bli med mor og far + småsøsken på ferie jeg da...

Men da har han et alternativ, enten slik eller slik. Hans valg :) Jobber han ikke så skjer det heller ikke noe i livet hans. Enkelt og greit.

Skrevet

hjemme hos oss ble det praktisert at så lenge vi var under utdanning, fikk vi kost og losji hjemme. Når vi begynte å jobbe, begynte vi å betale husleie (var umulig å få leid/kjøpt uten fast jobb på den tiden)

Fam.ferier var vi med på gratis.

Lommepenger opphørte ved 18 år

Skrevet

Oi sann...

Den 18-åringen din må du se til å "dra hardt i øra", nå med en gang... Det aller minste du må gjøre, er å stramme hardt inn på hva du betaler for ham. Kun mat, spør du meg! Når han er 18, så er han pr. definisjon voksen, og da må han kunne betale sitt eget forbruk selv, det være seg klær, trening, telefon og ikke minst festing! Han der må du slutte å skjemme bort, 123-indianere!!! Røsk vekk de putene han har under armene og få'n i gang. Det er jo masse han kan gjøre hjemme, bl.a., som delbetaling for mat og tak over hodet, og utover det bør han kunne skaffe seg en deltidsjobb for å finansiere resten.

De unge bør i grunnen ikke bo hjemme for lenge, det er lett å bli bortskjemt! Det er klart det var en annen tid, men jeg har ikke en dag hatt vondt av at jeg flyttet i fra foreldrene mine som 16-åring. Da lærte man i alle fall å stå på egne ben, og man lærte å porsjonere ut pengene man hadde. Klart foreldre trår til hvis det blir krise, men de unge bør prøve å klare seg mest mulig selv.

Synes ikke du skal betale feriereise for ham, i alle fall ikke hvis han ikke gjør en skikkelig innsats hjemme eller med noen spesifikke oppgaver du gir ham.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...