Gå til innhold

Dere som har barn som snakket sent - hvordan utviklet det seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

gutten min er 17 måneder og sier ingen forståelige ord. Han babler mye og forstår også mye, men sier altså ingenting.

Jeg er litt nysgjerrig på når det kommer, og det kan jo ingen vite naturligvis. Men, jeg er også nysgjerrig på hvordan utviklingen av språket kan påvirkes av å være sent ute. Vil han ta igjen de andre relativt raskt, eller vil han henge etter lenge? jeg forstår jo at ingen kan vite hvordan det blir for akkurat min sønn, men... dere skjønner vel hva jeg mener? Hvordan har det vært for deres barn`?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vår jente på 3 år snakket også sent, men det løsnet denne sommeren faktisk. Så nå snakker un 3-4 ords setninger. Men hun snakker ikke rent da. Det ligger visst innen normalen.

Skrevet

Jenta mi på 19 mnd sier ikke så mye heller, mamma, pappa, hei og hadet er vel vokabularet:-) Språkutviklingen er veldig individuell, og de fleste har en stor utvikling etter fylte 2 år. At et barn ikke snakker tidlig, betyr ikke at språkforståelsen er dårlig. Jeg jobber også i barnehage, og barn under 2 år som snakker lite/ingenting har etter min erfaring ikke dårligere språk enn andre når de begynner å snakke. I den alderen som gutten di er i nå, er det mye som skal utvikles og læres. Noen snakker tidlig, andre går tidlig eller er veldig fysiske. Normalen for små barns utvikling spenner bredt, og at gutten din ikke har forståelig språk ennå er ikke noe å bekymre seg for :-)

Skrevet

På 2 års kontroll sjekker de om barnet har to sammensatte ord.

Skrevet

Snuppa her har vert sen, hun er 20 mnd nå, tidligere han hu sagt noen få ord men bablet mye uforståeligt. men de 3 siste ukene har det komt seg veldig, nye ord hver dag og setter sammen setninger på 3-4 ord.

bare idag så har hun sagt 3-4 nye ord. hade bra,bæsj,mann(vann).

Tidligere virket det som om hun ikke hadde noe intresse for og snakke og lære seg og si ord. men nå tror jeg hun synes det er kjekt og hun koser seg hver gang hun ser vi hører hun sier noe nytt.

Skrevet

Når han bare er 17 mnd er det umulig å si utfra ordforråd. Forstår han mye av det som blir sagt til ham?

Jenta mi snakket ikke mye da hun var på den alderen, hun lærte seg "planke"-ordene da hun var veldig liten. Type 6-8 mnd, da hun først sa mamma, pappa, hei, nei, hadet osv. Etter dette kom det veldig lite nye ord, men de som kom var stort sett verb. Hun forstod allikevel det meste som ble sagt til henne, men svarte med "eh, eh".

Da hun ble rundt 20 mnd begynte hun plutselig å si mye mer, og da satt hun allerede sammen fire ords setninger, nesten over natta. Da hun var 2 år snakket hun kjempemye, men sa fortsatt lite i barnehagen. Da hun begynte å nærme seg 2,5 år hadde hun et kjempestort ordforråd for alderen, og nå som hun er 3,5 er språket hennes nesten merkelig voksent.

Det er så stor variasjon i språk når de er så små, at det er vanskelig å si noe om hvorvidt han bare venter litt, slik datteren min tydeligvis gjorde, eller om han har vansker med, eller lite interesse for, å tilegne seg språket.

Skrevet

Hvis han bare er 17 mnd, er det umulig å si om han vil bli sen til å snakke. Det vet du, HI ikke enda!

Skrevet

Mi eldste jente begynte å snakke når hun var 3,5år. Hun sa vel fem ord før det. Men når det først løsnet, løsnet alt. Setningene kom på samlebånd. Hun løste lese og skrivekoden før hun begynte på skolen, og det på egenhånd. Så for henne så var det ingen hinder å begynne å snakke sent.

Mi minste pratet tidlig, men hun sliter med å uttale alle bokstaver. Ikke store problemer, men veldig for forskjell fra hun eldste.

Jeg pratet også veldig sent, mamma var innom helsestasjon ørten ganger for hun trodde det var noe galt. Men når jeg først begynte pratet jeg helt rent og i settninger.

Skrevet

Gutten min snakket sent. Han nektet å si et eneste ord til helsesøster på 2-årskontrollen, og fikk ny innkalling da han var 3 år. Der snakket han veldig utydelig, nesten uforståelig. Beskjeden fra HS var at alt var normalt. Nå er han akkurat fylt 4, og i forrige uke sa ped.leder i barnehagen at språklig sett er han skoleklar allerede, begrepsforståelsen hans er fantastisk og han snakker på "et høyere nivå" enn de fleste 5-åringene i barnehagen. I løpet av de siste 3-4 månedene er språket hans blitt helt tydelig også, så nå forstår endelig alle hva han sier, og småen blir spart for mange frustrasjoner. På tross av sin noe treige start har sønnen min heldigvis tatt igjen de andre :)

Skrevet

Gutten min sa ikke et eneste ord før han var to år gammel. Da begynnte han å prate litt, men ikke mye, og ikke i setninger, kun ord. Sommeren før han fyllte 3år (3 i sept) løsnet det. Han ble plutselig kjempeflink til å prate, og tok igjen alle de andre barna på hans alder i bhg. Nå er han 4 år og ligger helt på normalen, snakker faktisk renere enn mange andre barn på den alderen ;) Han kan også skrive navnet sitt, mamma, pappa og søsteren sitt navn ;) En liten gluping ;) hehe

Når ungen kun er 17mnd er det veldig vanskelig å si om han blir sen å prate. Du må nok gi han litt mer tid :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...