Gå til innhold

Noen som har tips til god litteratur om oppdragelse av smårollinger?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg sliter med å få sønnen min på halvannet til å forstå hva nei betyr, og jeg kjenner jeg blir veldig usikker på hvordan man kan gjøre dette på en positiv måte. Jeg kan jo si nei 100 ganger på rad til samme ting, men han gjør det igjen og igjen.... Jeg synes jeg har prøvd ulike måter å gjøre det på, men jeg blir bare mer og mer usikker..

Noen som har gode tips eller litteraturhenvisninger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Får du tak i denne boken, så anbefaler jeg den :)

"De utrolige årene" av Webster-Stratton.

Den blir brukt i kurs holdt av Bufetat, for foreldre med barn mellom 3-8 år. I Tromsø ble den brukt til hele kull med barn, som et studieforsøk for å se om det var godt for foreldre og barn :)

Selv om den i hovedsak baserer seg på barn fra 3-8 år, så kan en bruke det på alle aldre, til og med voksne ;)

Skrevet

Jeg vil på det varmeste anbefale:

"Rom for familien med Monica Øien og Jesper Juul."

Det er ikke alt i den boka jeg er 100 % enig i, men det står veldig mye klokt der.

Skrevet

Tusen takk for tips:-) Jeg har hørt om den første henvisningen, og Jesper Juul kjenner jeg jo til. Har ikke lest noen av dem, så det kan jo være en ide! Jeg er ute etter litt konkrete tips kjenner jeg.

Noen som vil fortelle hvoran de gjør det selv med den føsrte spinkle starten på oppdragelse? og da spesielt når det gjelder å få smårollingen til å forstå hva han IKKE skal gjøre:-)

Foreløpig synes jeg at jeg har fått til litt ved å vise lillegutten min hva han kan gjøre ISTEDETFOR det jeg ikke vil han skal gjøre. Hvis han f.eks slår meg i ansiktet viser jeg gang på gang at jeg ønsker han skal kose istedet, og roser voldsomt og klapper henrykket i hendene når han faktisk koser istedetfor å slå. På den måten har jeg greid å få han til å slå mindre. Men, når det f.eks gjelder å gå bort til peisen, eller slå leker hardt i glassbordet synes jeg det blri vanskeligere fordi ejg ikke klarer å finne på et alternativ for han. Jeg har prøvd å vise han noe annet han kan gjøre, men.... han går bort til peisen 110 ganger, og jeg sier nei og følger han bort igjen... Blir sprø :-) He he...

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...