Gå til innhold

Trenger svar fra andre med erfaring ang celleforandringer og konisering

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det ble oppdaget celleforandringer på livmorhalsen min på første svangerskapskontroll da jeg ventet sønnen vår, dette var i mai for litt over 2 år siden. Gikk til jevnlig kontroll og det endte med biopsi og til slutt konisering i mars i år.

Fikk brev i posten om at prøvene fra koniseringen var som forventet og at det så ut til at de hadde fått fjernet alt.

Dette syntes jeg var veldig tøfft å gå igjennom, og jeg har både gruet og gledet meg til etterkontrollen nå 6 mnd senere, har sett frem til å legge all denne dritten bak meg og kunne slippe å tenke mer på det. Var til kontroll for 1,5 uker siden, og i går dumpet brevet til legen ned i postkassa. Prøvene viste atter en gang celleforandringer og jeg må inn til ny kontroll igjen om 3 mnd. Kjenner jeg fikk et skikkelig slag i trynet og gikk i kjelleren. Hva betyr dette da?

Blir det ny konisering? Kan de fortsette med dette i all evighet da?

Eller må jeg fjerne alt? Hvis jeg må koniseres igjen, kan jeg nok bare glemme å få flere barn, blir nok for stor risiko mht å miste.

Noen andre som har blitt konisert og fått celleforandringer igjen?

Gikk det over av seg selv, selv om det ikke gjorde det første gangen?

Er så fortvilet nå:(

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei, jeg har også hatt så og si samme forløp som deg og kjenner følelsen du beskriver godt! Jeg hadde gledet meg til å bli ferdig med hele greia etter etterkontrollen etter koniseringen, men fikk isteden brev om at det var påvist lettere celleforandringer nå også, og jeg ville bli innkalt til kontroll om 3 mnd.. Nå har månedene gått og jeg går fortsatt og venter og venter på innkalling i postkassa. Jeg synes det er det som har preget mye av tiden siden dette startet, det å gå og vente på brev....

Vet du om du har den hissige typen av hpv-viruset? jeg leste for litt siden at i Danmark hadde de sett gode resultater av å vaksinere mot dette viruset ved konisering. Hadde jeg visst det for 10 måneder siden så skulle jeg bedt om det... Jeg synes informasjonen man får er elendig.. Jeg går liksom med den vonde følelsen av at jeg vet så alt for lite, hvor stor er sjangsen for at dette blir til kreft, er det kreft? - mange vonde tanker, og mye rart og lese på internett! Men jeg ble litt beroliget av en lege som sa at vi som er koniserte har ikke høyere risiko for å få kreft enn de som ikke er koniserte. Nå er vi i systemet, blir fulgt opp på hyppige nok kontroller, og det skal være ganske trygt.

Skjønner at du er fortvilet, jeg har ikke så mange råd å gi, annet enn å få snakket om det du tenker på med mannen din/moren din eller noen.. Bekymringer blir ofte litt mindre når de blir luftet litt...

Skrevet

Takk for svar.

Er litt godt å høre at tanker og følelser jeg går rundt med er normale i hvertfall.

og den ventetiden er helt forferdelig.

I brevet mitt stod det at jeg måtte inn å ta nye prøver om 3 mndr, men at jeg må bestille time selv, hadde jeg vært deg hadde jeg ringt å bestilt time på egenhånd i stedet for å vente.

Aner ikke hvilke type hpv-virus jeg har.

Har fått utrolig lite informasjon, har lest meg til det meste selv på nettet og mye der skremmer mer enn beroliger.

Hadde jeg visst og forstått litt mer, hadde det kanskje ikke vært like skremmende.

Usikkerheten er det værste.

En ting er i hvertfall sikkert....datteren min skal ha vaksinen når hun blir gammel nok, dette skal hun slippe å måtte gå igjennom.

Føler egentlig at jeg ikke kan snakke med mannen min om dette, da han faktisk takler dette dårligere enn jeg gjør.

Tror kanskje han klandrer seg selv eller noe, han lurer på om det kan være hans feil at jeg har det eller hva som gjør at det dukker opp.

Som jeg sier til han så er det ikke mulig å vite, kan ha fått det "hvor som helst" ei venninne av meg har lest at det til og med kan smitte gjennom badevann, men det er ytterst sjeldent da.

Skrevet

dytter litt på denne jeg.

Skrevet

Jeg har hatt akkurat samme forløp som deg. Fikk vite at jeg hadde nye celleforandringer noen mnd etter koniseringen. Men så tok jeg nye prøver etter 6 mnd igjen, og da var de borte!!! Jeg er testet for hpv, men testet negativt på alle typene. Hvordan det blir med evt svangerskap etter to koniseringer, vet jeg ikke. Men jeg har født etter en konisering. Da ble jeg fulgt veldig godt opp, og var på mange kontroller. Gikk to uker over termin, og ble satt igang på dag 14 ;-)

Lykke til videre! Ikke tenk så mye på det sånn til daglig. Vi ligger mye bedre an enn de som aldri gidder å ta celleprøver hvert 3. år engang!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...