Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Har registrert at man nå kan føde i badekar på sykehuset jeg skal føde på Lurer på om noen har erfaring med det å føde i vann? Og hvordan det foregår spesiellt i selve utdrivningsfasen og tiden etter den!? Lå i badekar store deler av fødselen sist, og ble godt smertelindret av det, tenker derfor tanken å føde i vannet denne gangen. Men, synes ikke jeg finner så mye om det på nettet, så da håper jeg noen her vet mer, eller har egen erfaring
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Har to venninner som skulle føde i vann. Hun ene fikk avføring i vannet, mens hun andre spydde. Så da var det bare å komme seg opp. Jeg selv kunne ikke stå i dusjen en gang fordi babyen da fikk farlig høy puls. Man kan sikkert lese seg frem til flotte historier, men det er ikke alltid at alt passer deg når det kommer til stykke. Men for all del...lykke til:)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Hvis du likte badekar forrige gang, og alt ligger til rette for det når fødselen kommer, høres det ut som et god ide å forsøke vannfødsel denne gangen! Jeg lå også i badekaret leeeenge forrige gang, men måtte opp og ta vannet/bevege mag for å få fortgang. Her er en positiv historie: http://www.rikshospitalet.no/ikbViewer/Content/460440/Foderiket.pdf
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 Jeg fødte i vann sist og om det blir flere barn så kommer jeg til å føde de i vann også om det lar seg gjøre. Det var rett og slett bare en utrolig flott opplevelse! Hele stemningen i fødestuen ble annerledes, mye roligere og mer behagelig. Tok i mot barnet med mine egne hender og løftet henne opp på brystet mitt selv,, følte meg som den urkvinnen der jeg satt og ordnet hele fødselen på egenhånd (følte det i hvert fall sånn selv). Jeg anbefaler i hvert fall vannfødsel til alle som kunne tenke seg å prøve det. En annen positiv ting for meg var at jeg faktisk fikk små pauser mellom riene da jeg satt i karet, mens når jeg sto opp så tok riene over etter hverandre og jeg fikk ikke mulighet til å hente meg inn.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #5 Skrevet 25. september 2010 Takk for svar Følte jeg hadde veldig god kontroll sist da jeg lå i badekaret i åpningsfasen. Ikke spøy jeg, og hadde heller ikke avføring Det kan jo være anderledes denne gangen, men det får jeg evt ta når det kommer! Er ikke så bekymret for det. Er en ting til jeg lurer på er, når barnet skal ut, så har jeg hørt at det også kommer ut under vann, og dersom hodet blir stående i åpningen over en rie, så skjer det også under vann? Kanskje et dumt spm, men må ha dette inn med teskje! Høres veldig fint ut det du siste anonym beskriver HI
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 Hehe ja det må jo nødvendigvis skje under vann det også men babyen har jo bodd i vann i 9 mnd allerede så det er ikke farlig. Det eneste som ikke skjer under vann er å "føde" morkaken. Etter at babyen er født så klipper de navlestrengen osv mens man fortsatt ligger i vann og så blir man flyttet til fødesengen for å få ut morkaken, sy osv.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #7 Skrevet 25. september 2010 Jeg hadde også en fantastisk fødsel i vann sist. Hadde stor smertelindring av å ligge i badekaret og kom meg ikke opp før pressriene startet. Ja babyen blir født i vannet =) Gutten min var utrolig rolig etter fødselen og jordmor sa det var veldig vanlig hos babyer født i vann. Dette fordi overgangen til livet utenfor livmoren blir mer naturlig. De har jo lagt i vann i 9 mnd og så kommer de ut i vann som jo er helt naturlig for dem, før de kommer "opp i luften" =)) Bare positive ting å si om vannfødsel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå