Gå til innhold

Språk 1 åring...

Anbefalte innlegg

Skrevet

...var på ett års kontroll med poden og da var legen imponert over at han kunne så mange ord, legen påsto at forventningen på ettårskontrollen lå på 3 ord...og det overrasket meg. Poden sier ikke noe veldig vanskelige ord, går i mamma, pappa, hei, hadet, natta, se, der, mat, vann, takk, titei,tisse, bæsj,mer...er ikke dette helt normalt da? alle orda er selvsagt ikke helt reine og en og anna bokstav detter ut gjerne... Vet jo at enkelte barn ikke snakker før de er omtrent tre år, niesa mi pratet omtrent ikke før hun begynte i barnehagen da hun var tre...men ellers har alle ettåringer i min familie for det meste sagt mer enn tre ord når de runder året.

Undervurderer legen en ettåring eller er det jeg som overvurderer dem??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Variasjon er veldig vanlig. Din unge er innenfor normalen, men sier nok mer enn mange ettåringer. Det har variert hva mine har sagt. Minsta sier nok minst av de jeg har hatt, og ved ettårskontollen kunne hun si; mamma, pappa, nei, ja,hei, takk.

Hvis du har kun en, har du bare det å sammenligne med uten at du nødvendigvis overvurderer unger.

Skrevet

Jenta vår sa ikke et ord før hun var nærmere to år, men dette er jo veldig variabelt. Synes så mange ord på en ettåring er bra jeg da. Mange ser jo på en 12 mnd gammelt barn som en baby ennå.

Skrevet

Det er vel store forskjeller der, så ikke uvanlig noen av delene.

Legen som jobber på helsestasjonen vet vel hva som er forventet?

Skrevet

Ja vet jo at det varierer fra unge til unge...det gjelder jo alt når det kommer til unger...men jeg snakket om forventningene man har til en på ett år, det at legen sier at forventningene ligger på 3 ord for en ettåring.

jeg har bare en, men er tante til 13 og grandtante til 4 så har jo litt å sammenligne med innad i familien.

Skrevet

1956 er HI foresten

legen på helsestasjonen var og min vennines fastlege da hun levde, da hun ville testes for en spesiel sykdom nektet han først iherdig...men gav etter for så å få vite at hun hadde hatt rett hele tiden når testen var tatt...så forventningene mine til akkurat den legen er vel heller under pari

Skrevet

Vel... Det er noe helt annet! Selvfølgelig er det beklagelig at legen ikke tester for sykdommer der det er grunn til det. Men det er på ingen måte skadelig om du blir feilinformert mtp hvor mange ord en ettåring klarer å si.

Legen har nok allikevel rett. Mange ettåringer sier ingen ting, andre sier mye. De fleste kan nok bare noen få ord.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...