Gå til innhold

Dere brødbakereksperter, se hit :)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan få gode store luftige brød?

Mine blir ALLTID flate og rare... :-/

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Husker du sukker og gjær og passe temperatur på vannet?

Skrevet

Heve 45 minutter først, bake ut og deretter heve 30 minutter. Alltid heve på lunt sted, gjerne i stekeovnen med lyset på. Husk olje/smør og salt i deigen. Kna godt før forhevingen, gjerne 10 minutter for hånd.

Skrevet

Sukkeret vil få gjæren til å virke bedre, så det er ikke dumt.

Min metode er som følger:

Blander alt og mikser sammen til en deig med hendene.

Deler i antall brødemner og knar disse separat i et par minutter hver, legger til side mens jeg smører formene.

Elter ut brødemnene og hiver dem ca ti ganger i benken mens jeg elter mellom, legger så rett i formene og trykker flatt. Pensler med vann.

Setter inn på nederste rille i ovnen med lyset på til de har hevet seg til den størrelsen jeg ønsker, foretrekker at de ikke velter over kanten da det kan bli en utfordring å skjære over skorpen og få hele brødskiver etterpå:)

Når de er store nok setter jeg ovnen på 200 grader og steker i 45 minutter, tar av formene og har brødene inni i noen minutter til for å få god skorpe rundt hele.

Hele brødbakingen inkludert oppvask og rydding er over på ca 30 minutter, perfekt for meg:)

Skrevet

joda, bruker 2 tskjeer sukker i deigen med grovbrød som blir to brød...så 1 tskje per brød.

bruker kjøkkenmaskin jeg da som jeg lar elte i 5-10 min, 30 min forheving og 30 min etterheving og så en time i 200 grader på nederste rille

Skrevet

Jeg baker veldig mye brød og bruker alltid tørrgjær og får alltid gode flotte brød.

Skrevet

Da burde du prøve fersk gjær en gang :)

Skrevet

Noen som har en god oppskrift på brød uten kumelk og smør?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...