Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Hvordan få gode store luftige brød? Mine blir ALLTID flate og rare... :-/
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Husker du sukker og gjær og passe temperatur på vannet?
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Heve 45 minutter først, bake ut og deretter heve 30 minutter. Alltid heve på lunt sted, gjerne i stekeovnen med lyset på. Husk olje/smør og salt i deigen. Kna godt før forhevingen, gjerne 10 minutter for hånd.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #5 Skrevet 25. september 2010 Sukkeret vil få gjæren til å virke bedre, så det er ikke dumt. Min metode er som følger: Blander alt og mikser sammen til en deig med hendene. Deler i antall brødemner og knar disse separat i et par minutter hver, legger til side mens jeg smører formene. Elter ut brødemnene og hiver dem ca ti ganger i benken mens jeg elter mellom, legger så rett i formene og trykker flatt. Pensler med vann. Setter inn på nederste rille i ovnen med lyset på til de har hevet seg til den størrelsen jeg ønsker, foretrekker at de ikke velter over kanten da det kan bli en utfordring å skjære over skorpen og få hele brødskiver etterpå Når de er store nok setter jeg ovnen på 200 grader og steker i 45 minutter, tar av formene og har brødene inni i noen minutter til for å få god skorpe rundt hele. Hele brødbakingen inkludert oppvask og rydding er over på ca 30 minutter, perfekt for meg:)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 joda, bruker 2 tskjeer sukker i deigen med grovbrød som blir to brød...så 1 tskje per brød. bruker kjøkkenmaskin jeg da som jeg lar elte i 5-10 min, 30 min forheving og 30 min etterheving og så en time i 200 grader på nederste rille
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Jeg baker veldig mye brød og bruker alltid tørrgjær og får alltid gode flotte brød.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Da burde du prøve fersk gjær en gang
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #10 Skrevet 25. september 2010 Noen som har en god oppskrift på brød uten kumelk og smør?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå