Gå til innhold

Ovnsbakte poteter.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan lager man gode ovnsbakte poteter?

Å skal potetene kokes først?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg deler dem opp i skiver eller båter, har litt olje over i en ildfast form og krydrer med paprika, chilipulver, natvigs krydderblanding. Eller det du liker og har for hånden. Jeg har dem i ovnen på 200 grader i ca 30-40 min, men det er ulikt fra ovn til ovn og hvor tykke båtene7skivene er. Du får nesten passe på dem underveis:-) Potetene skal ikke kokes først.

Lykke til :-)

Skrevet

Okei,da prøve jeg meg på det :) Ha en fin lørdag:)

HI

Skrevet

Vi gjorde som den over her beskriver før, men faktisk så blir de ovnsbakte potetene bedre hvis du koker dem først og gjør slik som dette:

Sett ovnen på 200-225 grader. Bruk små, hele poteter eller større poteter delt i båter. Aller helst en litt melen type potet. Kok dem ca. 5 minutter (etter at vannet har kokt opp) i en kjele, slik at de blir litt myke utepå, men på langt nær ferdig kokt. Hell av vannet og ha olje og krydder etter smak på potetene i kjelen. Legg på lokket, hold lokket fast tett til kjelen (bruk grytekluter å holde med så du ikke brenner deg) og rist potetene i kjelen. Dermed blander du oljen og krydderet godt og fordeler det over potetene. I tillegg så får potetene litt "bulker" på seg av å bli slengt mot lokket og veggene i kjelen. Om en bit er litt liten og har blitt for mye kokt slik at den ikke tåler behandlingen og blir litt moset, gjør ikke dette noe. Greia er at når de blir litt sånn ruglete/bulkete, og evt har litt rester av en "moset" potet på seg, så blir de mer "sprø" utenpå og siden du har kokt dem litt først, er du garantert at de blir ferdig inni samtidig som de er blitt gyldne utenpå.

Når du er ferdig med krydre/riste-prosessen, fordeler du dem i en ildfast form og steker dem i ovnen til de er ferdig (sjekk med en skarp kniv, eller se hvordan de ser ut).

Nam, nam. =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...