Gulljente+gullgutt Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Har prøvd å lese i lov om barnehager og rammeplanen, men finner kun at en skal prioritere uteaktiviterer og utelek uavhengig av klima. Vi har opplevd en del ganger at jenta vår ikke har fått være ute i løpet av dagen, er der i ca 8 timer de fleste dager. Det til tross for at barnehagepersonalet kjapt kalte henne utejenta! Hun er 19 mnd nå. Da har vi ei sur jente med oss hjem!! Er det ikke slik at de skal være ute litt hver dag? Hvordan er det i deres barnehage? Noen som jobber i barnehage og vet?
cathrine&emma Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Jeg jobber i en bhg, og der er alle ute, de aller miste er gjerne ute på formiddagen slik at de er ute alene, også gå vi andre ut etter første måltid, og noen av de små er gjerne ute 2 ganger.. kommer ann på hvor lenge de sover osv... Men hvor lenge vi er ute er avhengig av været slik som i sommer, var vi ute hele dagen, gikk bare inn for å spise.. men nå som det er mye regn osv, er vi ute ca 2 timer.. Og uansett vær er de minste ut noe iallefall... syntes det var fryktelig merkelig at jenta di ikke var noe ute i løpet av dagen...
Gjest Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Her er de ute hver formiddag. Og ettermiddag, men da blir lille hentet før de går ut. Har vært dager hvor de ikke har vært ute, hvis det har vært grisekaldt (som i vinter), men er ute stort sett hver dag ja.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 Jobber i bhg, men er ikke sikker på om det finnes en lov som sier at de må være ute i løpet av en dag. Men det er jo likevel noe merkelig at de ikke klarer å komme seg ut minst en gang på en hel dag =)
Gulljente+gullgutt Skrevet 25. september 2010 Forfatter #5 Skrevet 25. september 2010 Ja, synes og det er rart. Venter på at vi snart skal kalles inn til foreldremøte slik at vi får pratet om slike ting. Litt dumt å ta det ved henting/levering når det er x antall barn rundt omkring, og den voksne mer enn nok opptatt av de. Men synes ikke det er ok, så vi satser på at det ordnes opp i!! Takk for svar :-)
sologsommer Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 Tror ikke det står mere konkret end dette (rammeplan for barnehager 2006) Utelek og uteaktivitet er en viktig del av barnekulturen som må tas vare på, uavhengig av geografiske og klimatiske forhold. Barna bør få impulser og inspirasjon til leken gjennom opplevelser i nærmiljøet.
Gulljente+gullgutt Skrevet 25. september 2010 Forfatter #7 Skrevet 25. september 2010 Det var det jeg og fant i rammeplanen, men ut skal de for det :-)
~sjiraff~ Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Dette synes jeg du skal ta opp på foreldremøte eller evt. med ped.leder allerede på mandag. Både for voksne og barn er det hyggelig og være ute! I vår bhg er de uten minst en og stort sett to ganger pr dag.
Gulljente+gullgutt Skrevet 25. september 2010 Forfatter #10 Skrevet 25. september 2010 Ja, har og bestemt meg for å ta det opp på mandag dersom jeg treffer ped.leder. Pleier som regel det. Vil vite om det har vært noe spesielt de dagene, eller hva? Skal gi tilbakemelding på mandag :-)
juli3 Skrevet 25. september 2010 #11 Skrevet 25. september 2010 Dette synes jeg du burde ta med ped.leder eller styrer med en gang! Er greit å være inne med småbarna når det er 10-20 minus, men nå er det jo bare fantastisk å være ute! Vi er ute 1-2 ganger per dag. Må sies at på tunge regndager går vi kanskje bare ut 1 gang, for det blir faktisk en del gråting med ettåringene ute i høljeregnet. Men 1 gang pr dag må vi hvertfall ut, hadde ikke klart en dag uten den gode friske luften både for barn og voksne!! Hilsen ped.leder på småbarnsavdeling
ny vestfold Skrevet 25. september 2010 #12 Skrevet 25. september 2010 har du fått service erklæring og årsplan fra barnehagen? se der i barnehagen jeg jobber står det i en serviceerklæring at vi skal være ute 2timer hver dag...men det gjelder å bruke sunn fornuft.er man på tur el det er fint vær ute,er man jo også lenger ute,enn om det er noen få pluss grader og sur vind,eller 10minus grader. ta det opp med pedleder og evt styrer,spør hvorfor de ikke er ute hver da,el spør ved henting har hun værrt ute i dag..om ikke spør hvorfor. ved levering går det også ann å si at du vil barnet skal være ute i dag.
Gulljente+gullgutt Skrevet 26. september 2010 Forfatter #13 Skrevet 26. september 2010 Serviceerklæring og årsplan??? Ikke fått noe vi. Fikk et skriv om hva de har gjort i august, that´s it! Hmm, er visst flere ting vi må ta opp. Har ikke lyst å være mammaen som klager, men noen ting er viktigere enn andre. Takk for mange gode tilbakemeldinger. God søndag videre :-)
Mor Løvehjerte Skrevet 26. september 2010 #14 Skrevet 26. september 2010 "Voksentetthet" er gjengangeren når man lurer på hvorfor ungene ikke er ute på spesielle tider på dagen. Eller så er det for mange som sover til at de andre kan gå ut, det er midt i fruktstunden, for kaldt, for glatt, for vått, for mye klær som skal av og på til at det er tid til en andre gang ut i løpet av dagen, noen andre ting i rammeplanen som skal utføres osv, osv. Lista er evigvarende innimellom. Jeg henter av og til vesla tidligere for å rekke litt utetid hjemme før middag (sjelden, men ...), når jeg vet at de ikke går ut på ettermiddagen pga. noe av det som er nevnt ovenfor. Ellers er standarden runt omkring maks 10 minus for de under 3 år og maks 15 minus for de over tre. Så skal det i tillegg tas hensyn til vind og føreforhold.
ny vestfold Skrevet 26. september 2010 #15 Skrevet 26. september 2010 service erklæring er noe dere skal få når barna har fått tildelt plass el begynner i barnehagen..årsplan skal dere få hvert år,den forteller noe om barnehagens innhold ,hva de skal jobbe med,bemanning,rutiner ol. spør etter det i morgen,om foreldre ikke gir negative tilbakemeldiinger el stiller spørsmål til personalet,kan ikke persoanle heve kompetamsen sin og bli bedre..og barna får det bedre om persoanlet vet hva de skal endre...du vil nok ikke bli oppfattet som en som bare klager og er sur,men som en oppegående mor som stiller spørsmål, lykketil
mai mammaen til to Skrevet 26. september 2010 #16 Skrevet 26. september 2010 jeg skjønner godt at du reagerer..,,, men jeg vet at der jeg jobber har de på småbarnsavdelingene ute tid fra rundt 10-11.30. da går de inn og spiser lunsj. så er det sovetid etter lunsj. poden min sover ikke lenger på dagen så da er han ofte ut igjen etter lunsj... men noen ganber i uken gjør de andre ting.f,eks om de skal male osv. en dag i uken har de også gymaktiviteter. så gjøres dette i den tiden de er ute. noen barn er gjerne inne for å male osv. om disse barna sover er det ikke alltid de får seg en tur ut, om de da ikke er ute etter frukt måltidet som er kl 14.30... kan det være at det er noe slikt de dagene hun ikke har vært ute?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå