Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #1 Skrevet 25. september 2010 Er det slik at jeg, som har hovedomsorgen, er pliktet til å kjøpe klær/gi barnefar klær som barnet har hos han ved samvær? Han mener at siden han betaler barnebidrag, så er det min plikt å kjøpe alt sånt. så betyr det at jeg må holde barnet med klær når det også er hos far? Jeg spurte han om han ikke kunne kjøpe et par gensere og bukser osv, men det gadd han ikke.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #2 Skrevet 25. september 2010 Bidraget skal også gå til klær og du må sende med det barnet trenger ved samvær. Når det er sagt så synes jeg det er litt sært med samværsforeldre som ikke gidder å investere i litt klær som barnet kan ha der. Det trenger ikke koste allverden
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Du er pliktig å sende med nødvendig klær og medisiner(astma, allergi, etc) men ikke pliktig til å kjøpe klær som barnet skal ha hos pappaen sin. M.a.o, dersom du sender med barnet klær, så kan du kreve at de blir returnert. Synes det er fryktelig snodig med en bf som ikke gidder å kjøpe et minimum av nødvendig klær til barnet sitt...kan forstå dyre ting som vinterstøvler/dresser etc, men noen gensere og bukser? Da er han vel kjip, synes jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #4 Skrevet 25. september 2010 Nå kjøper vi klær til bonusen her, men tidligere var det nesten ikke noen vits. Han vokste fortere enn han greide å ha klærne på seg, og jeg mener at når man betaler flere tusen i mnd (var før de nye bidragsreglene), så kunne godt mor holde klærne. Må også si at lengden på samværet også har noe å si før det blir særlig poeng i å handle klær for å ha hos samværsforelder.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #5 Skrevet 29. september 2010 Hos oss har vi gjort det slik at jeg har klær til barnet mitt hjemme hos oss, og far har egen garderobe til barnet hjemme hos seg. Eneste grunnen til dette er at besteforeldre på farssiden har helt dilla på barnetøy og kjøper i hytt og pine. Jeg drev lenge å sendte med klær, men siden de hadde tøy avtalte vi bare at de gav meg beskjed om det var noe spesielt jeg skulle sende med. F.eks. støvler eller utedress. Om barnet har vært hos dem og de plutselig fikk bruk for andre klær, kjøper de bare nytt slik at barnet har de fast hos far. (luksus, jeg vet!) Men det er nok slik at du har plikt til å holde barnet med klær siden han betaler bidrag. Jeg personlig (om jeg hadde vært far) hadde nok kjøpt noe klær til å ha i bakhånd.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #6 Skrevet 29. september 2010 Nei, folkens, det er den av foreldrene som barnet til enhver tid er hos som skal holde barnet med mat og klær hos seg, dvs hovedomsorgspersonen når barnet er der, og samværsforelder, når barnet er der. Det er derfor samværsforelder skal betale mindre bidrag jo mer barner er der. Jo flere dager, jo mer i fratrekk. Hovedomsorgspersonen betaler barnehagepenger og SFOpenger, og så har staten regnet ut hvor mye som trengs for å holde barnet med mat, klær, leker etc, per dag utenom den faste månedlige utgiften til barnehage eller SFO. Begge foreldrene har samme ansvaret, justert etter inntekt, for å forsørge barnet i begges hjem, men hvis barnet er mer hos den ene forelderen enn hos den andre, skal bidraget skal dekke mat og klær når barnet er hos hovedomsorgspersonen. Hvis begge foreldrene har like stor inntekt, så skal samværsforelder ha en samlet utgift på barnet som er lik 50 % av det som staten mener det koster å forsørge barnet med mat og klær, og det som bostedsforelder betaler for barnehagen eller SFO. Den samlete utgiften er lik summen av de direkte utgiftene på barnet når det er på samvær, og bidraget. Prøv selv med navs bidragskalkulator så ser du at det som jeg sier, stemmer. Det er jo ganske logisk også. Hvis bidragsreglene var annerledes utformet, så kunne man faktisk spart på å ha barnet mer hos seg - man kunne bare be den andre forelderen komme med mat og klær, og ha null direkte utgifter på barnet selv. Det ville vært konfliktdrivende det. Da ville det blitt mange flere foreldre som ikke gadd ta økonomisk ansvar. Hvis samværsforelder ikke vil kjøpe yttertøy, sykkel etc, fordi han mener at barnet kan bruke det samme i begges hjem, så må samværsforelder betale ekstra i bidrag, eller kjøpe annethvert yttertøyplagg som skal brukes i begge hjem.
Anonym bruker Skrevet 29. september 2010 #7 Skrevet 29. september 2010 Ja vi må sende med klær. Jeg synes forsåvidt at dette er helt greit, men det begynner å bli IKKE greit når klærne ikke kommer i retur. Skuffene minker for hver gang, og jeg måtte ta et skikkelig oppgjør med han. Han trodde det var greit at han beholdt noen av klærne hjemme hos han. Men når hun er der annenhver helg og vokser fort, så er det frusterende at klær skal bli liggende i 2 uker uten å bli brukt. Mange av klærne har jeg aldri sett igjen(etter at jeg har sendt de med første gang) og min datter sier at hennes lillesøster har arvet en del av klærne hennes. Joda greit det, men jeg kjøper ikke klær for at de skal ligge hos far å bruker 4 dager i mnd. Da må jeg jo kjøpe ekstra for å ha her hjemme. Så jeg tok å samlet en søppelsekk med masse klær hun hadde vokst i fra, ga det til barnefar og dama og sa: "jeg har forstått det slik at dere har mangel på klær så her har dere en sekk, bare å si fra hvis dere mangler mer så skal dere få mer". "og forresten så forventer jeg at %%%% sine klær blir returnert etter samvær, fordi jeg lever på en lønning, og %%%% har behov for klærne her hjemme og i barnehage, og jeg har ikke råd til å kjøpe nye klær hele tiden, fordi hun "glemmer" de hos dere. De tok imot søpplesekken og sa ikke et ord. Siden da(2 år siden) har hun sjeldent "glemt" igjen klær der. Litt morsomt egentlig for de tjener ganske bra, så unødvendig å "glemme" igjen klær der så lillesøstra(som er 2 år yngre) skulle arve klærne. Herregud jeg hadde med glede latt lillsøstra arve ALLE klærne hennes, jeg trenger ikke de da. MEN jeg må få lov til å få tilbake de klærne som passer.
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #8 Skrevet 29. oktober 2010 21:10 du tar feil. i bidragsveilederen du finner ikke en rubikk for om samværsforelder betaler for klær. hovedomsorgspersonen betaler ikke alene for barnehage og sfo, det gjør samværsforelderen også, ellers hadde ikke dette blitt tatt med i kalkulatoren. og hva med boutgifter, strøm, bensin, forsikring, bil og andre utgifter et barn fører med seg. du tror ikke at noen av disse utgiftene er med i samværsfradraget ?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #9 Skrevet 29. oktober 2010 Hovedomsorgspersonen betaler for mat, klær, leker, strøm, bensin og slitasje på bil til henting og levering i barnehage og andre husholdsningsutgifter som påløper når barnet er i hovedhjemmet, samværsforelder betaler for de samme tingene når barnet er i samværshjemmet. Det er slike ting som "samværsfradraget" går til. Samværsfradraget er ikke "lønn" for pass av eget barn, men ment å dekke underhold av barnet når barnet er på samvær, herunder forbruk som mat og klær og transport og strøm. Hovedomsorgspersonen betaler for noen utgifter som ikke samværsforelder har, etc barnehage/SFO. På grunn av disse utgiftene, og fordi barnet oftest er mer hos hovedomsorgspersonen, så er det oftest slik at samværsforelder skal betale bidrag for å dekke sin del av underholdet for barnet også når barnet er hos hovedomsorgsperson. Hvis man blir enige om at barnet bare skal ha ett sett yttertøy etc til bruk i begges hjem, så er det fortsatt begge foreldrene som må betale for yttertøyet. Hvis far er så uinteressert at han ikke gidder å kjøpe tøy til barnet sitt til å ha hos seg, eller leker eller seng og annet, og utnytter mors samvittighet for å slippe å ha utgifter til sitt eget barn, så tror jeg kanskje det er en fare for at ikke barnet føler seg veldig velkomment ?
Anonym bruker Skrevet 29. oktober 2010 #10 Skrevet 29. oktober 2010 Bidragsveilederen sier ikke noe om at samværsforelder betaler for klær til bruk hos samværsforelder, og heller ikke at samværsforelder betaler for økt forbruk av strøm når barnet er på samvær, den sier ikke at samværsforelder kan kreve at hovedomsorgspersonen skal dekke forsikringer som samværsforelder måtte velge å inngå ... I det hele tatt så regulerer ikke bidragsveilederen i nav alle økonomiske forhold, men den kan brukes til å regne ut hvor mye bidrag hovedomsorgsforelder kan kreve. Grunnen til at barnehage og SFO er med i bidragsveiliederen er at størrelsen på utgifter til barnepass er med å totalutgiften til forsørgelsen av barnet, og det er totalutgiften som danner grunnlaget for størrelsen på bidraget. Så indirekte gjennom bidraget så bidrar samværsforelder til å betale for barnehage og sfo. Det er hovedomsorgspersonen som skal betale direkte for sfo og barnehage. Man kan velge å avtale annet, feks at samværsforelder dekker utgift til barnepass som bidrag. Bidragsveilederen er ikke en lovforskrift, og den er ikke ment å regulere alle forhold som angår barn som har foreldre som ikke bor sammen. Utgift til bensin til transport ved samvær, skal deles mellom foreldrene, etter den forholdsmessige størrelsen på foreldrenes inntekt, etter samme fordelingsnøkkel som i bidragsveiliederen. Ikke alle typer utgifter til transporten angår hovdomsorgsforelderen, etc kan ikke samværsforelder ta med evt lån på bilen i beregningen, bare bensin, bompenger, ferje etc.Transport er samværsforelders ansvar å gjennomføre. Samværsforelder kan ikke kreve avkorting av bidraget på grunn av utgifter til transport. Utgifter til transport ved samvær omtales ikke i bidragsveilederen fordi transport ved samvær ikke inngår i forsørgelsen av barnet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå