hilde og gutta Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Er gravid i 5 måned.Bor i stockholm,og her i sverige må man nesten gifte seg før barnet kommer.Slik at far får noen rettigheter.Hadde planlagt å gifte oss i august neste år.Men nå må vi også gifte oss i oktober borgelig.Vi har bestemt at vi tar det kirkelige og festen neste år i august også.Bare for å ha et "ordentlig" bryllup,med familie og venner. Vår problem stilling er at hva sier vi,at vi er gift nå i oktober eller at vi gifter oss i august neste år.Jeg vil bare si at vi er gift nå pga babyen og at vi tar det offisielle neste år.Men min mann vil at vi venter med å fortelle noen at vi er gifte til bryllupet neste år. Han mener det er viktisgt. Han er også litt gammeldags,mens jeg kunne ha dratt til en øde øy,Bare jeg blir gift med han. Det er det viktigste. Er det noen som kan komme med noen ideer eller noe som kan hjelpe oss.Vil bare høre hva dere syns om det.
Malinemor Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Man kan jo ikke gifte seg to ganger da. Så om dere gifter dere borgerlig, så blir det ikke en vanlig vielse i kirken, med ekteskapsinngåelse og sånt. Men en seremoni som velsigner ekteskapet. Ligner på en vielse, men ikke helt likt innhold. Så folk vil jo merke det, at det ikke er en vanlig vielse, om dere ikke har sagt noe på forhånd. Jeg ville nok nevnt at dere gifter dere borgerlig for å få det på papiret, men at dere tar det offisielle neste år
magica fra tryll Skrevet 25. september 2010 #3 Skrevet 25. september 2010 Hva er det for slags rettigheter, siden det ikke kan vente til august? Høres jo litt tullete ut å gifte seg 2 ganger,da. Som jeg er enig med hun over her , ikke går an. Dere har vel planer om å være sammen siden dere vil gifte dere og greier...
hilde og gutta Skrevet 25. september 2010 Forfatter #4 Skrevet 25. september 2010 Vis ikke foreldrene er gifte når barnet kommer så får far ingen rettslige rettigheter.Altså så er barnet mitt,far må da søke om samvær med barnet. Er ikke mange som vet om dette,men min svigermor jobber med dette og sa det til oss. Og jeg vil jo at far skal ha like mange rettigheter som meg. Og ja vi skal være sammen resten av livet. Jeg har også sagt at vi ikke kan gifte oss 2 ganger,og at bryllupet neste år er bare noe vi gjør offisielt.
magica fra tryll Skrevet 25. september 2010 #5 Skrevet 25. september 2010 Far må vel ikke søke samvær med barnet, om dere bor sammen. Jeg har en god venninne som har levd mange år i Sverige med samboer og to barn. Ikke noe problem!! De rettighetene du snakker om er vel bare om dere går fra hverandre, og det skal dere jo ikke.(Det er vel det svigermora di er redd for da, kanskje?) Er jo masse samboere med barn i Sverige også vil jeg tro:) Er jo bare å skrive en lovlig kontrakt,det:)
mmp <3 Skrevet 25. september 2010 #6 Skrevet 25. september 2010 Om dere gifter dere borgerlig kan dere velge å ha en velsignelse i kirka i ettertid. Jeg vet fint lite om fars rettigheter i Sverige, men dere må jo bare gjøre det som er riktig for dere ift å gifte seg. Om dere MÅ gifte dere borgerlig, men aller mest har lyst å gifte seg i kirka synes jeg dere skal fortelle alle at dere har valgt å gifte dere borgerlig, men at dere vil ha en velsignelse i kirka og vil ta bryllupsfeiringen i forbindelse med denne. Selv giftet vi oss borgerlig, på en fredag - og hadde bryllupsfesten dagen derpå fordi det passet best.Vi gjorde det akkurat slik det passet oss ift til tradisjoner osv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå