Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Er det vanlig at en jente på 2,5 år ikke leker med de andre barna i barnehagen? Hver gang jeg henter jenta mi så er hun alene, og jeg begynner å bli litt bekymret over dette. Når jeg leverer henne går hun rett bort til en av de voksne, og bryr seg ikke om barna som er der. Hun er blid og fornøyd ellers, og det virker som om om hun trives i barnehagen. Hun er flink til å snakke, så språket er ikke et hinder. Noen som vet om dette er normalt? Når bør hun begynne å leke med andre barn?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 Er ikke normalt at de som jobber der ikke får barna til å leke sammen. At de leker litt alene av og til er greit, men ikke hele tiden. Har du pratet med personalet?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Nei, jeg har ikke tatt det opp med dem enda. Jeg spør hvordan det har gått hver dag, og de sier at det har gått fint. Jeg regner med at de hadde sagt i fra om hun ikke fikk være sammen med de andre barna..eller? Jeg har ikke så mye erfaring med barn, så jeg vet ikke hva som er normalt eller ikke, og hva man kan forvente av barnehagen.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 Barn begynner som regel å leke med andre barn i 2-3 års alderen. Dvs det er i den alderen de begynner å samhandle med andre barn. Før denne alderen er det paralellek som er vanlig, altså at de leker ved siden av hverandre, men egnetlig ikke sammen. Det mer derfor ikke veldig uvanlig at datteren din ikke leker med andre barn enda. Hvordan er hun når dere er sammen med andre barn på fritiden?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #5 Skrevet 24. september 2010 I vår bhg er det ingen barn som blir gående alene. Vi har barn fra 1-6 år på en avd.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Jeg jobbet i barnehage selv for 10 år siden, og da var det flere på den alderen som lekte "alene". Eller som var mye mer opptatt av å leke/være med oss voksne; det gjaldt spes. barn i 2-3 årsalderen. Så med mindre de ansatte har noen bekymringsmld så kan du nok slappe helt av (evt snakke med hennes kontaktperson) =)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #7 Skrevet 24. september 2010 Har jobbet i bhg og ofte sett barn i denne alderen leke alene og være fornøyd med det. Samspillet og leken med andre barn kommer nok snart. Du kan jo høre med personalet om ho har begynt å vise interesse for å leke med de andre barna.
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #8 Skrevet 25. september 2010 Min sønn har hatt det samme problemet. med en del tilleggsproblematikk, sen å gå, sen å prate mm. Jeg tok kontakt med PPT når han var året og de har siden vært i bildet, er veldig glad for det, nå er han en tilnærmet sunn og frisk gutt på 4 år og har mange venner :-)
Anonym bruker Skrevet 25. september 2010 #9 Skrevet 25. september 2010 Ikke alle barn er like "sosiale" heller da. Uten at det trenger å være noe feil for det. Har selv en gutt på 3 som gjerne leker med de andre innimelllom i løpet av dagen, og har barn han ser på som venner, og som spør etter ham. Store deler av dagen VELGER han selv derimot å leke for seg selv, tutler med ting, litt fantasi, og byggeprosjekter. Han fungerer godt i barnegruppa, er velfungerende, og er der han skal være med tanke på sosial kompetanse. Jeg var selv sånn som liten, lekte gjerne med andre, men fant på historier om at jeg måtte tidligere hjem, f.eks kl 17, når jeg eentlig kunne være ute til etter barne-tv. Rett og slett for å være alene litt. Selv om samfunnet sier at alle skal ha mange venner rundt seg og ellers er det noe feil, så er ikke alle mennesker skapt sånn. Noen har det fantastisk i eget selskap Så sant barnehagen ikke er bekymret for noe med tanke på utvikling/språk/sosial kompetanse og hun ikke virker lei seg for å være alene ville jeg senket skuldrene. Ped.leder
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå