Gå til innhold

Shutter island spørsmål!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg skjønte ikke slutten. Var han gal?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Han var ikke det. Men han latet som for ikke å måtte leve med minnene og som en ond mann.

Skrevet

På slutten innså han at han var gal, og at det var han som hadde begått mordene. Da han innså det spilte han gal, for at han skulle slippe å leve med det han hadde gjort.

Skrevet

Han var paranoid schizofren. Meget bra film om man klarer å se at virkeligheten ikke er den samme for ham, som for de andre i filmen. Han innbilte seg alt, først på slutten ser man hva som egentlig er "rett", resten foregår inni hovedpersonen.

Skrevet

Men hva med psykologoen hans?

Han virket jo som han samarbeidet som partneren hans på slutten.

HI

Skrevet

Det stemmer jo ikke. Alt foregikk jo som et spill for å få han til å innse at han var gal. Det var jo et prosjekt, igangsatt av de ansatte ved sykehuset.

Skrevet

Jeg oppfattet også at han latet som, for å slippe minnene.

Skrevet

Jo det stemmer. For selv om sykehuset hadde et prosjekt så var grunnen for at han ikke forsto hva han hadde gjort, og hvorfor han trodde de tingene som han gjorde at han faktisk var schizofren. Han levde i sin egen virkelighet, men for å trigge hans underbevissthet opprettet de dette "skuespillet" for å se om han ble frisk. Det ble han ikke, men han innså i det minste hva han hadde gjort.

Greia med at psykologen på slutten "samarbeidet" var pga de tilbakevendte til en mer tradisjonell terapi hvor man "jatter med" den syke, for å unngå forværring og uønskede episoder.

Skrevet

22.09 har rett;)

Det var deres siste håp før han ble lobotomert;)

Skrevet

Jepp, alt skjedde som et spill fra de ansatte. Og det fungerte. Den siste kommentaren hans om at han ikke vil leve som et monster avslører det hele. Han har forstått hvordan det henger sammen, men velger å fortsette å spille syk slik at han kan bli lobotomert.

Har sett intervjuer om dette fra produsenten.

Skrevet

Okey.

Tusen takk for alle svar!

Kjempe bra film. hvertfall nå som jeg forsto slutten :) hahaha

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...