Gå til innhold

Barnevernet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Går det an å sende en bekymringsmelding via e-post?

Eventuelt hvor finner jeg adresse? Går det an å si at jeg ønsker å være anonym? Hva vil skje videre dersom jeg sender en bekymringsmelding?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer helt ann på hva det gjelder?

Du finner mail adr på kommunen sine nettsider vil jeg tro..

Skrevet

Dette gjelder vold som skjer hjemme hos mine foreldre..

Skrevet

Vel, ang anonymitet, så kan du være anonym ja... To måter å gjøre det på. Enten så er du helt anonymuten å oppgi hvem du er. Eller du kan gi barnevernet dine personalie, og likevel være anonym. Eneste grunn til at anonymitet oppheves er dersom det blir fylkesnemdssak, og selv da går det an å søke om å være anonym. MEN, det er en større påkjenning for familien det gjelder å ikke vite hvem som har meldt så bør ha god grunn for å være anonym...

Går vel an å sende bekymringsmelding over e-post, men er best å enten sende brev via et bekymringsmeldingsskjema du finner på kommunesiden, eller ringe og gi bekymringsmelding over telefonen.

Fint at du tar ansvar!!! Lykke til :)

Skrevet

Anonym 21:44 her... Så ikke din melding om vold i dine foreldres hjem før jeg sendte mitt svar. Det er meget god grunn til å få være anonym!!! Ville ringt jeg, eller bedt om å få et møte med barnevernet, og forklart situasjonen og bedt om å være anonym!!! Det får du være!!!

Skrevet

Jeg tror at man skal være ganske så forsiktige med sånne ting pr e-post.

HEr skulle mannen bestille time til familievernkontoret i en litt trøblete periode, og sendte e-post. Han fikk beskjed om å ringe pga personvernet...

Skrevet

21:44 her.

Men du trenger ikke oppgi fødselsnummer etc til barnevernet... Men jeg ville som sagt tatt kontakt med dem personlig. Vi er ikke så skumle :)

Skrevet

Ja, du kan fint sende en bekymringsmelding på e-post. E-postadressen vil du antagelig finne på websidene til din kommune/bydel, eventuelt kan du sende til kommunens postmottak og så videresender de.

Du kan be om anonymitet, og vil da være anonym melder med mindre det skulle komme til en fylkesnemnd- eller rettssak hvor det er nødvendig at melder vitner. Da har man vitneplikt, men det forekommer særdeles sjelden at noen tvinges til å stille som vitne. Det er også mulig å melde uten å oppgi identitet, men det er dumt i forhold til barneverntjenestens behov for å oppfølgingsspørsmål, utfyllende info etc.

Det som skjer etter at du har meldt, er at meldingens innhold vurderes. Dersom man konkluderer med at den utløser undersøkelsesplikt (og det gjør man nesten alltid), igangsettes en undersøkelse av opplysningene/situasjonen rundt det aktuelle barnet/barna. Hvordan denne foregår varierer med meldingens innhold, men typisk er at man først og fremst kontakter foreldrene og ber om et møte og deres versjon. Informasjon innhentes gjerne også fra skole/barnehage, helsestasjon, fastlege etc. I familievoldssaker kan fremgangsmåten være litt annerledes.

Skrevet

send for all del ikke e-post! send brev, ring eller møt opp personlig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...