Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #1 Skrevet 24. september 2010 Min permisjon starter 14.desember 2010 (3 uker før termindato) Sitter her med søknad og lurer på følgende: -Far har nå 10 uker pappaperm. Blir disse ukene trukket fra min permisjon? Altså...Hvis jeg velger 56 uker (80%),får jeg i realiteten bare 46 uker? Hvis jeg velger 46 uker(100%),får jeg bare 36?? -Mine 5 ferie uker for år 2011,kan jeg overføre disse til år 2012? Altså forlenge endt permisjon med 5 uker? (vil det si at jeg ikke får utbetalt noe i juni mnd ettersom det er utbetaling av feriepenger? ) På forhånd,takk
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #2 Skrevet 24. september 2010 En ting til....Jeg får utbetalt brutto ca 26,000 i mnd. Min min ca 35,000. Hva vil egentlig lønne seg for oss, 80- eller 100% dekning?
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #3 Skrevet 24. september 2010 Fars 10 uker blir trukket fra ja, så du får 46 eller 36 uker. Det lønner seg å ta 100% og så heller ta noen ekstra uker ulønnet permisjon om du vil være lengre hjemme. Alt i alt vil 100% gi mer utbetalt sammenlagt.
Tulla med tre små Skrevet 24. september 2010 #4 Skrevet 24. september 2010 I følge ferieloven (tror jeg) kan man søke arbeidsgiver om å få overføre 2 uker ferie fra det ene året til det andre. Hvis du vil overføre alle 5 og ta ut 10 uker ferie i 2012, håper jeg du har en veldig snill arbeidsgiver...
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #6 Skrevet 24. september 2010 Hvorfor ikke ta ut ferien neste sommer, permisjonen vil jo uansett da stoppe og begynne igjen etter ferien er over, da får du feriepenger i juni og så permisjonspenger neste måned. Ja, økonomisk kan det lønne seg å ta ut permisjon med 100% lønn og så evt. søke om to måneders permisjon fra jobben etterpå (for å kunne være like lenge hjemme med babyen som "80% mødre og fedre" får). Det du imidlertid skal være klar over, er at om du tar mer enn 14 dagers permisjon fra jobben (etter at sv.sk.perm er over), mister du retten til sykepenger og må jobbe noen uker (husker ikke om det er 6 eller 8 uker) for å opparbeide deg den retten igjen. Om du da skulle bli alvorlig syk i uke 4 av den permisjonen du har tatt ut etter svangerskapspermisjonen, vil du ikke ha rett på sykepenger. En skal jo ikke krisemaksimere, men sett at en får en kreftdiagnose eller en infeksjon i magen da og kanskje må gå sykemeldt over lengre tid, da vil du ikke få noe sykepenger i denne perioden. Er det verdt å gamble med velferdsgoder for å spare 10 000 kr? Jeg hadde ikke turt det. Om du tenker å gå ut i jobb med en gang 100% permisjonen er over, er jo ikke dette noen problemstilling. (Beklager om dette ble rotete forklart) Lykke til med babytid og permisjon:)
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #7 Skrevet 24. september 2010 Fra din permisjon? Du har 3 uker før fødsel og 6 uker etter fødsel Far har 10 uker fedrekvote 27/37 uker er på deling og ikke bare mors.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #8 Skrevet 24. september 2010 Takk for svar. Når jeg tenker meg om er jeg ikke villig til å ta den sjansen ved evt. sykdom.
Anonym bruker Skrevet 24. september 2010 #9 Skrevet 24. september 2010 Vel. Babyen er uansett avhengig av mor utover 9 uker, den diskusjonen akter jeg ikke å ta
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå